Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 408 ggr
[Niike]
0

Manteltecknad/brokad

Har för mig om att jag frågat det här förut, men är inte säker och kommer i alla fall inte ihåg svaret ;)

Var går gränsen för manteltecknad/brokad?

Zvintos
0

Det är bara att kolla vad standarden säger hur en manteltecknad ska se ut.
Allt utöver det, är ju en brokad.
Vare sig den har för mycket eller för lite vitt.

Såhär står det på SKAF om mantelteckning:
"Djurens grundfärg är vit med teckning i någon i standarden Godkänd färg? eller i kombination med Zobel - eller Japanteckning i färgen svart/gul eller blå/gul. Kroppen skall vara manteltecknad. Manteln täcker största delen av ryggen och sidorna. De färgade partierna täcker största delen av huvudet samt öronen i sin helhet. Enskilda vita fläckar i pannan och på nacken t o m skulderbladen är inget fel. Enskilda färgade fläckar på buken och benen är inget fel.

Bottenfärg: på de vita partierna skall den vara vit, på de färgade enligt respektive teckningsfärg.
Ögonfärg: enligt respektive teckningsfärg.
Klofärg: färglös.

Vanliga fel som medför poängavdrag
Vita fläckar i de färgade partierna. Flera enskilda färgade fläckar på buken. Avdragen varierar beroende på antalet fläckar samt fläckarnas storlek.

Diskvalificerande fel
Övervägande vit färg i manteln och på huvudet (mer än 50%) samt vita fläckar på öronen. Övervägande fläckar på buken eller färgad buk. Helt färgad eller övervägande färgad bottenfärg på de vita partierna."

Det som står under "vanliga fel som medför…" är godkänt på manteltecknat och räknas ju då som mantel.
Men det under "Diskvalificerande fel" är ju det som då räknas som brokat.
Om jag inte tänker helt fel.

Lendsi
0

#1 Mkt bra info om mantelteckningen måste jag säga. Ville själv veta lite om det, så tack :)

[Niike]
0

Tack så mycket Ninni!! :D

Zvintos
0

#3: Så lite så. ^^