Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 680 ggr
[helenal]
0

ang bur

Vad behöver man ha i en kaninbur? matskål,vattenskål, ett #hus" till kaninen eller behövs det mera?

[helenal]
0

Jag är intresserad att skaffa dvärvädur. Vilken mått på buren är bäst då? Va blir förlitet? tacksam för svar!

Tina-A
0

Burar

Burmått
Lag om minsta boyta

I buren bör du ha matskål, vattenskål/vattenflaska, hus, höhäck eller höboll. Sen passar det bra med en toalett också!

En dvärgvädur ska ha en bur på minst 100x50x50 men helst större, typ 120x60x60.. Men man kan aldrig ha för stor bur :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Zvintos
0

Minsta lagliga boyta för en dvärgvädur är 0,5kvm och minsta höjd 50cm.
Vilket innebär att buren som minst får vara 100cmx50cmx50cm.
Mina dvärgvärurar har burar som är 100x80x80cm, resp 100x90x70cm.

Enligt lag ska en kanin ha sitthylla, eller något likvärdigt att hoppa upp på (ex ett hus).
Sitthyllan ska vara så att kaninen ska kunna sitta/ligga både ovanpå och under, om jag inte minns helt fel.

[helenal]
0

kan man köpa en sån hylla i zoo affärer?

Tina-A
0

#4: Ja, vanligtvis. Annars tycker jag att hus är bättre då dom kan gömma sig på ett annat sätt. Det brukar finnas i de flesta djuraffärer!

[helenal]
0

okej:) ja kan ju fråga dom som jobbar u djuraffären med.Men om man köper en bur från zoo, ingår de mesta tillbehören då?

Tina-A
0

#6: Är väldigt olika hur dom gör på olika djuraffärer.. Jag har iof alltid köpt begagnade burar ^^, Men jag har aldrig sett "paket" hos mig men vet att på vissa andra ställen får man med tillbehör.

aliciia
0

Jag har 147x60x50 till pontus , å jag tycker det är jättelitet till honom, å han väger bara 1,8 kg,
eller aa det spelar inte så stor roll kanske ;)

Tejoos
0

Jag har 120x60cm burar till mina dvärgkaniner, en i varje då :-)

Men burarna är bara till för hö, mat, vatten, hö, hus och toa, annars skuttar de fritt på betydligt större ytor båda två.

emms
0

Jag har ca 220*55*50 till min snart 4månaders dvv :) tycker det  är ganska litet ^^

Emma

Ync
0

I mina burar har jag

En sitthylla, ( kaniner ska  antingen ha ett hus eller sithylla ), Matskål
Vattenskål
Snackybol

Spå {vilket är självklart!}
Saltsten till Hona med Kull
Bajslåda

osv, andra roliga leksaker,

Såklart behöver inte varje kanin ha bajslåda eller snackybol, :)

Ync
0

Höhäckar kan vara ganska riskabla,
kaninerna kan fasna med fot, huvet å så.
{min kompis kanin tog i sin höhäck, en ddv.- :( }

Baralisah
0

jag föredrar sitthylla än hus, för alla kaniner jag haft som har haft hus har blivit mera bakåt dragna, därför slutade jag med det. :)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Tejoos
0

#13 Samma här, jag skrev "hus" men har hylla i trä med ben, så de kan välja om de vill sitta under eller ovanpå.

[helenal]
0

okej:)!tack så mkt för svaren!