Gå i koppel
Jag har en sele med koppel till min kanin och jag brukar försöka gå lite med henne i den. Jag har hört att man ska undvika att dra och rycka i selen. Jag har lite problem med att få stopp på min kanin för att ta upp henne. Jag testade att hålla emot försiktigt en gång i selen, men hon blev jätterädd och gör utfall (attacker) mot mig när jag närmar mig henne när hon har sele på sig. (Tror att hon gör attacker för att hon är rädd och vill försvara sig.) Att hon attackerar mig gör det väldigt svårt för mig att ta upp henne i famnen så jag kan ta in henne i buren igen. Så jag har 2 frågor nu.
Finns det något effektivt sätt att stanna en kanin som springer fritt (med sele och koppel på sig) utan att dra i kopplet?
Vad ska jag göra för att få min kanin att inte bli rädd för mig när jag kommer fram till henne och hon har sele och koppel på sig?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Vad är det för slags sele?
#1 Jag har en H-sele
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
*putt*
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Vad händer om du bara stannar och håller emot, och väntar tills hon lugnar sig? När du ska plocka upp henne, vad gör hon om du sätter dig ner och får henne att komma fram till dig, istället för att du går fram till henne?
Blir hon bara sur när hon har selen på sig? Kan du plocka upp henne i buren utan problem?
#4: Det var så jag gjorde för att få henne att stanna den gången, jag stannade och höll emot och väntade tills hon lugnat ner sig lite. Men det tog ett tag och hon var jätterädd nar jag gick fram till henne. Jag har även testat att sätta mig ner och låta henne komma fram till mig men hon håller sig på ett litet avstånd från mig och om jag skulle sträcka ut handen mot mig går hon till attack eller flyr i vild panik.
Ja, hon är bara sur när hon har selen på sig. Hon kan smågruffa lite ibland när jag tar upp henne ur buren och när hon var skendräktig? för ganska längesedan var hon sur även i buren - men inte nu längre. Jag brukar ha henne lös inomhus ibland utan selen på och då är hon jättesnäll.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
*putt*
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
*putt*
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
*putt* Ingen som har något tips? alls?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
*putt* (Jag behöver verkligen hjälp!)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
vad har du för sele (: ?
#10 titta #2
testa bogsele, vissa kaniner kan inte ha hsele, eller bogsele eller så ;D
#12: Måste jag alltså gå och köpa en ny sele…? Inte jättebra…
Jag får nog försöka lösa det här själv. Får träna henne på att stanna när jag säger Stanna.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Träna, träna, träna och träna på att ha sele och koppel på sig. ofta, ofta, ofta.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag har också samma problem med min kanin

min kanin var likadan! Men jag köpte som en "Tröj sele" som sitter på bogen, den är gjord av ett elastiskt tyg och lite elastisk koppel (Men tog bort kopplet och bytte) Sen dess har hon lugnat ner sig och jag har kunnat träna henne till att stanna och springa på kommandon hyffsat :) <3
När jag ska få stopp på mina kaniner drar jag bara bak dem lite, så stannar de. Lite drag tål en kanin faktiskt. Såvidare man inte gör det förhårt och hela tiden. EN kanin är ju inte heller gjord av porslin ;) Lycka till med din nin! :D
Putt
#17: Det är inte det att jag tror att min kanin ska "gå sönder" om jag drar lite. Det är det att hon blir väldigt rädd när jag drar och börjar rusa ännu mer så det blir motsatt effekt. Men jag ska helt enkelt träna henne mycket.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Jag har också samma problem! #16,, vadå för tröj sele? xD
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
*putt*
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se