Färger?
Jag funderar på att ta en kull här hemma, men är själv urkass på att räkna ut vilka färger det kan bli, så nu mer jag om eran hjälp :)
**Kull 1
**E: Blå/Gul Japantecknad, har helt okänd härstamning
U: Viltgrå, e: Viltgråbrokad wienerteckand u: Viltgul
Honans helsykon har färgerna: Madagaskarbrokat,
Viltisabella m. Wienertecken, Viltgråbrokad, Viltgrå, Viltgul, Viltgulbrokat.
Kull 2
E: Blå/Gul Japantecknad, har även okänd härstamning
U: Blå/Vit Japanbrokad, e: Svartbrokad u: Gul/Svart Japantecknad
Har även 2 kända syskon med färgerna: Svart och Gul/Svart Japanbrokad.
**Vad kan det bli för färger?
**Kommer ev. andvända det här till en kullplanering så försök att skriva tydligt så att lilla jag som inte kan så mycket om färger hänger med ;)
Ingen som är bra på att räkna ut färger? :P
Finns det vrkligen ingen som kan något om färger? :(
Jag är ingen hejare på japanteckningarna så tyvärr vågar jag mig inte på :P Men om du kan dom så kan du ju kolla i vår artikel om hur man räknar ut sin kanins genkod
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Kull 1: Hanen är A_ bj_ ( ->b eller bj) C_ dd gg (möjligen GG eller Gg om han är viltjapan, men tolkar det som om han inte är det då du ej skrivit ut det)
Honan är A_ Bb C_ D_ G_
A_ Bb C_ D_ G_ + A_ bj_ C_ dd gg = A B C D G och A bjb C D G = viltgrå & japantecknad gul-svart (viltjapan).
Vet du om hanen bär på gulanlag? Isf kan även viltgul dyka upp. Bär honan på enfärgat (Gg) kan även svart & japantecknad gul-svart (utan viltanlag) dyka upp samt madagaskar om hanen är bjb. Finns även chans att honan bär på blått då ett av kullsyskonen är viltisabella, så då kan även viltblått & japantecknad blå-gul dyka upp, även blå & isabella om hanen är bjb & honan Gg.
Är hanen pappa till nån kull sen tidigare?
Är detta en renrasig kull tänkt till utställning & Avel så är denna kombination inte så lämplig.
Kull 2: Hanen: A_ bj_ (b eller bj) C_ dd gg (möjligen G_ om han är viltjapan)
Honan: achi_ bj_ C_ dd gg (eller G_) Kk
A_ bj_ C_ dd gg + achi_ bj_ C_ dd gg Kk = A_ bj_ C dd gg, A_ bj_ C dd gg Kk, dvs japantecknad blå-gul med eller utan mantel.
Kan också bli tex japantecknad blå-vit (med eller utan mantel) beroende på vad som döljer sig bakom A_ hos hanen. Finns ju också en chans att båda tex är bjb och då kan ju även andra färger dyka upp.
#4 Nej, det är en hoppkull :) Hanen är inte pappa till någon tidigare kull och jag har ingen aning om vad han bär på då han är köpt i en djuraffär.
#5 Tack så mycket, då vet jag :D