Magen exploderade, dvärgvädur
Halloj!
Jag brukar vanligtvis inte hänga här inne på Kaniner.iFokus men kikar in lite då och då.
Jag har i mina yngre dagar haft en grå dvärgvädurshane, lagomt stora hängiga öron. Fick honom av min kusin som endast hade haft kaninen i någon vecka så visade min lillkusin allergi.
Jag hann endast ha denna kanin i 3 veckor innan jag en dag hittade denna död, den blev inte ens 6 månader. Åkte till veterinären för att göra obduktion eftersom magen såg ut som om kaninen hade svalt en biljardboll.
Veterinären öppnade Homer(som kaninen hette) och konstaterade att det var någon sjukdom som gjort att hela magsäcken hade exploderat. Vet kollade även om det kan ha suttit fast någonting i tarmarna och det, men icke. Tarmgångarna och allting var helt fritt.
Jag undrar om det är någon som har en aning om vad som hände med min kanin?
putt
Trumsjuka?

#2 Har aldrig hört talas om det, ska googla.
"Ett mycket vanligt problem hos kaniner är att rörelserna i mage-tarm plötsligt avstannar. Djurägaren uppfattar detta ofta som att kaninen har blivit förstoppad, eftersom inga avföringskluttar längre kommer ut. Ibland kompliceras tillståndet av gasbildning i magsäck eller tarm. De uppsvullna organen trycker på omgivande organ och orsakar smärta för kaninen. Ofta blir kaninens allmäntillstånd ganska snabbt nedsatt, och den slutar även att äta. Magsäckens rörelser kan avta av många olika skäl. Ibland ses detta som en direkt följd till att kaninen av någon anledning slutat äta. Orsaken till aptitlösheten kan vara olika sjukdomstillstånd eller att kaninen är stressad av ändringar i miljön som t ex inackordering borta från hemmet. I andra fall stannar magens och tarmens rörelser upp spontant på grund av att kaninen under lång tid har ätit en fiberfattig och fettrik föda. Tidigare kallades detta sjukdomstillstånd ofta för "hårbollar i magsäcken", eftersom man trodde att hårbollar täppte till passagen från magsäcken. Det har dock visat sig att dessa hårbollar bildas först när magsäcken redan blivit stillastående, på grund av att vätskan dras ut från magsäcken och kvar blir hårstrån och matpartiklar som bakar ihop sig till stora härvor. Behandlingen består därför huvudsakligen av att tillföra kaninen stora mängder vätska, så att "hårbollarna" i magsäcken löser upp sig igen, samt att med matning och medicinering försöka stimulera igång magsäckens motorik. Detta är ofta en mycket tids- och arbetskrävande behandling över många dagar, som ibland kräver att kaninen måste skrivas in på djursjukhus eller klinik. Många gånger har förloppet även gått så långt att kaninens liv inte kan räddas. Det kan också uppstå utav felaktig utfodring, t ex med rödklöver eller kål i stora mängder. Trumsjuka uppträder lättare hos ungar, som inte har hunnit skaffa sig det vuxna djurets rikhaltiga tarmflora."
Taget från en artikel här på sidan, om trumsjuka. Har inte läst allt, bara skummat igenom lite.

Han kan ha ätit någonting som han inte skulle.. kaninernas magar är känsliga..

dåligt gräs

#5 Nu kommer jag inte ihåg vad exakt det var för foder vi hade åt honom, men min mor köpte det hos en kaninuppfödare så jag tror inte det var felaktigt foder.
#7 Mja, dåligt gräs vet jag inte då det var mitt i vintern.
#8, trumsjuka kan de få av för mkt sallad, våt sallad osv med.
gud så läskigt:(

#9 Hm, mja okey. Veterinären som obdukterade kaninen hade ingen aning om vad det kunde vara.
fick den bra hö? Hö är A och O för en kanin!

#12 Jopp höet var bra, min mor tog även med maten till vet för att se om det kunde varit något i det som orsakade det hela. Men vet hittade ingenting, skickades till labb för prover men ingenting hittades där heller.