Starta kanin UPF!??
Jo, jag är en tjej på 11 år som är GALEN i kaniner, jag har själv två kaniner vid namn Nelly och Zelda (Gotlandskanin) Jag är riktigt sugen på att starta min egna kanin UPF, jag vet att jag är redo, men det tycker inte mina föräldrar. Som jag sa, jag är 11 och självklart "För ung" Så nu behöver jag lite svar på frågor, <33
putt
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
Tja, man känner väl själv när man är redo. Men om jag vore elva skulle jag nog vänta ett tag. Iallafall till sjuan, för det är en stor förändring. Om man har tid & såå..
Not your mom, not your milk.

Okej, :/ Men hade iaf tänkt att planera, det är så kul att ha avlägsna drömmar :) Så är det någon som har RENRASIGA dvärg vädur avels djur så skicka ett mejl är på KIF, jag hade tänkt att föda upp sådana (;

Att innehava en uppfödning kräver mer tid, då man brukar ha fler kaniner. Sen dom flesta uppfödare har en speciell ras eller färg som dom vill föda upp, vissa tex, jag föder upp till hoppkaniner! Men tex, jag delar uppfödningen med två andra tjejer :) jag är 13 år, men skulle aldrig vilja ha en uppfödning själv, iaf inte nu…
http://www.freewebs.com/wonderskaniner <-- Ungar till Salu :) (Dvv)

Okej, jo jag hade tänktstarta med en avelshona och en hane, köpa en tvåfacksbur, (; Ska kolla <3 Älskar namnet Wonder..

*putt, svar? *

1. Det finns massor av bra tillverkare av burar men det beror ju också helt på vilken sorts bur du är ute efter.
2. Jag har själv inte ngn uppfödning men det beror på hur många kaniner du har, ras om du ständigt tar kulla eller inte. Så beror på där med.
3. Man kan inte riktigt bevisa ngt så utan föräldrar brukar oftast märka sånt. Men prata mycket fakt om kaniner allt du vet m.m
4. Pengar, hmm. Bra fråga behöver det jag med.
5. Enligt mig så tycker jag att du är för ung. Vänta istället några år och se om du känner dig mogen och har pengar, tid och ork m.m
6. Jag tycker du ska vänta och inte stressa in dig i ngt som du sedan måste ge upp.

Devin, tack det var riktigt bra svar! <33 Jo ja, jag är ganska ung, :/ Hoppas jag hittar nåt sätt att tjäbna pengar, du med <3 Ska starta en tråd om att tjäna pengar (;

*Putt*
Det har väl egentligen inte så mycket att göra med ålder, som det har att göra med tid, plats, pengar, intresse och kunskap, erfarenhet?
En elvaåring som bara har två kaniner kan kunna långt mycket mer om kaniner än en tjugoåring som har haft 10st under sitt liv. Om du faktiskt har tillräckligt med kunskap/erfarenhet för att starta uppfödning, måste du ju kunna bevisa det för dina föräldrar. Tid, plats och pengar är något du måste skaffa på egen hand.
Nu tänker jag bara ge dig rådet att låta det ta tid. Jag började fundera smått på att starta marsvinsuppfödning för ungefär två år sedan och planerade lite på det, men det visade sig att jag hade väldigt otillräcklig kunskap på den tiden och att idén faktiskt hade dykt upp på något utav impuls och "för att marsvin är söta". Idag har jag ändrade mål och kan betydligt mer om djuren än då. Fast jag är inte redo för att föda upp. Jag vill skaffa mig kunskap och erfarenheten från utställningar behöver jag verkligen först. Just nu kan jag inte tänka mig att ha en uppfödning förrän om kanske tidigast två år.
Brist på tid kan dessutom vara ett stort hinder. Det är lätt att glömma hur jobbig skolarbetet är och svårt att veta hur skolarbetet kommer vara, på sommaren. Att jag väntar minst två år med att påbörja uppfödning beror också på att jag ska börja nian detta år och första ring året därpå. Jag tvivlar på att jag kommer ha tid med uppfödning då, och jag tvivlar att du kommer ha tiden till det när du börjar nian/ettan. Man måste se framåt på ett långsiktigt plan.
Hur länge har du funderat över detta? Jag tycker att du ska låta tanken smälta några år och läsa på, samt skaffa erfarenhet under tiden.
(oj, vad långt det blev :p)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
1. Turbolyckans här på kif tillverkar fackburar. Men det finns många andra också, och man kan även hitta fina burar på blocket.
2. Pellets, hö, grönsaker, strö, burar, skålar, tillbehör (sele, klotång, pälsvårdsutrusning ect.), utebur/rasthage osv osv.. Det blir en hel del.. Men som Devin säger beror det också på vad du har för ras, en jätteras äter ju t ex mer än en dvärgras.
3. -
4. -
5. Ja, jag tycker du är för ung. Hur länge har du haft kaniner? Tycker du ska vänta några år till och tänka över saken ordentligt, om du har tid, pengar, fundera på Vilken ras? du vill föda upp osv..
6. -
#3 Jag föder upp renrasiga Dvärg Vädurar. Men ibland (har börjat med detta nu) tar jag in Lejonhuvud. Dock föder jag ej upp med stamtavla då jag tkr det känns fel att märka kaninerna i öronen så jag håller mej till H-bevis.
Jag startade med min Kaninuppf för 4 år sedan. Jag var då 11år. Nu den 12 Augusti har jag hållt på exakt 4år då Sotis som är min första egen uppfödda föddes. Jag har aldrig hållt mej till nån speciell färg men det har mest blivit svarta och blåa kaniner. Och det jag föder upp är Kel & Hopp kaniner. Alla kaniner som jag föder upp har bra hoppföräldrar så den som köper kaninungar av mej kan lätt få till en bra hoppkanin.
Det är dock nu på slutet som jag har börjat intressera mej mycket mer av att få fram nån speciell färg då jag köpte en Dvv hane som är Wiernertecknad viltgrå och har blå ögon. Så nu har jag blivit intresserad av att få fram Blåögda kaniner men även brunögda blir det ju eftersom att det är näst intill oundvikligt att få en brunögd kanin. Och dom ska ha färgerna, Wiernertecknad Viltgrå, Mantlade i Havanna,blå och svart och så strävar jag efter helt Viltgrå kaniner. Men Svarta och Madagaskar färgade kaniner är också några färger jag tar fram ibland.

#10 JO! Det är så jag känner också! Jag kan det mesta om kaniner, vitaminer, mat, kost, sjukdomar. Jag har dock bara haft mina kaniner i ett år, men jag känner tat det här ÄR mitt intresse, och det kommer att förbli! Allting är planerat, var jag ska köpa burarna, maten, hagar, tid m.m Så mina kunskaper är inget farligt (; TACK FÖR ALLA TIPSEN! <333

Jag kan tycka att om du är ändast 11 så behöver du iafl EN äldre som hjälper dej. Om man skulle behöva avliva kaninungar eller så. För Jag kan tänka mej att du inte vill göra det själv?
Och om du inte blir av med kaninerna så mpste du veta hur då ska göra. Har du tillräkligt med erfarenhet?
Men lycka til iafl :)
mKanske är det bäst att vänta tills 7:an ? Jag ville oxå jätte gärna ha en kanin upf, så förra sommaren började jag spara pengar och sånt till upf, började läsa på såna saker som kan vara bra att veta och massa.. Nu börjar jag 7:an och känner att jag inte kmr ha tid med en upf, för det första så är det nästan dubbelt så mkt läxor + att i 8:an & 9:an är det super viktigt att fixa betygen för att ens få ett bra jobb senare, ingen vill väll sluta som A-Laget ? (alkis på en parkbänkt:p) Jag har tillochmed måsta sålt kaniner för att ha tid med allt, För det första så måste du ha tid med alla kaniner, Du måste vara mkt erfaren, ifall en kaninunge skulle bli sjuk eller en vuxen, ifall mamman åt ungarna skulle sluta dia dem, hur ska du då göra, och massa mera. Sen så är du bara 11 år, så det bli nog mkt svårt att ha en egen upf. MEN du kan ju börja med att ta någon kull då och då, Sälja dem och se hur det går, det är inte alltid lätt att hitta hem och kaninungar. så alltså måste du vara bered på att ha kvar dem. Sen så kan du ju börja kalla dej för ngt, som t.ex jag "Sagostunds Kaniner" . Man kan ju alltid börja litet. Sen du känner dej redo och så, Då kan du kanska starta en uppfödning.

#15 tack, jo det du säger är riktigt bra! Dock så måste jag köpa två kaniner till för att kunna ta kullar, jag vill inte avla på nelly och zelda eftersom jag tycker rasen är för stor och tung för mig :/
Tycker ni dette är för mycket att göra nu:
köpa 4facks bur för 2000Kr, köpa två kaniner av rasen Alaska, odla egna morötter m.m.. KÖpa nya skålar, selar och annat tilbehör i buren. skaffa lite hinder, träna dom nya kaninerna, ta kul på alaska kanienrna, sälja ungarna.. och om jag är får sålt alla har jag Nelly och Zeldas gammla bur! För mkt..? <3
nja, jag tycker det låter okey, börja smått liksom med (som du skrev) 2 avels djur å sedan prova ta en kull å sen sälja dom…
Men se till att dina föräldrar är beredda att hjälpa till om tex något djur blir sjukt eller så…
Om du tar kull bara för att sälja ungarna, måste du ha tillstånd.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

VA!? Varför, hur får jag det tillståndet?
Hur som hellst så måste du ha dina föräldrars godkännande, du är fortfarande inte myndig och får enligt lag egentligen inte sköta inköp av något alls. Vid ev. sjukdomar så finns det risk att saker och ting kan kosta massa pengar. Du kan ju få in sjukdomar som gör att hela aveln måste avlivas. Antar att du inte har en sådan budget. Även med andra saker, vet inte hur du bor nu om det finns plats för Avel, eller om du har tänkt att ha den någon annanstans. Kanske behöver du flytta en dag, av orsaker du inte kan styra över. Finns det då möjlighet att ta med djuren.
Många saker som ett barn inte kan styra över, och rent lagligt så antar jag att ansvaret för djuren kommer stå på dina föräldrar och inte dig om något skulle hända. Så är inte dina föräldrar lika heta på ideen så får du nog vänta ett par år.
Själv så känner jag itne dig, men jag skulle inte rekomendera någon så ung att själv starta upp, du kanske kan ta kontakt med någon annan uppfödare i området och be att få hjälpa till.
Vem vet, om några år kommer du säkert bli intresserad av andra saker, killar/tjejer, plugga mer. Det är normalt att man tror att det är vad man vill göra men när man är runt tonåren händer massa saker som oftast förändrar detta. Men som sagt jag känner inte dig.
Själv har jag haft kaniner hela mitt liv med en paus på några år när det var massa annat som var ivägen.
Så det gäller att tänka både en och två gånger… vad gör du om säg 8år när du kanske har 10 kaniner… Kan du säga nej till att gå ut med kompisar varje kväll, träffa killar, lägga pe

Du kan ju antingen vänta tills du blir lite äldre eller ta hjälp av någon kunnig person som kan vara med dej ^^