Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 574 ggr
malininorr
0

Ngn med erfarnhet

Kan man skaffa fler kaniner nu när vår kaninhona är 7mån. Är de extra känsliga nu i "tonåren"? Vilket kön är bäst?

Ync
0

Jag förstår inte riktigt din rubrik,
" ngn med erfarnhet " - vad menas -

Klart du kan skaffa en till kanin, fast att
ha dom tillsammans funkar kanske inte
som du tänkt. I tonåren kan honan vara extra tjurig och
om du nu har tänk att ha dom tillsammans kanske du bör
överväga att inte sätta ihop dom nu. ;)

Uppfödare ( och andra kaninägare ) har kanske 15 kaniner, (mer eller mindre) som är olika åldrar och det funkar ju. :):):)

malininorr
0

<<<med erfarenhet menar jag någon som vet av egen erfarenhet…som först skaffat en och skaffat en till senare.

Taci
0

En kastrerad hane är det bästa. Dock så är det lättast när honan är unge. Det finns ju inga garantier för att de kommer funka ihop dock.

Vet faktiskt inte om de är känsligare för introduceringar i tonåren, men det är möjligt.

Riqueza
0

Om du köper en unge så är det nog ingen fara. De flesta kaniner accepterar lättare en unge, de utgör ju ingen fara för reviret :) Jag köpte en till kanin när min första var kring 5 mån, det gick hur bra som helst. Ser ingen anledning till att två månader ska göra så stor skillnad :)

paulinadenfiina
0

Det bästa är att sätta ihop dom när dom är ungar. Men det kan ju funka iaf. Man får pröva sig försiktigt fram.

Riqueza
0

Ja, börja tex med att ha dem tillsammans en stund på dagen och öka succesivt :)

Taci
0

#4, bekymrena kan nog dessvärre komma då den yngre honan blir könsmogen. Honor kan funka ihop, men oftast då kullsyskon.

Riqueza
0

#7 Något sådant problem hade iaf inte jag :) Men det kan säkert bli problem om båda honorna är dominanta.

Flippa
0

jo som dom andra säger, klart du kan köpa kanin! :)
men att ha dom i samma bur kanske inte du sak ha,
din kanin kanske borde komma över tonåren först innan du börjar ha dom i samma bur. Fast det beror ju på hur din kanin blir i tonåren. På vissa märks det ju inte, dom kan vara hur snälla som helst medans vissta blir mkt aggresiva.

malinroth
0

Har två honor, först gick de inte ihop, sen gick de tillsammans några veckor men sen blev ena brunstig och blev tjurig så jag var tvungen at sära på dem och nu går de INTE ihop. Nu har jag en hanunge och ingen av dem tål honom heller…trots att han är liten och hane. Lät dem träffas på neutral mark och innan det var risk för att han skulle vara könsmogen, (dvs inte längre) men det gick inte. Om kaninerna går ihop eller ej är jättevårt att säga så man måste alltid vara beredd med en extra bur. Det finns som sagt alltid en risk att de inte kan gå ihop hela tiden även om det skulle gå ett tag, det blir lätt problem om en av kaninerna blir könsmogen/brunstig osv.

Yuki
0

Klart.