Sjukdommar?
Här märkt att det har vart mycket kaniner som bara sommnat in vid tidig ålder eller bara blivit tröttare och tröttare och sen somnat in … jag tycker iaf detta borde under sökas att man tar in den döda kaninen till nån som kan kolla vad som hännt ege. tänk så har det kommit in nått virus lr nått annat till svergie ? man vet ju aldrig jag har ealla fall tänkt spara pengar och vaccinera+rabiesvaccinera mina kaniner sammt göra en grund undersökning på dom och sen vill jag helst ha papper på det där vars det står vad som är fel om det finns nått då behöver man inte avla på sånna kaniner m.m. är det nått allvarligare så får den/dom kaninen/erna somna in för att slippa sjukdommar med mera….
Allt för att man ska veta att man har friska kaniner och att man inte avlar på sjuka så att sjukdommen förs vidare…
Att göra en grundundersökning av kaninen hos vet ger ingen garanti för att den inte har några fel eller sjukdomar.
#1 ok så jag ska inte göra det då eller??? =O
#2, klart du kan göra det. Men jag menar bara att du kan inte säga garanterat att kaninen inte har hjärtfel eller andra fel på organ eller så, av att veterinären klämt lite på den o sagt att den är frisk.
Du fick det o låta så enkelt bara ;)
Vissa fel är ju otroligt svårt o se, o då kanske det redan är försent när man ser det, då kanske man redan fört dess gener vidare osv.
amen hjärt fel är ju nått som kan ploppa upp hos människor med så om jag får hjärt fel vid 40 och har 2 barn så får inte mina barn skaffa nå barn för att jag fått hjärt fel? X?
Meen visst jag kan köra på som vanliigt utan att vaccinera kaninerna eller nått direkt man försöker göra något om det så är bara en liten sak så är den inte bra..utan då ska man helst lägga flera tusen kronor på att göra en massa stora undersökningar och ne massa grejjs…. isåfall fattar jag inte iden med att föda upp kaniner …
#4, men herregud, är du verkligen seriös nu!??!
Vem f*n har sagt om någonting om hjärtfel hos människor, vilka som får ha barn eller inte? Så sjukt töntigt att du ens tycker det är jämförbart.
Du säger ju att du ska grundundersöka dom för o se att dom är friska, för o avla på, o visst, det är ju bra. Men jag säger bara att det inte är någon garanti, var inte ens menat att det skulle bli någon diskussion kring det. O när har jag ens påstått att du ska köra på utan att vaccinera?
Fattar inte idén med att föda upp kaniner? Hurså..?

Jag tycker det är jättebra att grundundersöka kaniner innan man avlar på dem (och att undersöka andra kaniner med).
Men som Taci säger är hjärtfel eller fel på andra organ svåra att upptäcka, och det brukar oftast vara sådana fel som gör att kaninen dör helt oförklarligt och plötsligt.
the vanity, it becomes insanity
#6, det var Precis det jag ville få fram, men tydligen lyckades jag inte ^^
#5 OT för ett tag sen klagade du på att jag blev suur när alla tyckte det var en dålig ide att skaffa en jätte utan stamtavla vad blev du inte själv nyss då
Asså nu is jag inta nå mer den som vill kan ju låsa den här tråden för jag is inte diskuter nått nå mer alla blir ju bara sura och tycker att det blir fel fast man försker göra nått bra nu skrev jag ju bara att mycket sånnt har hännt och att man borde undersöka det om man inte vill avla på kaniner som kan dööö vid bara nåra månaders ålder
Och det går faktiskt att upptäcka sjukdommar via grund undersökning tex.ojämna hjärtslag lr ett blodprov m.m.
Håller med #6
VA!? Jag har inte ens varit med i nån diskussion om nån BJ utan stamtavla? Allt jag sagt om din BJ är att buren hade jättebra mått. Du måste förväxla mig med någon annan, annars får du gärna visa vad jag skrev!
Jag blir inte alls sur, blir irriterad på när folk tar in saker i diskussionen som egentligen är en Helt annan sak. Plus att så fort du får negativ kritik (vilket inte alls det här var menat som från början, om du inte hade varit så lättstött!) så säger du att Alla blir så Sura på Allt du gör, osv osv. DET är tröttsamt.
Jag tycker gärna den här diskussionen kan fortsätta, andra kanske har något att säga om saken? Jag har som sagt aldrig påstått att det är dåligt att undersöka sin kanin, eller att vaccinera den, det är jättebra.
10# Håller med, Man kan ju inte hjälpa ng om den inte kan ta kritik :P
…jahapp…
Vet inte om jag vill låsa tråden. Har TS fått svar på sin fråga eller? Jag hänger inte riktigt med ..
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
13# Nej hon vill inte att vi kommenterar det hon skrev. När Taci gjorde det så blev hon sur..
#14 jasså blev jag?
Själva idén med att grundundersöka sin kanin är ju jättebra.
Men den ger inte särskilt mycket.
Det visar att den just då är frisk (dvs inte förkyld, haltar eller sånt).
Men den kan inte visa om kaninen bär på genetiska/ärftliga sjukdomar/defekter som inte syns utanpå.
Kaninen kan ändå bära på defekter/sjukdomar utan att det syns.
Bettfel är ett exempel.
Det är heller inte säkert att det visar sig vid en PARNING heller, att då ungarna skulle få det.
Detsamma kan gälla andra defekter/sjukdomar.
Så en undersökning är ingen garanti på att kaninen är helt 100% frisk.
#16 ärftliga går knappt å bevisa…men ajaa tycker ealla fall att det är fel att klanka ner på en bara för att man ska göra en grund undersökning på sina kaniner + vaccin och rabies det är som att ni tycker att det bara är onödigt eftersom det ändå inte bevisar om det finns nåra andra sjukdommar men tänk så är det en sjukdom som går att hitta bara genom en grund undersökning och ingen is göra en då kommer ju den sjukdommen bara föras vidare O.o man kan ju alrig veta fören man kollat juee…!!
#17: Jag har inte sagt att du inte ska göra en.
Det avgör ju du själv.
Men du fick det i inlägg #0, att låta som om man gör en grundundersökning och den inte får några anmärkningar då, så är den 100% frisk.
Det jag ville få fram var att så inte är fallet.
Självklart kan man hitta något, men i sådana fall har ju kaninen oftast symptom.
Har kaninen inga symptom, så kollar oftast inte veterinärerna efter det.
(Detsamma gäller människor; inga symptom = ingen undersökning.)
Just sjukdomar syns ju, då sjukdomar ger synbara symptom.
Men defekter gör inte alltid det.
#18 av ett blodprov ka man få ut en sjukdom…

#19: tog ett blodprov för ett tag sen på en kanin, det kostade runt 700-800 kr .. Och då tog jag bara ur ett öra, man kunde ta ur båda öronen om man ville.
Så tror inte alla är villiga att betala först för en grundundersökning och sen för ett blodprov på varje kanin man avlar på, men visst skulle det vara superbra om man skulle göra det :)
the vanity, it becomes insanity
#19: Jo, klart man kan det.
Men hur många skulle kolla efter sjukdomar som kaninen inte har symptom på?
Då skulle man få kolla efter alla sjukdomar, vilket inte kan göras genom bara ett blodprov.
Så det skulle bli svindyrt och med största sannorlikhet vara helt onödigt.
#21 joo men om kaninen kommer från en osäker bakgrund så är det bra att ta för dom vanligaste sjukdommarna iaf..
#21: Ja, då är det ju det.
Men eftersom jag inte köper kaniner som har osäker bakgrund, så anser inte jag det är nödvändigt för min del.
mm men det är ändå många som haft kaniner som dött vid tidig ålder av nån orsak..
Man kan inte se ärftliga sjukdomar av ett blodprov…
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#25 skrev det i 17