Dubbelhaka/fet?
Jag måste få visa vår ena kanin Majsan. Hon bor tillsammans med sin syster Maja och de äter precis samma mat. De är snart 5 månader gamla och jag tycker inte att någon av dem är tjock. Hur som helst har Majsan "dubbelhaka" vilket inte Maja har. Maja har helt slätt och fint huvud medan Majsan ser ut så här med "påsar" på vardera sida.
Beror detta på att hon får i sig för mycket mat eller varför ser det ut så här och varför gör det inte det på hennes syster?
hur mycket pellets får det :) ?
Vissa honor (ocha raser) har helt enkelt lättare att få hakpåse.
En av mina honor har en liten hakpåse, men hon är inte det minsta överviktig.
Hakpåsen försvinner visserligen varje gång hon fäller, så i hennes fall är påsen bara massa päls.
Hakpåse kan bero på fel (fett) foder, för lite Motion, ärtflighet, att de har/haft kull, överflödig päls/hud m.m.
Eftersom de inte är fullt 5 månader ännu får de ganska mycket, dock inte fri tillgång riktigt. Tillsammans får de kanske… vad ska jag tro, 2½ dl/dygn. Men det äter inte alltid upp allt. Ibland är det slut ibland inte.
Borde jag ge mindre trots att de är så pass unga?
Okey, men så länge hon inte lägger på sig i övrigt behöver jag inte oroa mig? Det är ju svårt att veta säkert vem som äter större delen av fodret när de bor tillsammans.. men eftersom jag delar fodret i två skålar kommer de båda åt maten så jag tror de äter hyffsat lika.
#4: Vid 5 månader brukar jag minska ner till vuxen ranson.
Äter de inte upp det, så kan du nog börja minska ner, anser jag. =)
Jag har faktiskt funderat på det, men så läste jag nånstans att de "ska" ha fri tillgång ända till 8 månader (hade tidigare hört 6 månader) så då blev jag tveksam.
Jag tar och minskar ner lite på pelletsen då :)

det är helt normalt! Många kaniner har lite dubbelhaka, enligt mig är det bland det vanlöigaste kaniner kan ha :)

Apropå ransoner, hur mycket ger ni era kaniner? Tänker då främst på dvärgraser, tex hermelin och dvv.
#9: Mina dvärgvädurar (på 1,7kg) får max ½dl/dag.
Honan får visserligen 2dl nu, men hon har 4 ungar på 6 veckor också.

#10 okej, det är samma som jag ger till min dvv. Däremot så ger jag min andra hona ca 1,5-2 dl/dag nu när hon har ungar.

Ja, Jamba har en liten hakpåse, men är jättesmal annars, det är lixom bara så att vissa kaniner får det mkt lättare än andra!

Min rexkanin hade också dubbelhaka när han var liten, men den försvann sedan när han blev större
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus