Tillstånd?
Jag har hört att man max får ha 6 gnagare(kaniner marsvin) och sen måste man skaffa tillstånd. Stämmer det? Och i såfall, var kan man skaffa tillstånd?
Kommer det någon och tittar ifall man kan få fler djur m.m?
Är detta sant elr är det bara något som jag har hört som har varigt falskt?
Nej det stämmer inte. Det är bara om man bedriver pensionat/djuhotell.
Btw är kaniner inte gnagare.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
ahha okej Tack:P:D
Så man måste inte ha tillstånd för att ha tex 10 elr 15(elr fler) kaniner?
Nej inte om man inte har kaniner för produktion och/eller i vinstsyfte.
Solbackens kaniner
okej:P
Vad menas för vinstsyfte? men om man typ håller på med Kaninhoppning o kaninuppfödning, måste man ha tillstånd då?:P:S
tror det gäller när du får in pengar och går med vinst. gör man detta så ska man skatta enligt lag. ingen som gör iof men kommer de på en så blir det bra böter
typ uppfödning och försäljning utav sällskaps djur, egen slakt och försäljning ect
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

vinstsyfte menas med att du bara föder upp kaninerna för att tjäna pengar.

asså "marhai" menar nog om man har kaninuppfödning och sånt för att käna pengar på . eller? =)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Vinstsyfte menas med att ha kaniner för att tjäna pengar på dem.
Nej det behövs inte tillstånd för Kaninhoppning eller utställning :)
Solbackens kaniner
#5 jag fatta inte riktigt va du menade:S Jag är inte så bra på kaniner:P o jag har tittat lite på nätet men inte fått tag på mina svar:P
Men om man bara vill tävla med kaniner och ha en uppfödning (tex föda upp hoppkaniner, kel kaniner m.m men inte för att få in pengar, måste man ha tillstånd då?)
Sorry om jag är lite trögfattad^^:P
Som sagt: Tillstånd behövs endast för:
Eget slakteri
Djurpensionat/hotell
Uppfödning med vinstsyfte
Man begöver inte tillstånd om man ska föda upp, ställa ut eller hoppa.
Solbackens kaniner
ahha okej:D Tack för era toppen svar:D
Det är enbart för yrkesmässig/produktionsmässig uppfödning som kräver tillstånd.
Kaninuppfödning för utställning eller hoppning (även kelkaniner/icke godkända raser etc) räknas inte som yrkesmässig, då huvudsyftet är att spara ungar som kan användas i aveln och sedan sälja överskottet.
Däremot kan tillstånd behövas om man bor i ett tätbebyggt område.
Men det är helt olika från kommun till kommun.
Jag behövde inget tillstånd.
Det enda jag behövde göra var att ha lagliga burar och sköta kaninerna som de ska.
hihi hade faktist samma fråga som "_lisa_" men nu tror jag att jag har fått svar på den x) :P
Jag har 6 chinchillor (som ev ska bli 9), 2 kaniner å 2 marsvin. asså totalt 10 st djur som är mina egna å jag behöver inget tillstånd, bara sköta djuren på ett korrekt å bästa möjliga sätt å ha bra frächa burar ;)
#15 haha gud vad kul:D:D I höst/vinter så kommer jag få 2 kullar:D Ska bli så himmla roligt:D Ska behåla minst en unge:P Kanske tar en unge från båda kullarna:P:P
#16 haha vad kul:D:D Lycka till med dom när dom kommer:)