Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6058 ggr
niklin
0

Målarfärg för kaninburar

Hej!

Håller på att bygga burar just nu och funderar på vilken färg som är lämplig att måla med?

På utsidan hade jag tänkt ha vanlig falu rödfärg (slamfärg) så det smälter in med övriga byggnader, men inuti är jag mer tveksam över vad som dels fungerar bra och samtidigt inte är olämpligt för kaniner…

Jag har hyvlat obehandlat virke som material i både väggar, golv och tak i burarna.

Min tanke var att jag skulle använda svart "Ranch Ladugårdslack" på golvet och sen vit "Ranch Stallfärg" på väggar och tak. Detta är ju färger man använder i stall och liknande där man håller djur, men samtidigt är jag såklart lite orolig att det kanske kan vara så att kaniner kräver väldigt speciell färg då det kan hända att de kanske gnager på buren och får i sig flagor osv?

Nu undrar jag vad ni andra använder för färger och om någon har erfarenheter eller råd kring detta?

Den färg jag hade tänkt använda finns bl.a att köpa på Lantmännen/Granngården  och man kan läsa mer om den på http://www.teknos.com

Jag har frågat personal på Granngården om färgen kan vara lämplig till kaninburar och de visste tyvärr inte. Stallfärgen är ju vattenbaserad men ladugårdslacken är det kanske större risk med?

Tacksam för synpunkter och tips?Glad

eveluss
0

Du kan använda kallasfalt i botten, suger inte upp fukt! ;) Och sen på väggarna vattenbaserad färg som inte är giftig om kaninen skulle få för sig att börja gnaga! :)

niklin
0

#1 : Tack för svar! Okej, om man kan använda kallasfalt (som ju är ganska giftigt och tänkt att användas som primer till papptak) så borde ju Ladugårdslacken fungera även den…

Kanske är gnagproblemet inte så värst stort heller om man ser till att kaninerna har annat att gnaga på?

felicia93
0

kallaasfalt brukar man använda.

niklin
0

Ja jag har sett en hel del som förespråkar Kallasfalt i burbottnarna och det tycks ju fungera trots att det är en ganska giftig "färg".

Ranch Ladugårdslack innehåller också asfalt och är även det giftigt men är ju iallafall till för att måla i stall och ladugårdar där det ska skydda stallboxar osv mot urin och gödsel m.m.

Kanske att kallasfalt är billigare? Men annars ser jag ingen anledning att använda det om det nu finns färg som är anpassad för ändamålet.

Jag har också hört att en del använder sig av s.k "fuktspärr" dvs det man målar på underst i väggar när man bygger badrum osv. Problemet med det är ju att ytan blir känslig för slitage och att det inte är tänkt att användas utomhus (temperaturmässigt osv).

Nu har jag iallafall testat att måla mina nya burar med Ladugårdslacken, så får vi se hur det går och om det funkar i längden. Just nu ser det väldigt fint ut iallafall. :)

[Wera]
0

Jag ska ha falu röd färg utanpå, kallasfalt på botten och vit färg på väggarna innanför. ;)