Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 994 ggr
kyrkeliden
0

Oansvarigt

Tänkte berätta om ett litet telefonsamtal jag fick idag…

Min kompis Angelika som jag delar lägenhet med uppe i Uppsala där jag bor nu när jag studerar ringde idag. Vi har inte hört från varandra på hela sommaren då jag är hemma i Skåne hos familjen. Angelika är kvar uppe i Uppsala för tillfället.
Imorse när hon gick en kort runda med hunden hittade hon en transportbur vid vår soptunna. Konstigt tänkte hon och tog tag i den för att sätta in den. Då märkte hon att något anat fanns i. En vit blåögd dvv hona med en liten söt bebis vid sin sida. Någon har alltså dumpat dem där! Hur kan man!, Tänk om ingen av oss varit hemma i Uppsala (även Angelika bor på annan ort å studerar i Uppsala)…

Oansvarigt som djurägare om ni frågar mig. Möjligt de sett mig med mina kaniner där, men man gör inte så!

Sorry ville skriva av mig lite, är glad att kaninerna kom till oss så allt löser sig för dem, men samtidigt är jag arg på deras sk. ägare

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

aliciia
0

fy, förstår att du är arg :/ hoppas att kaninen får ett nytt bra hem. :)

Zvintos
0

Fy vad lågt gjort!
Vilken tur att någon av er var hemma!

Jetaime
0

Jag fattar inte HUR man ens kan få för sig att göra nått sånt, tänk om ingen hade hittat dom, vad hade då hämt med kaninerna.. det vill man inte ens tänka på, fy för!

[chriistina]
0

Usch, använder folk inte sina huvud eller?
Sont gör en bara så himmla sur :(

kyrkeliden
0

Nej jag vet inte…är glad att Angelika hittade dem..men detta leder mig in på en annan fråga…

Vad tycker ni man ska göra om man inte får sålt sin kanin?, Tänk t.ex. att man måste bli av med dne då ex. någon blivit allergisk…men om det inte går?, å man inte kan omplacera?, tycker ni då avlivning är ett alternativ?

Hur ska man agera för att ta sitt ansvar som djurägare i en sådan situation?

Bara en fråga…

Zvintos
0

#5: Tja, har man ingen annan utväg, så är nog avlivning det bästa (och enda) alternativet.
Hellre det, än att göra sådär.
Hade ingen hittat kaninerna, så hade de ju dött iaf.
Men en mer plågsam och utdragen död.

tinaLY
0

Åhh >.< blir så arg på såna. Eftersom du har kanin "vet" dom att du kommer ta hand om deras kaniner som dom inte vill ha kvar av nån orsak :/

Teek
0

Jag såg en annons om en vit blåögd dvärgvädurshona med vit blåögd unge, hane till salu i Uppsala på Eniro idag. Inte så himla vanliga så det kan ju vara samma som de inte fått sålt. Såldes utan bur för de hade dom lösa i ett rum… Lät inte så seriöst. Sök på Eniro så kan ni kanske kontakta dom ev ägarna där.

Vad händer med dom nu?

zickan
0

vanligt ting tyvärr :-(

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Clariiz
0

Usch..
Tur ni hittade dem!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

Hur kan man >.< De hade tur…

[Wera]
0

Va ;O Helt sjukt, hur kan man?! Hur gammal är bebisen, asså bara några dagar (naken) elr typ någon månad/vecka (äter själv osv..) ?! Tur iaf. att hon hittade dom, men ska hon föröska hitta ett hem åt dom elr ska hon behålla dom?

kyrkeliden
0

Vi har hittat ett hem :)
De får vara kvar hos Angelika ett par dagar, som tur e finns ju bur å allt…

#8 Tack, ska kolla det!
#12 Nej den är mellan 6-8v antar vi så den är pigg å glad.

Honan var visst öronmärkt å tack vare den söker jag nu efter uppfödaren. Hittar vi uppfödaren kan vi förhoppningsvis hitta ägaren, å då lovar jag att h*n ska få höra ett å annat från mig…

Stormviskaren
0

#8 men du den här

fy vad hemskt hur kan man.

[Wera]
0

#13 Vad för nummer har honan i sitt högra öra?

[Zoie]
0

hur kan man vara så elak och göra sådant här! usch vad jag blir arg på sånna dära som gör sånt.. tur att hon såg kaninerna :]

tantnett
0

Kolla med öronmärkningen. Hoppas att ni kan komma åt dom.

Kan inte begripa varför kaninerna inte kunde flytta med om det nu var så att dom skulle flytta. Kan dom ha blivit vräkta? Ägarna alltså.

Nej OM det inte finns någon möjlighet att få sålt el omplacerat ett djur man ej kan behålla så är det ens förbannade skyldighet och ansvar att få djuret avlivat.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

kyrkeliden
0

Fått en hemsida till uppfödaren http://www.snodrottningen.mine.nu/

ska kontakta henne imorgon å hra mig för. Sj tar jag alltid uppgifter som adress, och tfn. av dem jag säljer till å spsarar dessa dokument. Hopas hon gör de samma, å får vi tag på personen som gjort det ska de få höra ett å annat….

kyrkeliden
0

#14#8 Den annonsen känns väldigt träffande…jag menar hur många vit blåögda honor med en unge finns det till alu? i uppsala län…känns som sagt träffande

Äntligen kom nya märkningssystemet väl till pass iaf

Teek
0

Berätta gärna hur det går!

tantnett
0

Tänker emellanåt på dessa kaniner.

Hur har det gått för dom samt kom ni åt ägarna???

tantnett
0

Putt!

tantnett
0

Putteliputt.

Kiwanu
0

PUTT PUTT!, jag vill höra hur det går sen med "ägaren" och såå.. :'/ ASÅÅÅ det ska liksom inte behöva hända något sådnt. vem vet hur länge dem har stått där? ett dygm? två dygn? tre eller fyra dygn?.. så jä*la oansvarigt. omoget. och dumt.

annaforsgren
0

Fy vad taskigt mot kaninerna :'( de kanske inte hade råd att ha kvar den, eller tröttnat.

Väldigt oansvarigt och omoget!!!

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

kaningodis
0

Att man ens kan med och göra något sådant… ;(

Kastanjegårdens Kaniner

sputtnick_plexus
0

Ursch :(:(

flisan93
0

Jävligt oansvarigt. Tur att någon av er var hemma. Det kunde ha gått illa..

tantnett
0

Puttar än en gång.

Hur har det gått?

NellyZell
0

OMG!!!! gud vad taskigt,.. undrar hur länge dom varit där :S

Yuki
0

Grymmt.

tantnett