Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4584 ggr
[chriistina]
0

Vila efter kastrering?

Hur länge brukar det va de ska vila och ta det lugnt efter man kastrerat dem?
Ska ringa och boka tid till min ena kille i morgon och skulle va bra att kuna planera in det så det inte bli precis vila till en tävling.

Missförstå mig inte, tävlingar är inte det viktigaste. Och det gör inget om han inte kan vara med. Men de andra kaninerna är alltid lite upprymda efter och så, och vill inte stressa han i onödan för de stressar.

Kommer ju klart fråga veterinären också, men iom att det inte är ngn akut fråga tänkte jag att jag kunde slänga in den här också :)

Dixxie
0

Jag hade en dvv som jag lät kastrera när han var ett halvår. Djursjukvårdaren som lämnade ut honom till mig sade att det var viktigt att han fick ha det varmt och torrt. Med varmt så menade hon väl mest att det var onödigt att han var utomhus. Han var ju innekanin då, så det var ju inga problem. Hon sade också att det var bäst att vänta med utomhusvistelse i koppel eller i rasthage tills stygnen trillat av, och de gör det efter 10-14 dagar.

Han verkade ha ont de första två dagarna, för han satt mest hopkrupen och ville helst inte sitta i knäet, så han fick vara ifred. Efter tre dagar ficka han skutta runt lite i köket, men det märktes att han fortfarande hade lite ont. Efter en vecka verkade han vara smärtfri, men ville inte ligga på rygg när jag skulle kolla stygnen (det är ju viktigt att hålla koll, så att det inte svullnar upp eller så).

Så mitt svar (jag har ju väldigt liten erfarenhet, men ändå) är att det är bäst att vänta tills såren läkt ihop och stuygnen har trillat av. Minst två veckor rekomenderar jag alltså. Kan fö tillägga att min kanin var precis som vanligt efter två veckor och att han gärna hoppade upp i möblerna igen utan problem. Jag hoppade ju inte med honom, men det borde ju inte vara värre att hoppa över hinder än att hoppa upp i möbler.

Usch, vad långt det blev … Förlåt! Hoppas det hjälper lite iaf! Lycka till nu!

[Wera]
0

Vet inte, var länge sedan jag kastrerade mina hanar och jag minns inte hur de var de första dagarna bara att de sov och var trötta första timmarna, men jag tyckte nog att de var normala direkt.. ?

[chriistina]
0

#1 Du är bara bra att få läsa så man vet lite vad man kan förvänta sig =) Säkert lite olika men bra att få höra allas erfarenheter.
Men två veckor är väl ungrefär vad jag förväntat mig att läkningen ska ta =)
Ska fråga veterinären mer i morgon också sen förstås. Men man får ju mer rutin svar av dem, inte ofta de verkligen följer kaninen efter.
#2 Okej, kanske är olika från kanin till kanin =)

ciss
0

Vilken av dina kaniner är det du ska kastrera? :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[chriistina]
0

#4 Pakk
Mina två andra killar är för gammla ^^

[chriistina]
0

putt

Tina-lin
0

När jag kastrerade mina hanar (som inte lever längre…) så fick jag instruktioner att de skulle vila en eller två dagar efter ingreppet, sen fick de springa och så som vanligt. Det är inte alls ofta det blir komplikationer, "såret" är ju så otroligt litet.

Mina sprang omkring som vanligt dagen efter, veterinären tyckte det var bättre för att de verkligen skulle komma igång igen efter operationen.

Det går säkert kanon för honom :) Är det något djursjukhus i malmö?

Tina-lin
1

#1 Oj mådde han dåligt efteråt? På mitt "papper" jag fick då av veterinären så stod det att jag skulle åka in om Nicke visade att han hade ont. Kanske annat nu!

Retzina
0

Kommer inte ihåg hur lång tid våra kastrerade hanar fick vila, men de verkade må bra hela tiden efter ingreppet. Man får hålla koll på såret så det inte blir svullet.

Vi hade dem i sin vanliga utebur med tidningar och handdukar som underlag istället för spån för att det inte skulle komma in smuts i såret.

[chriistina]
0

#7 Ja, det är på Malmö Djursjukhus =)
Okej, jag hoppas inte han ska få ont.
#9 Ja, det kan kanske va smart ha ha annat underlag nu när det är så varmt också.

Igår va jag inne och beställde tid, Åsa jobba då (alla i skånes kh vet väl vem hon är). Så hon berätta lite för mig. Prata om när han kunde hoppa igen och så. Men hon sa att första och andra dagen va bra om han fick vila, men sen kunde han få skutta runt som vanligt.
Sen berättar de säkert mer när jag väl är där. Men kommer va så sjukt orolig hela dagen "/

Dixxie
0

#8 Ont och ont, men han satt lite hopkrupen de första dagarna och ville inte sträcka ut bakbenen, så som han brukade göra. Inte så konstigt. Djursjukvårdaren sade att jag skulle komma tillbaka med honom om det började blöda eller om det svullnade upp. Ingetdera hände och han åt och drack som vanligt och han skuttade ju som vanligt efter en vecka. Vet inte om det t o m var lite tidigare än så, det var ju ett halvår sedan iaf.

#10 Hur har det gått för Pakk?

[chriistina]
0

#11 Pakk ska inte kastreras fören den 21 juli. Då jag vill ha med han på en "viktig" tävling innan, och jag anmälade han till den för länge sen =)
Så det är ett tag till. Men kommer va så himmla orolig fram tills dess.

Starfall
0

Håller tummarna för att allt går bra med killen =)

Perso
0

Hoppas att det går bra med din kanin:) Och lycka till i tävlingen om du är med!! :)

Dixxie
0

#12 Lycka till med kastrering och tävling! Du behöver inte vara oroligt! Det är mycket ovanligt att det blir något som helst problem vid en kastrering, eftersom det är ett så pass enkelt ingrepp. Jag var också jättenervös, men såhär i efterhand inser jag att jag inte hade behövt vara det. Lycka till!

[chriistina]
1

Hämta precis hem min kille <3
Lämna han 07.00 i morse och vi 11.00 ringde de och sa han vaknat och jag kunde komma. Han var helt yr när jag kom in där men när hon satte han på "bordet" vingla han fram till mig och kröp upp i min famn :') Nu sitter han lite halv borta i sin bur, går ut lite då och då för att kolla till honom.
Aldrig vatt så rädd och nervös som jag var under derssa timmar. så glad han är hemma igen.

annaforsgren
0

Tjoffsen vilade i ca 3 dagar efte kastrering, om du menar efter hur lång tid han kan hoppa så är det ungefär 1 månad, i allafall när såret är helt läkt.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jetaime
0

#16 ÅH, va bra att allt gick bra ;')

galaxens
0

kul att allt gick bra med sötingen :)

[chriistina]
0

Ja, så skönt att ha han hemma. Han är helt slut och sover bara änn. Ble lite orolig för han ville inte ens äta godis eller maskrosblad som han älskar. Men när jag kom ut med bröd blev där fart, så nu har han ätigt lite iaf <'3
#17 Jag fråga veterinären och hon trodde 2 veckor. Men självklart kommer jag vänta till Pakk är pigg och mår bra igen, och såret är läkt =)

Jojsan
0

Vad skönt att det gick bra :)

[chriistina]
0

#21 Ja, så himmla härligt att få se han igen efteråt.
Och nu äter han sin pellets också, hade tom druktigt vatten och vält ut all pellets =)
Men han har lite ont och vill inte bli rörd, han sitter mest i sin toalett där jag har spån och sen hö. I resten av buren är där bara en matta.

Devin
0

#5 Hur gammla är dina två andra?

[chriistina]
0

#23 Den ena är 4 år och den andra är 5år och 5 månader.

Devin
0

#24 Okej,  ja själv kastrerade jag en han kanin på tre år för tre dagar sen och det gick galant. :)

[chriistina]
0

#25 Härligt det gick bra för din kille =)

Jag skulle själv aldrig våga kastrera en kanin över 2år.
Min "yngsta gammling" är inget hanig nästan så hittar ingen mening att kastrera honom och min älsta kanin är välig hanig men rätt skruttig och han skulle nog aldrig överleva att bli sövd.

Dixxie
0

#16 Skönt att allt har gått bra!

[chriistina]
0

#27 Ja, det var en son lättnad =)
Redan samma kväll var där full fart på honom och han hoppa upp och ner på sitt hus i buren. Det där med vila glömde han nog bort. Redan på morgonen dagen efter fick han springa i hagen lite och gjorde jätte stora glädjeskutt ^^ Han har nog inte riktigt fattat han vatt med om ngn sort :P