Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3826 ggr
SaraA
0

Nu är jag desperat...

Vet inte vad jag ska ta mig till… Har en kanin som går lös i min lägenhet.. det har alltid funkat okej men nu tar sig in överallt där jag försökt gömma sladdar o biter sönder dom.. hela mitt hem håller på att bli förstört och jag vet inte vad jag ska göra. tycker att det är djurplågeri att låta honom sitta i buren så det är inget alternativ. kan inte heller komma på var nånstans han skulle få ett hem med lika mycket frihet om jag beslutar att göra mig av med honom.. känner mig helt förtvivlad nu..

Om nån vet hur man kan göra för att få dom att sluta bita på saker o ting, smörja in sladdarna med nåt eller vad som helst så får ni jättegärna skriva.. eller om ni har något annat tips?.

Mvh Sara!

Tejoos
0

Har också mina kaniner lösa hemma så mycket som möjligt :-)

Kan du inte avgränsa din kanin så att han bara får vara i köket tex? Där brukar man ju inte ha en massa sladdar. Ge honom massor av grenar att gnaga på så kanske han väljer det istället.

DodeN
0

Jag hade min kanin fritt springade i min lilla studentetta. Satte kompostgaller för skrivbordet så han inte kom åt alla kablar där, och de andra kablarna satte jag skydd för. Finns plastskydd man trär över kablarna så kan inte djuren bita. Vi har det nu på vår tvättmaskin så inte kaninerna ska bita sönder den om de kommer in i badrummet.

Lite beroende på hur stort du bor så kan man låta den springa i ett rum. Vi har våra kaniner boendes i köket där de får springa fritt dagtid och ibland på nätterna. Annars sover de i sina burar. Är precis som du en sån som inte tycker det är snällt mot djuret att sitta i bur hela dagarna. Mina hoppar självmant in i buren när vi börjar göra oss klara för att sova, ofta så sover dem under dagen i sina burar, men kan då hoppa ut.

Men skydd på kablar och sen massa aktivering om kaninen inte redan har det nu. Grenar att tugga på, kartoner att leka med. Märkte att vår ena kanin slutade gnaga på lister när hon fick massa kartong att leka och gnaga på.

SaraA
0

#2 Tack för tipsen.. vad finns sånna saker att köpa som man kan trä över kablarna? Mitt kök är så litet, annars hade han kunnat springa där då det åtminstone är fritt från kablar..

Granmor
0

Ättika funkar att smörja in saker och ting med, för att kaninen inte ska vilja bita på dem. Ska tydligen lukta mycket äckligt och motbjudande för dem :)

SaraA
0

Jag ger upp nu.. det här går inte. Stängde in honom i buren å så fort jag släppte ut honom var han igång igen och började bita. Kan inte ha ett djur som håller på sådär i min lägenhet. Och vad gör man om ingen vill ta hand om honom? Kan inte ha kvar honom här och låta honom sitta i en bur hela tiden… det är inte schysst.

Rafflan
0

Asså, om han är kastrat borde det vara lätt att bli av med honom. Till någon som kanske kan ha honom i en stor bur ute på gården där han kan vara lös hela dagarna??

Kan du inte ha en kompost galler Hage åt honom inomhus?

Taci
0

Men har du ens provat alla tipsen du fått här än? Tvivlar ju på att du hunnit det på så kort tid. Vill du verkligen få till en lösning så får du ju anstränga dig, o inte bara säga "det går inte", för då förstår jag inte meningen med tråden.

Hur som helst.. det där med sladdar.. jag har ett särskilt rum för mina djur där de springer lösa nästan jämt. Jag har köpt som spiraler på Biltema som man drar runt sladdarna. Funkar kanon, jag har en kanin som är Precis som din, men han kommer inte åt dom nu, fastän dom hänger mitt framför nosen på honom. Det är sjukt jobbigt o fixa till alla sladdar, så det är upp till dig vad du är beredd på att göra. Men jag kan nästintill garantera att du inte får en enda sladd avbiten mer om dom lindar in Varenda sladd, o Hela sladden, i dessa. Heter sladdsamlade eller något sådant.

Tejoos
0

#7 Har du bild på spriralerna och vad konstar de? :-)

Taci
0

#8, ska försöka leta upp dom nånstans på nätet, jag återkommer(;

Taci
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8, nehe, trodde det skulle gå att leta upp på Biltemas hemsida, men icke.. vad dom kostar kommer jag faktiskt inte ihåg, men de var inte så dyra, man fick en rätt lång spiral kommer jag ihåg:) Men gå till Biltema o säg som det är, jag högg tag i personalen o sa att jag hade en kanin som bet på alla sladdar, o behöver nåt o gömma dom i hahah;D

Det här är nog den enda bilden jag har där dom syns lite. Väldigt lite ^^ Men ändå;P Den är lindad runt lampsladden.

Lans
0

#5 "Jag ger upp nu" Vaddå, en halv timme efter att du skrivit tråden? Det finns ju saker man kan "gömma" sladdar i så han inte kommer åt. Sen kan man ju "bara" plocka bort onödiga sladdar som man inte använder. Sen finns det säkert nåt man kan smörja in med så han låter bli att bita.

"Kan inte ha ett djur som håller på sådär i min lägenhet. Och vad gör man om ingen vill ta hand om honom? Kan inte ha kvar honom här och låta honom sitta i en bur hela tiden… det är inte schysst."

Så du har tänkt avliva honom bara för att han biter på sladdar och för att det inte är schysst att ha honom i bur? (Vet inte om det är det du menar, lät iaf som det. Och det lät inte schysst)

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

SaraA
1

#7 Jag har redan testat det mesta som står här och som jag har skrivit tidigare; enligt mig är det djurplågeri att ha ett djur på en liten boyta och jag vill kunna lösa det hela på ett snyggt sätt och inte ha en massa skit i hela lägenheten. Det är ju faktiskt mitt hem och jag vill ju kunna trivas.  Men det som du skrev med dom grejerna man kan köpa på biltema och linda in sladdarna med lät bra. Hur ser dom ut? Hade vart kul om du kunde skicka en bild..

Taci
0

#12, javisst, jag har inte påstått att du ska stänga in din kanin i bur hela tiden, det tycker jag också är djurplågeri. Det är därför jag försöker hjälpa dig.

Låter faktiskt som du valt fel djur, om du nu vill ha det übersnyggt samtidigt som kaninen ska få race'a runt överallt, jag får inte ihop det. Antingen anpassar man sig, eller så får man låta bli det helt.

Jag la upp en bild här i tråden. Inte på bara spiralerna, men där de syns iaf. Har ingen bild på bara dom, o hittade ingen på nätet heller.

SaraA
0

#11 Du, innan du drar en massa slutsatser så kan du ju ta reda på hur det ligger till istället. Har testat det mesta from. dagen han började hålla på såhär. Inget har fungerat. Idag skrev jag ett inlägg för jag känner att det här fungerar inte längre och undrade om ni har något tips?. Det är ju inte direkt så att jag inte har försökt att göra något åt det innan.

Ang, din andra slutsats; har inte skrivit någonstans att jag skall avliva min kanin om jag inte lyckas lösa det. Det är inte ett alternativ för mig och kommer aldrig att bli heller även om han så skulle äta upp alla sladdar i hela lägenheten. Så sitt inte å skriv en massa du inte har en aning om.

SaraA
0

#13 Självklart är jag medveten om att man får anpassa sig lite vilket jag också har gjort. Har haft kaniner nästan hela livet så det är inte så att jag bara köpte ett djur utan att veta hur det fungerar. Å andra sidan har jag haft dom ute tidigare men sedan jag flyttade hemifrån så blev det inget alternativ längre tyvärr. Dock kan jag hålla med dig till en viss del då jag inte trodde att det skulle bli såpass stor skadegörelse bara för att dom bor inne. Menar inte att det måste vara übersnyggt för det kan man i princip aldrig få det när man har djur hemma men det går ju att lösa relativt snyggt.

Det var inte meningen att på nåt sätt låta otrevlig men jag blir väldigt ledsen och förtvivlad för det sista jag vill är att behöva omplacera honom. Han är verkligen mitt allt.

Taci
0

#15, ja det förstår jag. Självklart vill man göra allt för att det ska fungera :)

Men har du Biltema i närheten? Åk isf dit o ta en titt. :)

Tossan
0

HEJ

Jag har själv fem kaniner och två schäfrar som springer runt i min trea Men har en stor uteplats med

Jag brukar ställa in några kartonger med hål i Det gillar dom att gnaga sönder .Sen där jag har sladdar sätter jag upp skyddsplast som man fäster under listen sen går den upp mot väggen ca en meter

Men jag hade en hona som aldrigt gnagt men hon började förstöra hela lägenheten

Av någon anledning fick jag åka in till veterinären med henne.

Då såg dom att det var kindtänderna som var ett problem för henne Det hade fastnat hö i tandköttet och det blev inflamerat  Så det var därför hon gnagde sönder allt 

Lycka till med lille nissen  du löser det säkertFlört

SaraA
0

#16 Mm precis, tror inte ens att jag skulle kunna omplacera honom så jag får försöka lösa detta på något sätt och det mesta går ju om man vill hoppas jag. =)

Tyvärr får jag nog åka en bit för att ta mig till närmsta biltema så det får bli imorgon. Tack för tipset iaf ang det, har verkligen letat som en galning efter just något att ha runt sladdarna..

Taci
0

#18, jo jag var som du en gång i tiden;P Jag tror t.o.m jag skrev en tråd här också, för jag var så desperat. Hade även mina råttor som gnagade sönder allt då också.

Men det som är bra med dom här spiralerna, tycker jag, är att man kan fästa dom runt Hela sladden liksom ända in till "roten", haha kan inte orden;D O sen ända intill datorn, tv'n eller vad det nu är man har. Andra lister o sånt har man ju problemet med sista biten av sladden, som inte gå att täcka ända in. 

Nä nu blev det pladdrigt :P Lycka till iaf!

SaraA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 Hehe, jo man blir ju lite desperat.. =) Nu ser jag att han har börjat käka på blommorna också.. haha, detta blir bara bättre o bättre.. =)

Tack för tipsen iaf som sagt o imån bär det av till biltema.. =) 

Här är en bild så ni får se hur sladd-marodören ser ut.. han verkar inte känna sig speciellt skyldig iaf trots att han precis var o tuggade på sladdar bakom tv två sekunder innan bilden togs.. =)

Taci
0

#20, nej vad söt! <3

Men går inte blommorna flytta till ställen han inte kommer åt då? Mina knoddar äter också på blommorna, men dom är ju bara i ett rum, så jag tog ut alla blommor därifrån bara.

kaningodis
0

Inget kul när kaninerna gnager på allt, har själv en som gnager på allt. Hur gammal är h*n?

Skydda sladdar och ha inte ömtåliga saker på marken så din kanin inte gnager på dem. Är h*n rumsren? Om h*n är det så måste det väl ändå kännas skönt iallafall, slipper du ha det problemet också. ;)

Kastanjegårdens Kaniner

Lans
0

#14 Ööh…Jag drar inte en massa slut satser. Skrev bara vad det var jag tyckte det lät som (vilket jag även skrev). Men du skrev ju liksom att du "ger upp nu", skriver man så får man väl vara beredd på att folk reagerar.

Priser och info:

SaraA
0

#21 Jo, flyttade dom så fort jag såg att han börjat smaska på dom också så det är löst.. =)

#22 Han är 5 månader. Jo, rumsren är han så lite tacksam borde jag väl allt vara.. hehe. Tänkte köpa lite grejer imorgon för att kaninsäkra hemmet på bästa sätt.

#23 Tycker inte att det är speciellt konstigt om det känns som att man håller på å ge upp när man testat massa saker redan och inget fungerar. Sen att du tolkar det som att jag skall avliva min kanin, det tycker jag är väldigt märkligt.

Taci
0

#24, om han är 5 månader kan det ju vara så att han är i tonåren, o förhoppningsvis tar sig ur sitt "äta upp allt som finns-beteende" ;D Men hur eller hur så måste du ju hitta en lösning Nu. Det kan ju ändå vara bra att gömma alla sladdar o så, för säkerhets skull, även om han slutar bita :)

SaraA
0

#25 Det kan nog ligga nåt i det.. upplevde att han började bli sån ungefär vid den tiden tonåren börjar för dom. Får hoppas att det går över som sagt.. =) Hur länge brukar dom vara i tonåren?

Taci
0

#26, jag vet faktiskt inte helt, har aldrig haft en tonårskanin, dom har hållt sig i skinnet hyfsat ;) Men det är nog några månader, skulle jag tro, det är nog väldigt olika.

Lans
0

#24 Du skrev ju att du inte kunde ha kvar honom. Och "vad gör man om ingen vill ta hand om honom?". Kan man inte ha kvar en kanin, och ingen annan vill ha den. Går det liksom inte att bara trolla bort den. Då avlivar man (: Du får tycka att det är hur märkligt som helst att jag tänker så.

Priser och info:

SaraA
0

#28 Jag skrev att jag inte kunde ha kvar ett djur som håller på sådär, men om du läser lite mer i tråden så har jag fått lite mer tips?, så det är värt att testa. Och som jag även skrev som du tycks ha missat så är avlivning inte ett alternativ för mig så jag hade fått ha kvar honom om nu ingen hade velat ta hand om honom. Men det är ju ganska uppenbart att du fortsätter att skriva i min tråd för att skapa konflikt och tjaffs men det är jag ej intresserad av tyvärr.

SaraA
0

#27 Okej, får hoppas att det inte håller i sig alltför länge iaf =) Nu ligger han o sover så fridfullt i alla fall så man får passa på å andas ut.. haha.

Lans
0

#29 Ja, du fick ju lite tips?, därför jag tyckte att det var konstigt att du gav upp. Innan jag drog mina "slutsatser" hade du iaf inte skrivit någonting att avlivning inte var ett alternativ (: Jajjemän, klart jag vill det! Säger du det så (: Ok. Du behöver inte svara på mina inlägg då. Ville bara skriva varför jag "drog en massa slutsatser".

Priser och info:

kaningodis
0

#24 Okej, som Taci skrev så är han nog i tonåren och är envis och busig. Det var därför jag frågade hur gammal h*n var, då jag tyckte att h*n inte såg så stor ut och misstänkte att det kunde vara tonårs beteende. ;)

Måste bara säga att ser sååå oskyldig ut på bilderna, haha =)

Lycka till och ha tålamod!!!

Kastanjegårdens Kaniner

Cagi
0

Jag måste få säga en sak. Jag har en hona som är 5 månader och hon är asjobbig (älskar henne ändå).Helt plötsligt från en dag till en annan dag blev hon helt crazy. Mina andra kaniner är för övrigt coola så detta blev något nytt med en kanin med "damp"…men jag har förstått att min hona är tonåring och jag tänkaer vänta ut detta dåliga uppförande o stök hon håller på med för hon har en underbar personlighet under sitt trots.