Träd
Har lite diverse frågor ang träd som jag läst om i en artikel här på forumet. =0)
På hassel så är hasselnötterna fridlysta, borde inte då grenarna vara det oxå?
Och så är där Fläder, där finns visst tre olika sorters fläder, den vanliga flädern, sommarflädern och druvflädern.
Det är den vanliga flädern som bärna och blommor vi gör saft av. Men barken ska visst inte vara så nyttiga.
Men dom andra två flädersorterna är visst mer eller mindre gifftiga.
Frågan här är, är de olika fläderna Ok för kaniner. Eller är det bara blommorna och bärna som man kan ge ifrån den vanliga flädern.
Och är där någon som har ett bra tips? på hur man ser skillnad på dem?
Och så är där Kastanjen. Är det äkta kastanj som menas eller hästkastanj? Själva kastanjerna på hästkastanjerna är mer eller mindre giftiga. Men jag vet inte om resten av trädet.
Och så undrar jag om lindar är ok att ge kaniner då jag har ganska bra tillgång till det. Eller dom kanske inte tycker om smaken?
Tack på förhand! =0)

*puff*
har ingenaning, men här i områder växer det massa Hassel, visste inte att de va fridlyst :S

Måste visst rätta mig ang hassel, på http://linnaeus.nrm.se/flora/di/coryla/coryl/coryave.html så står där att plocka hasselnötter inte ingår i allemansrätten. Man måste först ha markägarens tillstånd. Vet inte vad som gäller i parker och grönområden och vad som gäller grenar?
Har aldrig hört om att hasselgrenarna skulle vara fridlysta.. Jag har hur mycket hassel som helst här hemma, men eftersom kaninerna inte är såå förtjusta i det brukar jag plocka något annat istället.
Druvfläder och sommarfläder är bären (och blommorna?) giftiga på. Barken vet jag ej. "Fläder", vet inte om det kallas något mer, ska inte vara giftig, då det är denna vi gör saft ect. av. Har läst att det går bra att ge..
Ang. kastanjen, det är äkta kastanj som menas, kan ändra det i artikeln. Har inte hört något om att den ska vara giftig, frukterna är ju ätbara så barken ska nog också vara OK. Finns andra djur som äter kastanj, t ex våra får som åt upp vårat lilla kastanjeträd (nyplanterat, alltså inte så stort) ^^
Av vad jag har läst om lind verkar det som det används till mycket, speciellt blommorna (te, i medicin förr osv). Skulle inte kunna tänka mig att det är giftigt.
Hoppas du fått svar på dina frågor.

Ang Hassel så står det på http://linnaeus.nrm.se/flora/di/coryla/coryl/coryave.html
*Att plocka hasselnötter ingår inte i allemansrätten, så om man vill plocka nötter måste man först ha markägarens tillstånd.*
Men vad som gäller i allmäna grönområdet är kanske en annan sak. Finns det i egen trädgård så kan man ju ta hur mycket man vill.
(då min kanin heter Hassel så hade det varit lite rolig att ge honom hassel nån gång, ;0) )
Enligt samma sajt så är hela Druvflädern giftig.
Och det samma med Sommarflädern.
Och på wikipedia så står där *Bären samt växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som avsöndrar blåsyra vid kokning. Följaktligen skall man inte äta råa bär.* ang den vanliga flädern.
Men om det är tillräkligt giftigt för att göra skada vet jag inte.
Ja som sagt så är det Hästkastanjens, kastanjer som är gifitga.
Antagligen hela växten/trädet. Men vissa djur kan bryta ner giftet.
Letade lite ang Äkta Kastanj och hittade på alternativmedicin att den är rik på mineralsalter och är bra emot diarré. Så kanske ska man ge lite Äkta Kastanj om ens kanin är dålig i magen. ;0)