Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1109 ggr
Devin
0

Kastrering.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.
Jag funderar på att kastrera Gucci. Men jag har några frågor.
Är det ngn viss åldersgräns för hur gammla dom får högst vara?
Har ni något bra tips? man kan tänka på innan man kastrerar?
Hur mycket kostade er kastrering?
Vart har ni kastrerat era kaniner?
Vet ni någon bra veterinär i sthlmsområdet som ni skulle kunna tipsa?

Jag kommer säkert komma på flera saker att fråga efter hand :)

Viljans
0

Kan tyvärr inte svara på frågorna, men lycka till! :)

Taci
0

Jag har kastrerat två hanar, på veterinärkliniken i Gamleby. Tvivlar på att nån mer inne har erfarenhet av den kliniken men ändå ^^ Det kostade 600 kr. Hos veterinären här i stan kostar det 800 kr.

Devin
0

#2 Vart ligger Gamleby?

Men allt gick bra?

jees94
0

jag kastrerade på strämsholm och det kostade 800

Taci
0

#3, det ligger i Småland.

Ja, allt gick perfekt. Dom sövde, o ville att man skulle hämta honom tidigt, så han fick vakna upp i lugn o ro, hemma, o inte hos dom, där han inte alls känner igen sig. :) Det tycker jag är jättebra då dom söver, att de verkligen får vakna upp stilla HEMMA.

Den första hanen jag kastrerade slog dock av ena framtanden för han gjorde ett sånt raskt hopp i transportburen när han vaknade, men den växte ju ut igen direkt så.. :) Hehe :)

Devin
0

Just det när ni beträttar var ni kastrerat säg gärna vilket län det är tex. västmanland :)

PaaatyPalm
0

#6 men du kan ju också söka på eniro på den staden de säger, så vet du mer exakt.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Jojsan
0

Vet inte om det finns någon speciell åldergräns.. Det blir ju mer riskabelt ju äldre kaninen är. Min kompis kanin skulle just fylla 3 då han kastrerades, det gick bra.

Devin
0

#7 Det är sant :)

KvirrZ
0

så länge kaninen har bra hull och är pigg och kry så lär det inte vara någon fara, dock kanske man inte kastrerar en typ 8-åring ^^
i Stockholm rekommenderar jag starkt roslagstull! de har veterinärer inriktade för olika djurslag och är jätteduktiga :)
båda mina hanar är kastrerade, Kotten blev det på roslagstull, där kostar det 650 kr :)

- Mvh Emma

lill-jarven
0

Ring veterinärerna nära dig och hör med dom vad dom tycker och hur mycket det kostar just där. Man kan ju ringa och fråga utan att boka tid

[Wera]
0

Det bästa att kastrera är när de är könsmogna och hälst innan de är ett par år r jag iaf. hört, jag kastrerade mina två hanar ihoppp mot att de skulle kunna gå ihop ;D Vilket de inte gjorde.. de var lite över 1 år när de kastrerades, och min kompis som kastrerade sina 2 hanar kunde gå ihop (och de var mkt yngre, några månader bara) så det kanske var p.g.a åldern? Vet inte helt iaf.

Jag kastrerade för 500kr i Mora (Dalarna). Men jag letar i telefon katalogen efetr veterinär. (A)

jees94
0

Strömsholm kan jag rekomendera ( ligger i västmanland ) fast det är lite dyrare. 800

Zvintos
0

Säger som #10, att så länge kaninen är i bra hull, så spelar inte åldern så jättestor roll.
Sen beror det ju också på vilken form av anestesi veterinären använder sig av.
Narkos (sövning) innebär ju en större risk, ju äldre kaninen blir.
Medans lugnande+lokalbedövning är lite säkrare, då det just är själva sövningen som är det farligaste momentet i kastreringen.

Min veterinär är helt underbar. =)
Veterinärservice AB, heter de och håller till på flera kliniker.
Bla här i Smedjebacken.
Jätteduktig veterinär.
Har kastrerat 2 hanar där, varav ena jag fick vara med under kastreringen. =)
Kostar 580kr.

Vad man ska tänka på innan kastrering, talar veterinären om för en.
Men kaninen ska iaf inte avstå från mat och sådant, som ex andra djur bör.

Em--ma
0

Tyvärr vet inte jag . Men lycka till :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

aliciia
0

här kostade det 650kr har jag för mej (; men den vetrinären är flyttad, vet inte hur mkt  dt kostar nu ^^

KvirrZ
0

kan även säga att i stockholm rekommenderar de andra veterinärerna roslagstull när det är något de själva inte klarar av, just för att de är så inriktade på olika djur och kan oftast mer :)

- Mvh Emma

[chriistina]
0

Har själv funderat på att kastrera min yngas kille så hoppas många svarar här så även jag kan läsa :)

Dock har jag hört att om man kastrerar försent och de varigt hanar längre kan de blir lite "knäppa" då de varit hanar så länge och när man tar bor de så reagerar kroppen. Aja, kan inte förklara. Men jag skulle nog inte kastrera en som är äver 2-3år iaf.

Emma-
0

Jag lånar tråden lite (känns onödigt att skapa en ny), någon som vet någon bra vetrinär i göteborg?

Devin
0

Hej igen! Nu ska jag kastrera Devin kl.08.10 idag. Nu är jag jätte nervös och sitter och myser med honom. Han ni några tips??

[Niike]
0

#2 Jag, fast det var kastrering av katter ;D;D Har även varit där med marsvin och jag tyckte dom var helt OK, förutom att det var svårt att höra vad veterinären sa :P

#20 Hoppas allt går bra :)

[chriistina]
0

#20 Hoppas det går bra, men det gör det säkert =)
Jag ska iväg med min kille på måndag. Kommer vara skit nervös också.
Men du fåt hitta på ngt kul medans han är där så du inte tänker på det hela tiden.

Taci
0

#21, haha jaså? ^^ Iof, de har ju en som pratar norska o en som bryter på danska (; Men det är dom veterinärerna jag tycker är bäst, speciellt den norska, hon är så himla sympatisk, o kunnig:)

#20, det kommer gå jättebra, ska du se! :)

Devin
0

Nu är allt klart!
Först när vi kom dit imorse fick vi lämna honom till en tjej som sa att vi kunde komma och hämta honom igen vid ett. Så då åkte vi hem men efter 1½ timme så ringde dom igen och sa att allt var klart. Det gick onormalt snabbt enligt dom för honom att vakna upp. Så nu är han hemma igen .
Så skönt att allt gick bra.

Taci
0

Vad skönt att allt gick bra! :D

Men va lång tid det tog? För mina har det bara tagit typ 45 min ^^ Jaja, det spelar ju ingen roll:)

Utsiktens
0

Vad skönt att allt gick bra då! :)

Liam ska kastreras 30 juli, och jag får betala 550 kr för det. Tycker det var rätt billigt ändå.

[Niike]
0

Härligt att det gick bra!

#23 haha ja det var någon som bröt på något språk, minns inte riktigt. Hon var iaf blond kommer jag ihåg :P