Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 922 ggr
NellyZell
0

Taskigt, enligt mig!

Min kompis har två kaniner, (systrar) Dom får inte vara i samma bur för dom bråkar ibland, dom får inte vara i samma rasthage för dom bråkar,.. Men jag har aldrig sätt dom bråka. när vi släpper in dom i samma ibland så är dom jätte snälla och vill inte lämmna! Jag är med henne varje dag och dom är superbra vänner, :( Dom har delat upp En bur på mitten så dom har inget att leka med,gömma sig eller någonting. Bara en liten yta med spån.. :'''( Nån mer en jag som tycker detta är taskigt?

Jordgubbsgodis
0

Jag tycker också det är taskigt!! dom borde ju få träffa varanndra mer

PaaatyPalm
0

tyckte inte det va taskigt att de inte fick träffats, då kaniner är kolenidjur.

Däremot är jag litte bekymrad över buren, om måtten inte håller, anmäl det till polisen!

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Zoie]
0

Nja sådär! Mer taskigt var att ha en sån liten bur ¨/

Bejb__
0

Hon är ju deras ägare,hon bestämer, om dom bråkar iblandså är d väll bara bra att hon tar ansvar för sina djur ock skiljer dem åt. Så enligt mig är det inte taskigt-och dessutom får dom ju träffas ibland? eftersom att du har sett att dom inte bråkar?  Men att deras burar är för småa var värkligen inte bra.Du kanske skulle ta och prata med henne ?

Clariiz
0

Jag tycker det är bra att de inte får träffas om de bråkar ibland.
Ett litet bråk kan leda till ett större, som leder till ev. döden eller svåra skador för den ena, eller båda.
Kaniner klarar sig väldigt bra ensamma, de behöver ingen kompis.

Där emot buren.. Anmäl till polisen om den inte håller måtten, det är också lag på att ha hus/sitthylla i buren.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

NellyZell
0

nej men asså, grejsen är den att dom bråkar INTE! :/ Dom är jätte bra vänner, hon låter inte dom göra någonting naturligt såsom klia varandra på ryggen,.. och dom parar sig ibland som alla honor, hon blir JÄTTE ARG på dom om dom gör det,.. jag tycker att detta är lite hårt.. Hennes kaniner är livrädda! Hon säger att hennes kaniner är jätte duktiga på att gå ut och gå men dom panik springer bara runt och hon jagar och klapprar med fötterna så att dom ska springa..

[Impad]
0

De kan ju bråka om revir eller dominans när man inte ser.
Har dock inte haft något större problem med mina honor när det gäller att ha dem tillsammans. Inte ens i deras "tonår".

Taskigt att kaninerna ska bo på liten yta ensamma utan gömställen!

PaaatyPalm
0

#6 men polisanmäl henne då -.-

20 årig djurgalen moder* 

Bejb__
0

Vill hon inte ha dem tillsammans så vill hon inte, Men d värkar inte vara någon bra stil hon kör med allafall. Tkr värkligen du ska ta ett alvarkligt snack med henne-Om inte annat polisanmäl. Men man kanske inte vill polisanmäla sin kompis, För d borde ni ju vara om du 'r d'r varje dag typ ?

PaaatyPalm
0

#9 men om man inte anmäler blir man medskyldig till brottet, eller något sånt.

Och även om min bäästa kompis skulle misssköta sitt djur skulle jag ändå polisanmäla henne/honom. För mej går djurens bästa före min vänskap. Eller okejj jag hade först pratat med honom/henne om det, sen sett om det blivit någon förendring, påmint henne igen kanske, sen hade jag utan tvekan polisanmält.

20 årig djurgalen moder* 

Bejb__
0

D var så jag menade, Man kan ju prata först, Sen anmäla om hon inte lyssnar. Om man pratar först och sen anmäler kan man ju inte bli skylldig ?

NellyZell
0

Jag vet att många tycker jag att jag ska polisanmäla henne,.. MEN ALDRIG! Hon är min bästa vän, hon är min första riktigt bra vän och vi är på tok för lika.. Jag brukar vara med henne varje dag och räddar därför lite,..

Baralisah
0

hon är ju ägaren, hon vet ju bäst,
kaniner MÅSTE inte vara tsm, då de är kolonidjur

är mest orolig för buren.. mått och så vidare?

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Bejb__
0

Om hon är din bästa vän, varför pratar du inte med henne !? d är ju olagligt. Vill du ha en bästa vän som inte sköter sina djur rätt ? Varför skapade du den här tråden om du inte vill ha hjälp ? som jag förstår tkr du att d är taskigt av henne- Men ändå försvarar du henne ? förstår inte riktigt vad du vill ha fram med tråden ?

matilds
0

Förstår inte vad problemet är? Kaniner ska helst inte bo två och två även om vissa kan trivas tillsammans. Det är absolut inte djurplågeri att inte ha dem tillsammans.

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Bejb__
0

#15 men d är väll ändå inte rätt att ha dem i försmå burar ? :S

thexclub
0

#12, det spelar ingen roll om hon är din bästa vän. Tycker du att djuren ska lida bara för att du är vän med henne?
Jag förstår inte hur man kan vara vän med någon som inte sköter djur rätt, om det är för små burar klassas det ju som djurplågeri.
Har även för mig att du blir medbrottsling om du känner till ett brott som du inte anmäler.

the vanity, it becomes insanity

Sashhi
0

Inget konstigt med att inte ha kninerna i samma burar, men däremot för små burar.. AJABAJA..

Not your mom, not your milk.

sofijans
0

vänta nu, hur stora är burarna egentligen?

NellyZell
0

den var en 1.50 m från början, nu har hon delat den på mitten..

aliciia
0

75 cm då :o

[Wera]
0

Kaniner klarar sig bra utan någon "kompis" men värkligen liten bo yte de har!

Zvintos
0

#20: Hur djup är den?
För är den typ 80cm djup, så är det lagligt ändå.
75cm*80cm = 0,56 kvm.
Mindre än så är ju självklart inte lagligt.

Cagi
0

Jag tycker det är bättre att du pratar med din kompis att det  inte är okey att bara ha ett utrymme på 75 cm men sen tycker jag inte att det är sjysst att klaga på sina kompisar inför andra. Detta borde du ta med henne och inte blanda in oss i forumet.  Kanske det handlar om okunskap från hennes sida och då kanske det inte känns kul att bli uthängd på detta viset!

aliciia
0

#24 hon kanske vill ha hjälp vad hon kan göra kanske ^^

NellyZell
0

#23 jo då är den tillåten <33

#24, joo rätt.. kände bara för att skriva av mig.. Och hon har haft dom i snart 4:a år :)

Cagi
0

#26, Joo, det kan vara skönt att skriva av sig ibland…Prata med henne…

[Queckfeldt]
0

Du kanske har någon bild på burarna som vi kan få se?

Det är inget konstigt med att dom inte gå tillsammans.

Alla mina honor går i samma ute bur när dom är ute på dagarna men sen när dom ä inne på natten så kommer dom till segen sköna bur. Alla är toppen kompisar och när dom ska ila så lägger dom sig i en stooor hög på varandra^^ ser såå gulligt o roligt ut:P Den största e under^^

Sen hade jag också blivigt lite "förvirrad" om jag skulle anmäla min bästis men det är för ju djurets bästa.=) <3

NellyZell
0

Bild, mjoo, nä :/ men dom har inget att gömma sig, ingen hylla eller nånting, är det lagligt?

Bejb__
0

Det är lag på att dom måste ha hus/hylla i buren.

[SamY]
0

En kanin hane som bor ihop med en kaninhane funkar inte alls. Då kan de slåss om revir tills den ena dör.

En kanin hona och en kaninhona kan passa bra ihop, men honor är ofta väldigt bestämda med vem som kommer in i deras revir. Om hon som äger kaninerna tar bort väggen som skiljer dem åt skulle antagligen de två kaninerna inte vilja ha den andra på deras del av buren. Om det nu blir så så kanske det skulle funka att grundstäda buren från tå till topp och använda något speciellt kaninvänligt medel för att få bort alla markeringar. När det har fyllts på nytt spån osv ska man släppa båda kaninerna i buren exakt samtidigt så de får märka revir tillsammans. Men det är inte äns säkert att det funkar, en kastrerad kanin hane och en kaninhona är det som funkar allra bäst. Varför vet jag inte.

Men man kan ju börja med att ha dem ihop i tex rasthagen några stunder om dagen och så får man öka tidslängden efter att de kommer bättre överens. Slutligen flyttar man in dem i den nyrengjorda buren. Men somsagt, det är inte säkert att de vill bo ihop, men enligt dig värkar dem ju vara bra vänner =)

Håppas det här kan hjälpa! // jos!

Ps. Vad som än händer bör kaninerna få var sin större bur! Det bör finnas ett litet kryp in om kaninen skulle bli rädd, det ska vara totalt dragfritt och de bör ha en yta på ca en meter att röra sig på.

NellyZell
0

Japp <3