Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1470 ggr
[Niike]
0

Wienertecknat ..

.. Är väl ingen godkänd teckning? Eller? =)

_Ifall det är det får ni gärna lägga ut bilder på hur teckningen ska se ut. ^^
_

Zvintos
0

Nej, wienertecknat är inte godkänd bla av den anledningen att den kan se ut på så enormt många olika sätt.
Så det är mer eller mindre omöjligt att göra en standard för den teckningen.

Tycker själv att det är en enormt häftig teckning och längtar tills jag kan göra min PARNING och få fram wienertecknat. ^^

emmsaaan
0

Superfina :)

[Niike]
0

#1 - Okej, tack för ditt svar! Tycker också färgen är otroligt häftig!

Bejja
0

Jag älskar den färgen :D (kanske därför jag satsar på den? xD)

annaforsgren
0

jag älskar wiener tecknat:) men det är tyvärr ingen godkänd färg:/ tyvärr

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Trasdockaa
0

Jag tycker så klart att det är en fin och häftig färg, däremot vill jag egentligen absolut inte ha det på mina kaniner. Hoppas på att få tag i teddyvädurar med rena färger snart, wiener förstör så mycket på så sätt. Visst kul att avla på det och få fram rolika teckningar, men man kommer inte direkt fram i färgaveln… :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

emmsaaan
0

#6 Visst är Blueberry typ wienertecknad? :)

Zvintos
0

#6: Enda gången wienertecknat funkar i Avel, är ju för vit blåögd Avel. ^^

saharahs
0

winertecknad = feltecknad holländareteckning (eller om den har blå ögon)

Trasdockaa
0

#7 Japp hon är en söt liten wienertecknad dam ^^, Problemet är att teddyvädur nästan enbart finns i wiener eller kaniner som bär på BÖ utan att tecknen syns. När rasen "började komma" i tyskland och holland började man först avla för att få fram fina vita blåögda, men sen när man upptäckte hur snabbt de wienertecknade såldes och gick åt började man avla på dem och nu finns det som sagt knappt några som inte är wiener att få tag i. Men ska man försöka få igenom teddyvädur som ras är det fel väg att gå om vi ska avla på wiener som NinniH sa, eftersom de ser så hemskt olika ut och man inte kan göra en standard för en teckning som kan se så olika ut tyvär =/
#6 Ja självklart, men jag skrev ju om mina teddyvädurar ;)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Zvintos
0

#10: Jo, förstod det. ;)

kastanjen
0

ingen som har bild eller kan förklara hur en wienertecknad "ska" se ut, har nämligen också funderat på det.

Zvintos
0

#13: Finns inget hur en wienertecknad "ska" se ut. De kan ha allt ifrån bläs+blåa ögon, till en vit klo, vit tass osv.

Men här finns lite olika bilder på wienertecknade kaniner.
Solbakkens Kaninopdrett

kastanjen
0

#13 tack!

[Niike]
0

Var går gränsen för wienertecknat då? Är den det om den har en vit klo? :o

senna
0

undrar samma som niike, vart går gränsen för wienertecknat?

Zvintos
0

Det är så olika. Vissa kallar sina enfärgade kaniner för wienertecknade om de har anlag för blåögt, vissa när de har en vit klo och vissa mer.

Själv tycker jag att de är wienertecknade så fort man ser vitt någonstanns på dem, eller om de är ex svarta med blåa ögon.

twinnie
0

Mio har en liten vit prick på nosen, fast jag vill inte direkt kalla honom wienerteckna för det .. Det känns lite onödigt :P

[Niike]
0

Alpha har också en vit prick på nosen .. Men hon är ju manteltecknad, så då kan man ju inte direkt kalla henne wienertecknad.

Jojsan
0

en kanin måste väl inte vara blåögd för att vara wienertecknad?

Zvintos
0

Kanske skrev lite slarvigt.
De är ju inte wienertecknade om de inte bär på blåögdt.
Anledningen till att de blir wienertecknade är just att ena föräldern, eller någon i släkten, var/är vit blåögd.
Det är iaf vad jag fått lära mig, men rätta mig gärna ifall jag fattat fel.

Så det jag menade var att jag anser att när en kanin är wienertecknad så har den vitt någonstanns på kroppen, samt har vit blåögdt i släkten.

Jojsan
0

#21 jaha då fattar jag :) då måste Channie ha blåögt i släkten eftersom hon har en vit tass… ja då lärde jag mig något nytt :)

kastanjen
0

rörigt det här med färger…. försöker lära mig så mycket som möjligt men det är inte helt lätt…

[Niike]
0

Men om kaninen inte har blåögt i släkten, men ändå har vita tecken .. Vad är den då? :P Heh, vilken Kluring x)

Zvintos
0

#24: Beror ju på vart och hur mycket den är vit. =P
Kan ju vara övertecknad (brokat)/undertecknad manteltecknad. =P
Eller också kanske det finns holländare bakom, antingen rasen eller teckningen.

EDIT: Skrev fel, ska ju vara övertecknat (brokat), inte tvärtom. =P

[Niike]
0

#25 Så t ex om den har bläs och ev. något mer vitt .. Så kan det vara typ undertecknad manteltecknad? :P
Tack för att du tar dig tid att svara på mina konstiga frågor x)

Zvintos
0

#26: Då är det nog mer troligt att det ligger holländare bakom och spökar (rasen/teckningen), det kan ju ge ungefär samma utseende som wienertecknat om den paras med enfärgat.

Men är lättare att försöka klura ut om man vet hur kaninen ser ut. =P

kastanjen
0

#27 men vad kallar man isf den färgen (bläs och ev. något mer vitt)? om man t ex ska sälja en unge som är tecknad så kan man ju inte skriva i anonsen att det ligger holländare bakom. . . skriver man då holländare tecknad eller wienertecknad?

kanske en väldigt dum fråga….. men jag ställer den ändå Generad

[Niike]
0

#27 Okey, tack!=)
#28 Nejdå, alla frågor är tillåtna sålänge de inte bryter mot skrivreglerna! Och jag tyckte förresten det var e bra fråga!=D

Nicolina
0

#28 Skulle tro att man då skriver holländartecknat = )

Zvintos
0

#30: Precis. =) Och är den inte helt rätt holländartecknad, så är den feltecknad. Sen om man väljer att skriva att den är feltecknad holländartecknad eller bara holländartecknad, det är upp till en själv.

[Niike]
0

Haha, ännu en fråga .. Om kaninen är blåögd, oavsett färg, är den alltså wienertecknad? Fast vit blåögd är väl inte det?:o

Sosso
0

Har nån bild på wienertecknad kanin så jag får se hur det ser ut?:O

kastanjen
0

Jag har tyvärr bara japantecknade kaniner…..

Men alla blåögda kaniner kan väl inte vara wienertecknade?

kastanjen
0

Väldigt intressant tråd det här men jag tycker det är så svårt… Därför jag håller mig till en teckning på mina kaniner än så länge….. vill inte krångla till det innan jag fåt hum om det här.

Hittade en kanin på en hemsida hos en uppfödare (behöver inte säga vilken) där det stod att färgen var creme/blå/vit holländare, hon var blåögd. Då borde hon eg vara wienertecknad då eftersom hon var blåögd?

*har jag förstått det rätt nu?*

Zvintos
0

Vit blåögda är inte wienertecknade (oavsett ras).
Det är de vit blåögda som gör att ungarna blir wienertecknade, dvs själva anlaget vit blåögdt.
Det behöver inte synas i stamtavlan heller, utan kan tydligen ligga dolt i generationer (om jag fattat det rätt) och sen helt plötsligt ploppa upp.

Vit blåögdt ger wienertecknat tillsammans med alla andra färger än vit blåögdt (vit blåögd+vit blåögd=vit blåögd).
Det är därför man helst inte ska para vita blåögda kaniner med enfärgade, om det inte ska användas i vit blåögd Avel.
Eftersom anlaget kan ligga dolt kan det förstöra väldigt mycket för de som avlar på alla andra färger.
Rätt som det är ploppar det upp ex en blå kanin med några vita klor och det är definitivt inte önskat om man avlar för utställning och vidare Avel.
Vita klor ger automatisk nollning (ska ge iallafall).

Solbakkens Kaninopdrett förklarar det här med wienertecknat bra också, så lånade detta från hennes hemsida:
"Kaniner som bærer et anlegg for hvit blåøyd (Xx) vil ofte ha hvite avtegn, og disse kalles for wienertegnet. Wienertegning kan bæres skjult eller være alt fra noen hvite hår, hvit labb eller snute til en komplett hollenderlignende tegning."

Översatt blir det alltså:
"Kaniner som bär ett anlag för vit blåögd (Xx) har ofta vita tecken, och detta kallas för wienertecknat. Wienerteckning kan ligga dolt eller vara allt ifrån några vita hår, vit tass eller nos till en komplett holländarliknande teckning."

#33: Finns länk i inlägg 13

#35: Tekniskt sett borde den vara det, ja. De blåa ögonen är ju ett resultat av att antingen föräldrar eller släkt, är/var vit blåögd.
Men det finns få holländare med ett/två blåa ögon.
Dock är det väl för att det någonstanns parades in någon vit blåögd kanin, skulle jag tippa på.

Sen finns det iofs ingen färg som heter creme/blå/vit holländare.
Finns ingen färg som heter creme alls.

Kan hålla med dig om att det är krångligt.
Men eftersom jag kommer avla på just vit blåögd och kommer para in viltgrå/annan färg för att få så bra kropp som möjligt, gäller det att jag kan så mycket som möjligt om vit blåögd och hur det "reagerar" med andra färger/teckningar.
Dvs hur wienertecknat funkar.

Hoppas jag fick det där rätt nu, är fortfarande ganska nyvaken. =P

kastanjen
0

#36 Tack för att du tar dig tid att förklara, det har klarnat lite nu.

Allt försvåras av att de flesta uppfödare (åtminstone väldigt många) skriver ut fel färger på sina kaniner. Man tittar på deras sidor för att lära sig men sen inser man att de eg inte kan något utan bara låtsas.

Om jag har förstått det hela rätt så kan väl inte heller en wienertecknad hona få en unge som är holländare tecknad? Hittade nämligen också det på en uppfödares sida :)

[Niike]
0

Tack NinniH för dina bra svar, jag tror faaktiskt jag fattar nu!:D

twinnie
0

Det finns en hel del uppfödare som skriver holländartecknad när kaninen har en wienerteckning som liknar holländarteckningen, men det är alltså helt felt att skriva så då ögonen är blå = wienertecknad.

Sen spelar det ingen roll om kaninen har bruna ögon eller odd eye, sålänge de har vita tecken är de wienertecknade. Däremot känns det lite "fel" att skriva wienertecknad när kaninen bara har en prick på nosen enligt mig ;) Båda mina har antingen vita hår eller en prick, men jag skriver inte ut det.

Zvintos
0

#37: Eftersom wienertecknat och holländartecknat är totalt olika gener, så nej. Wienertecknat (Xx) kommer ifrån vit blåögd-genen (XX) och holländarteckningen från en annan gen (s1s2s3).
Är den holländarlik i teckningen, men har en wienertecknad förälder, är den alltså själv också wienertecknad.

#38: Vad bra! ^^ Är alltid bra när någon frågar, för då får man tänka till och lär sig mer utav det. =)

#39: Exakt. =)

KvirrZ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är några exempel på wienertecknat, ingen är den andre lik :)

- Mvh Emma

Dior_94
0

#41: Åh, lilla Wiener är så söt! :)

[Niike]
0

#41 :*:*

KvirrZ
0

#42 & 43 :D:D

- Mvh Emma

kastanjen
0

Tack alla! Tror tom att jag har hajat det här nu Kyss

twinnie
0

Fick två ganska otrevliga inlägg i min gästbok ang. wienerteckning. www.freewebs.com/glimraskaningard .. vet inte riktigt hur jag ska förklara så att hon fattar vad jag menar?

Tina-lin
0

#46 Ja det har hänt en del saker med den uppfödaren. Men det ska jag inte ta här på forumet…Men kan säga att du inte är ensam om att få otrevliga inlägg i gästboken ifrån henne. Hon är inte insatt bettfelsanlag heller…

teddykaniner
0

#9:Stämmer inte!

Med vänlig hälsning,
Jenny

repekka94
0

Kan alla här inte skriva på en låång lista för att wiener ska bli godkänt ?? XD

KvirrZ
0

#49 nej tack. den kommer aldrig att bli godkänd och det är bara bra.

- Mvh Emma

repekka94
0

#50 neej bara dåligt =/

KvirrZ
0

#51 varför skulle det vara dåligt? wienerteckningen skulle aldrig gå att få en standard på då den ser helt olika ut och kan förstöra så mycket i annan färgavel.

- Mvh Emma

malinroth
0

Nu när tråden är aktuell igen så har jag en fråga som någon kanske kan svara på…

Som jag förstått när jag läst på lite olika ställen på nätet  om wiernerteckning och Avel med vit blåögd och sånt så är alltså kaniner med anlag för vit blåögt wiernertecknade oavsett om det syns eller inte? Stämmer detta?

sen kan jag ju tillägga att jag tror att Lilo någonstans i stammen har vit blåögt eftersom hon har en vit prick på nosen och några vita hår på ryggen…känns ganska troligt men de kan ju vara för många generationer sen, bara en tanke jag haft :)

teddykaniner
0

putt

(kan inte svara på frågan..xd)

Med vänlig hälsning,
Jenny

repekka94
0

så om jag parar två vita blåögda hermeliner så blir det wiener ..knappast..!

[Wera]
0

#55 Sjävlklart inte? De är ju samma färg, det är ju om man parar en vitblåögd med t.ex. en madagaskar elr annan teckning/färg det blir wiener tecknat. Man bör bara para vit blåögd med vit blåögd.

Zvintos
0

#56: Exakt! Och ska man para vit blåögd med annan färg, så ska det vara för att använda i vit blåögd Avel.

[Niike]
0

Puttar upp åt Malin (#53)

Retzina
0

Det är väl också så att om kaninen har vitt på öronen så är den wienertecknad? Så en brokad kanin som har vitt på öronen är även wienertecknad.

teddykaniner
0

Putt

Med vänlig hälsning,
Jenny

Zvintos
0

#53: Har de anlag för det, så är de genotypiskt wienertecknade (dvs rent genetiskt), men kan fenotypiskt (utseendemässigt) vara ex viltgrå.
Dvs de är viltgrå utan synliga wienertecken, men bär ändå på genen. =)