Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3010 ggr
[helenal]
0

hurmycket kostar hö/sågspån?

ska man använda sågspån i buren elelr rekommenderar ni ngt annat?

FijaahM
1

Jag andvänder både spån och halm :) fast ska nog börja andända bara halm för maya svätter ut allt spån när hon gräver ;P

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

[Niike]
1

Hö kan du ofta hitta hos någon bonde för en billig peng. Där är höet också ofta finare/fräschare än i t ex djuraffären.

Jag använder sågspån med halm över vilket funkar jättebra! Men man kan även använda "Toa-lätt", aspflis mm. Kutterspån dammar minst och finns att köpa i djuraffär. Jag får gratis spån från ett ställe vilket är super eftersom det går åt så mycket. Det kan dock vara lite dammigt ibland, men det funkar bra ändå.

[helenal]
0

harni något under eran bur omni har inne bur vill säga? så det inte blir såskitigt runt om..

"toalätt" e de sån kattsand eller?

[Niike]
0

#3 "Toa-lätt" är träpellets.

Taci
0

#4, papperspellets är det :)

#3, jag har ingenting under, jag sopar bara runtom då o då, beroende på hur mkt kaninen skvätter ut. Jag använder bara spån i den ena buren, fungerar perfekt, o i den andra har jag spån (suger upp bra) med halm över (så inte spånet fastnar i pälsen, eftersom kaninerna är långhåriga). I toalådan har jag toa-lätt :)

[Niike]
0

#5 Vad är det för skillnad? ^^

[helenal]
0

okej:) skvätter han kaniner mer n honorna?

[Niike]
0

Oftast.

Taci
0

#6, på trä o papperspellets eller vad? Ingen aning, men det är väl iaf typ ihoppressat papper xD Smulas ju liksom sönder, kanske inte trä gör? Ähh jag vet inte ^^

[Niike]
0

#9 Ja ;D Okej haha, fast spån kommer ju från trä ^^ fast det är ju egentligen oviktigt, haha.

Tina-A
0

#7: Ställ olika frågor i olika trådar för att lättast få svar, och andra medlemmar hittar lättare just de frågorna. :)

Jag tycker bäst om toa-lätt eftersom jag tycker att det luktar mindre än spån, dammar mindre än spån och skvätter inte lika mycket som spån. Fast det finns såklart andra som tycker tvärt emot :) Men så tycker jag!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[helenal]
0

okej skatänka på de!!

tro ja fått svar på min fråganu:)

malinroth
0

jag har matta + toa-lätt strö i toaletten och till en kanin toa-lätt stö i hela buren. Gillar detta strö bättre än spån just för att det inte sprids runt  lägenheten lika mycket som spån brkar ha en tendens att göra. är dock lite missnöjd också just för att jag faktist tycker att det luktr lite småskumt. Trots att jag bytt rent i alla burar och vädrat rummet så luktar det som ströt och jag tycker inte det luktar så fräscht. Inte heller jätteäckligt men förut hade jag matta + kristallkattsand vilket inte luktade alls! Skulle vilja ha det igen men det har funkat lite dåligt att ha matta till honorna då de blir skendräktiga och bygger sina bon = de sliter sönder mattan och ska använda det + hö+ toa-lätt ströt från toaletten  päls till att byggamed :/

Eftersom mina båda honor brunstar och blir skendräktiga rätt ofta och dessutom skvätter kiss så skulle jag tro att det kommer bli lite fridfullare att äga min hane som dock fortfarande är unge såj ag vet ju inte än :P (Har ju fortfarande kvar honorna såklart och älskar dom som dom är men tror det är jobbigt för både dem och mig att de blir skendräktia så ofta) Men ja, personligen tror jag att det r lite lugnare att ha en hane, skätter han är det ju enklare åtgärdat på en hane iaf då det oftast hjälper med kastration vilket idag inte är ett särskilt riskfullt ingrepp p hanar oh inte heller så fruktansvärt dyrt.

Tejoos
0

Till kaniner som är 100% rumsrena har jag Toa-lätt (papperspellets) bara i toalådorna och hö eller halm i resten. Till de som fuskar lite har jag Toa-lätt i hela buren eftersom det inte luktar lika illa som nerpissat hö och är lättare att städa plus att det suger upp bra.

Har mina kaniner inne och inget skräp alls runt buren, annat än när jag tar in stora säcken för att ge dom, men det är ju bara att sopa upp då. Annars blir det inte alls skräpigt som om man skulle ha spån.

Håller mer Malin om att Toa-lätt luktar lite skumt, men bra mycket bättre än allt annat jag testat!

[helenal]
0

kanman kpa de i zoo affär eler ica?

Milosmamma
0

jag har bara sågspån o halm, köper hos bonden til riktigt bra priser, gäller även höet, bara hos bonden.

Här är dom flesta rumsrena, det är dom minsta som inte riktigt lärt sej, men vi gör det enkelt, har som små backar i burarna som är kanske 3 cm höga o varge gång jag gör rent lämnar ja lite kiss o bajs där så går dom bara där, så smidigt när man ska byta o i en har ja bara lite spån.

[SamY]
0

Jag köpte spån igår på granngården. tror det var 25 kg som kostade 75 kr.. Funderar på att använda halm i vinter eftersom det isolerar rätt bra.

Riqueza
0

# 17, 25 kg för 75 kr?! Du det var inte dåligt! får rusa till granngården det första jag gör imorgon ;P

Ync
0

Det är lite olika vars du köper, och vars du bor.
Här i skellefteå köper jag mitt spån på granngården och det kostar typ 130kr. drygt. :)

Riqueza
0

Just ja, glömde tillägga:

Jag använder spån till mina kaniner, har dem i lägenhet men de får skutta runt väldigt mycket, som lösning har jag då en liten matta som passar perfekt utanför burarna, spånet fastnar på den och då är det bara att skaka av den när kaninen har gått in i buren för natten.

Har prövat träpellets också men det tyckte jag var sämre, mina kaniner "skvätte" runt det i hela lägenheten och det är svårt att rengöra buren när man har ungar eller kaniner som inte är helt rumsrena ^^ I toan har jag finkornig kattsand :)

[SamY]
0

Yep det var 75 kr för 25 kg :P Det var i förpackningar med en häst på, och så var det förståss kutterspån. Det såg inte ut att va 25 kg men det var det :D

Kristall
0

#2 - kutterspån dammar inte minst - det dammar mycket mer än till exempel aspflis. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[SamY]
0

#22: Vad är aspflis? var kan man köpa det? =P

Riqueza
0

#22 jag tror hon syftar på att kutterspån dammar minst av olika spånsorter :)

emms
0

Mitt spån kostar typ 55kr för 50kg eller nåt. Superbilligt :D

Emma

[Niike]
0

#22 Precis som #24 skriver. Själv tycker jag att pappers/trä pellets dammar mindre än kutter t ex, men jag menade spånsorter :)

Ellenfyrkant
0

Jag har alltid haft spån eller halm till mina kaniner. Mina första kaniner bodde i stallboxar så där hade dem spån. Men när jag sen köpte en utebur på ben blev spån jättejobbigt så då köpte jag halm. Minns dock inte vad det kostade. Men hö andvänder man inte som botten.

Mvh Ellenfyrkant

[SamY]
0

#25: Whaat? :O Det är ju nästan ¨1 kr kg! :D Vars köper du? =)

emms
0

#28 vet inte riktigt det var längesen jag köpte men tror jag har köpt det från city gross :P det är sån megastor till hästar ^^.

Emma

Kristall
0

#23 - Aspflis är små platta "träbitar", hårdare än spån. Finns även till exempel alflis. Det finns att köpa i till exempel djuraffärer.

#24 och #26 - okej. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)