Hoppning - Berömmelse
Jag provade att hoppa Nalle idag, först gick det inte så vidare bra ;) Men sedan började han hoppa bra, fast han rev oftast när det var 20cm. Men han klarade lätt 15cm, efter som det var hans första gång som han hoppade tyckte jag det gick bra :D Han är nu 4 månader, så det är väl OK att börja hoppa nu?
Iaf. så undrar jag hur jag ska berömma Nalle när han varit bra, jag brukar säga "Bra Nalle" när han har hoppat ett hinder (oavsett om han river elr inte), men jag tycker inte kaniner "lyssnar" på "Bra" ? När han har hoppat hela banan brukar jag låta han springa lite och äta gräs som berömmelse också, "duger det" ?
Vad duktigt! :) Jag brukar klappa och pussa på mina när de har klarat banan ^^,
Han lyssnar nog inte på odet, utan på tonfallet. Jag brukar bara säga braa eller duuuktigt till mina när de hoppat. Sen när de hoppat hela banan (om man kommigt så långt) tar jag alltid upp dem när de hoppat den för de ska lära sig att då är det slut med hinder just nu. Då klappar jag dem ju också. Och då blir det som berömm om man har en kanin som gillar bli klappad.
Men egentligen ska ju kaninen hoppa för dne tycker det är kul, och tycker den det är kul lär den ju hoppa både om man berömmer och inte =)
#2 Jag gör samma (dom fåtal gånger jag hoppat^^). Säger något med glad röst, typ braaaaaaaaa. Efter banan tar jag upp kaninen och klappar/pussar och säger något med glad röst. Om ni förstår =)
#1, #2, #3 Tack :) Jag sägger "Braa" med en ton också.. men jag läste igår, i ett annat forum, om kaninen klarat banan ska den inte hoppa igen efter det, utan då får den gå in i gårde/buren igen (elr skutta runt, men inte hoppa). Är det "sant"?
Men jag brukar ibland hoppa igen även om Nalle redan hoppat banan (fast han brukar först få skutta lite runt gården), är det okej om man gör det :D ?
Jag läste också att man hälst ska hoppa flera gånger om dagen men bara i 5-10 min, sedan någon timma senare hoppar man igen 5-10 min, och så ska man inte hoppa på samma plats hela tiden.. tycker ni det? Att man ska hoppa korta stunder några gånger om den dagen? (Alltså inte varje dag utan bara en-två dagar i veckan). ;)
#4 Är inte så erfaren när det gäller hoppning, men jag vet att man ska sluta när det går bra ^^
#5 Okej, då vet jag ;) Då ska jag sluta hoppa när han varit bra ^^ Igår hoppade jag banan 2-3 gånger :P

Jag tror inte att det är bra att hoppa flera pass per dag, kaninern kan tröttna på hoppning. Dock är min erfarenhet av hoppning ej så stor ^^
Det där med hur man ska lära en kanin att hoppa, hur ofta och långtid går isär rätt mycket. Och det finns inget rätt och fel. Vissa tröttnar lättare och andra svårare, om än aldrig.
Men iaf, när du lär din kanin att hoppa tycker jag det är bra att hoppa ofta men korta pass. Kanske två gånger om dagen varannan dag och max 10min varje gång. Ev tre gånger om dagen och 5min varje gång. Detta för det inte ska gå för länge mellan gångerna och kaninen ska minnas vad den gjort. När kaninen fattat grejen så bör man inte hoppa mer än max en gång om dagen 2-3 gånger i veckan. När den verkar fattat grejen efter all intensiv tränning kan man även ge den "ledigt" en vecka för den ska få hämta sig efter all träning.
Men med en ny kanin ska man inte ge för långa pauser i början av träning då de glömmer lätt.
Och ja, man ska ju sluta när det går som bäst. Men mina får bara skutta och beta lite efter en bra runda. Skulle bli för jobbigt att ha i dem i hagen och ut sen och på och av med selen.