Rexhermelin och rexdvv
Jag förlorade ju mina honor för en dryg vecka sen, då en hund bröt sig in i kaningården (de är fortfarande spårlöst försvunna).
Idag har min syrra kommit med den svarta rexhermelinen som jag beställt. Som en liten överraskning hade hon också köpt en vit rödögd kullsyster (oxå rex).
Så nu har min rex-dvv hane fått nya tjejer. Tyvärr är ju rexdvv ovanliga, och det är gräsligt långt att åka till Tyskland för att köpa nya.
Tror iofs att det kan bli väldigt fina blandrasungar med rexpäls. Jag har ju varit inne på mini-rex (som ju inte heller slagit i Sverige), och en blandning lär ju bli ganska lika mini-rex.
Vi har så grymt mycket mygg här, så egentligen är det bättre med kaniner med ståöron. Vädurarna blir så bitna mellan öronen.
Har några av er blandras mellan hermelin och dvv?
Hur tycker ni att de är?
Korsningar mellan Dvv och Hermelin kan bli ganska olika! Tex. Molle är en korsning han ser ut som en dvv fast med hermelinens lilla kropp och korta liggande öron fick han. Medans han brorsa Colan liknar än hermelin med dvv kropp med stående öron. Så det varierar. Jag hade en korsning som liknade en hermelin utom huvudet som var runt, resten var ju precis som en hermelin! Liten kropp små stående öron mm! -----------------------------------------------------------
Nu till din fråga *hehehe* Det beror stort sätt på föräldrarnas temprament! Men de vi fått är ju små livliga varelser som har mycket energi! ^^
Hade tre honor, deras mamma var dvv/dvv fusch (ägde hon också) och deras pappa var korsning (större och grovare än en hermelin, men uppstående öron) och de blev större än mamman men mindre än pappan, de här är ju inte hermelin/dvv enbart. Iaf. så blev de mkt mysiga, bra hoppare (en av dom) och snälla. Men alla (deras 3 bröder också) fick långa uppstående öron.
Det är precis som #1 säger, olika. Men oftast blir de uppstående öron.
Humlevägens kaniner har en kull med 5 ungar ;) 4 är rex pälsade (iaf. står de att dom är krulliga/lockiga) och en av dom blev lejonhuvad ;) Ser fina ut iaf.
En fråga bara, hur fick du tag i din rex dvv hane? :D Importerade du han elr?