Wienertecknat
Ser att det är flera som verkar vara emot wienertecknat, då främst på Teddysar, vad jag märkt av.. varför? Jag har ju verkligen noll koll på Avel o sånt ^^
Whoops, blev ett kort inlägg=)
Kan förresten slänga in en fråga om en helt annan sak .. Hur länge har en kanin kvar bebispälsen? :P
Jag har egentligen inte så mkt emot weiner tecknat, men nu försöker jag bara ha teddysar som inte har wiener teckntat men det kanske blir någon, för att rasen ska bli godkänd så ska det kanske vara fler som har godkänd teckning/färg, jag vet egentligen inte men det är min tanke. XD

för wiener förstör otroligt mkt och den är inte godkänd.
bebispälsen är upp till 8mån - 1år.
Det är för att en del (t ex. jag) vill få bort wienerteckningen på teddyvädur för att den ska kunna bli godkänd i framtiden.
Din andra fråga.. Jag tror det är till runt 8 mån. Har för mig om att jag har läst det.
#2, vad menar du med att den förstör? För att rasen inte kan bli godkäng med wienerteckning eller? :)
Tack för svaren ;D

#4, Ja rasen kan inte bli godkänd med alla dessa wienerteckningar. sen är själv wiener inte heller godkänt (om jag minns rätt) eftersom den kan se ut hur som helst i princip. så alltså förstör wiener och de som avlar "oseriöst" (som en del tkr) för de som vill få rasen godkänd :) hoppas du förstår nu :P
#5, utmärkt förklaring ;D
Jo jag tänkte nästan det, eftersom det inte finns någon "mall" överhuvutaget för hur wienerteckning ska se ut. Men då hänger jag me nu:D
Det var ungefär så jag trodde också, försöker få rasen godkänd och jag tycker det är svårt att hitta teddysar som inte bär elr är wiener tecknat (har hittat en madagaskar/japan, men är det godkänt? iaf. så är hon inte wiener tecknad, men bär på det, hennes syster ska jag också ha hon är svart med vit tass (wiener tecknad ;/ så det är synd).
Nästan alla snygga teddyvädurar bär på wiener, och det är svårt att hitta bra djur överhuvudtaget om man vill att rasen ska bli godkänd.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
#8 Bär Myran på wiener tecknat ?
#9 Ja, eftersom hon gav wiener med en annan blåögdbärare.

jag har lyckats få 2kaniner utan wiener och som inte har något wiener sålångt bak jag kan se :) rätt toppen tkr jag. ^^
Anledningen till att wienerteckning förstör, är just för att det kan ligga dolt i generationer, för att sedan dyka upp som en vit klo, bläs, vit fläck, blåa ögon etc.
Detta är ju såklart inte önskvärt inom all annan färgavel än vit blåögd.
Och wienerteckning är som sagt inte godkänt, då det är mer eller mindre omöjligt att få ihop en standard på en teckning som kan se ut precis hur som helst!
Finns då wienerteckningen i var och varannan kanins stam, så blir det ju svårt att få fram godkända färger & teckningar.
Speciellt på en ny ras, eller en ras i framtagande, då det inte finns lika mycket avelsmaterial.
Så ska man avla på wienertecknat, se då till att göra det för vit blåögd Avel.
Det underlättar för alla.
Och bär kaninen på wienertecknat utan att det syns i stammen - tala om det, så det inte dyker upp som en överraskning sen.
Är det däremot korsningar som aldrig skulle kunna användas i rasavel, så spelar ju inte wienerteckningen någon roll.
Det är iaf min åsikt. ^^
#12 Hade en svart/gul japan lejonhuvad hona som hade vit klo, det var inte önskevärt av mig, viste heller inte ens att hon hade det.. och jag tänkte avla och ställa ut henne men hon blev såklart nollad ;/
#10: Blev det några vit blåögda i den kombinationen?
För annars är det inte säkert hon bär på vit blåögdt-genen (wiener).
Wiener (Xx) + wiener (Xx) = 25% utan wienerteckning, 50% wienertecknad & 25% vit blåögd.
Iofs så spelar slumpen in också.
Wiener (Xx) + annan färg (XX) = 100% wienertecknat.
Sen är det inte alltid teckningen syns, men de är wienertecknade ändå (genetiskt sett).

hur ser weiner tecknat ut egenltigen? har fått för mej att det kan se ut på flera sätt, nån som har bilder ? :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#14 Att hon överhuvdtaget gav en blåögd unge bevisar ju att hon bär på det ^^

#18, ja.
#17: När du säger blåögd, menar du en ex svart (eller annan färg) med blå ögon, eller just en vit blåögd?
För när det gäller ögonfärg och anlag, så kan det bli en blåögd unge efter wienertecknat + icke wienertecknat (slumpen igen).
Det kan ju ex bli en viltgrå wienertecknad kanin med bruna ögon, lika gärna som att det kan bli en svart kanin med blåa ögon. =)
Vit blåögd kan det däremot inte bli emellan wienertecknat + icke wienertecknat.
Då bär bägge på anlagen. =)
Men gav hon vit blåögd, så bär hon ju utan tvekan på anlaget.
Annars är det inte helt säkert hon gör det.
Iofs så är det väl lika bra att räkna med att hon bär på det, eftersom i princip alla teddydvv gör det, som du själv sa.
Ville bara förtydliga att en kanin inte måste bära på anlaget, för att det dyker upp en wienertecknad i kombination med en partner som bär på anlaget. =)
Men nu vart det nog lite halvt OT här.
Såhär kan förresten en svart wienertecknad (odd-eye) se ut.

´#16, men guuud vad söt! exakt sån vill jag ha, fast helst med rött istället för grått. :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#20: Jag menar att hon bär på blåögt. Alltså anlaget för wienertecknat.
#23: Jo det förstod jag.
Men det jag funderade över var detta:
"Att hon överhuvdtaget gav en blåögd unge bevisar ju att hon bär på det ^^"
Då menade jag om den ungen var vit blåögd, eller ex svart blåögd. =)
För det kan göra en stor skillnad när det gäller generna.

NÄÄ gud vad sööta dom är aww :) jag är kär! <3
jag älskar wiener vill ni bli av med dom kan ni skika dom hit =)
Älska wienerteckning <33
#24 Ungen var madagaskar wienertecknad. Blåögd, inte oddeye. Vad jag syftar på är att om man parar en vit blåögd med en enfärgad kanin som inte alls bär på blåögdhet, så blir ju ingen unge blåögd. Men om den enfärgade kaninen bär på blåögdhet blir ju en viss procent av ungarna blåögda (wiener).
jag tycker att wienerteckningen är charmig eftersom den aldrig blir likadan. Många vill ha bort wienerteckningen från teddydvv eftersom de vill att rasen ska bli godkänd. Det är svårt att få teddydvv godkänd när det är så mycket wienerteckning i släktet, wieneteckningen har inte någon mall just för att den aldrig blir likadan.
#28: En wienerteckning kan vara enbart blåa ögon, likväl som en vit tass.
Som jag sa, så är det slumpen som avgör hur wienerteckningen visas.
Kopierar från Rönngårdens Kaninuppfödning, hon är väldigt kunnig på genetik (håller i kurser osv):
"X-locus:
X = Omuterad. Bruna ögon och full färg.
x = Vit blåögd.
Intermediär.
I enkel uppsättning avfärgar den kaninen med stor variation, sk wienerteckning.
Kan likna en brokad, en holländarteckning eller en hotot beroende på vad som ligger bakåt.
En wienertecknad kan ha bruna, blå eller blandade ögon.
I dubbel uppsättning ger den en vit blåögd kanin."
Så bara för att ungen blev blåögd, betyder detta inte att hon bär på genen.
Hade hon burit på genen, så hade det blivit någon vit blåögd.
Då det, som sagt, blir 25% vit blåögd, 25% icke wienertecknade och 50% wienertecknade mellan bärare (Xx) + bärare (Xx).
Vit blåögd (xx) + icke bärare (XX) = 100% wienertecknat (Xx)
Wienertecknad (Xx) + icke bärare (XX) = 50% wienertecknat & 50% icke wienertecknade.
#30 Jag vet att wienertecknade kan ha blå, bruna och blandade ögon. Det är inte det jag menar.
Hon fick ju ungar med en zobelsiames brun. Zobelsiames brun + Havanna, och det blev två wiener, en blåögd. Då måste väl någon BÄRA på det? Att just hon inte gör det, det är ju bara bra för mig.
Men SLUMPEN kan ju ha gjort att ingen blev vit blåögd.
#31: Ja, någon måste bära på det för att det ska bli wiener.
Klart hon kan bära på genet, men det jag ville få fram var att det inte måste vara just hon som bär på genet, utan partnern kan lika väl göra det. =)
Det vet man aldrig förrän man testparat med en vit blåögd.
Först då kan man ju vara säker på om hon bär på det, eller om det var partnern.
Hur stor chans är det att en helfärgad kanin inte bär på wienertecknat om båda föräldrarna bär på massor med wiener?
För att en helfärgad kanin ska få wienertecknade ungar med blå ögon så krävs det ju att denna bär på det efter blå ögon är ressisvt anlag?
#33: Om bägge föräldrarna är wienertecknade, så är det 25% chans att kaninen inte bär på det.
Som jag skrev ovan:
Wienertecknat/bärare (Xx) + Wienertecknat/bärare (Xx) =
25% icke wienertecknade/icke bärare, 25% vit blåögd och 50% wienertecknade.
Och nej, den helfärgade måste inte bära på genen, det kan lika gärna partnern göra.
Kopierar än en gång från det jag skrev i inlägg 30.
Kopierat från Rönngårdens Kaninuppfödning:
"X-locus:
X = Omuterad. Bruna ögon och full färg.
x = Vit blåögd.
Intermediär.
I enkel uppsättning avfärgar den kaninen med stor variation, sk wienerteckning.
Kan likna en brokad, en holländarteckning eller en hotot beroende på vad som ligger bakåt.
En wienertecknad kan ha bruna, blå eller blandade ögon.
I dubbel uppsättning ger den en vit blåögd kanin."
Så det kan faktiskt bli en ex blå kanin med blå ögon, mellan en helfärgad icke bärare och en wienertecknad (som då självklart är bärare).
Just blåögdhet är inte recessivt, däremot vit blåögd är det.