Glädjeskutt
Vad är det som utlöser dem? Är det kaninens sätt att visa att den är glad eller gör den det för att det är roligt?
"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Adrenalinkickar? :P

mkt bra fråga…
för att få utlopp för sin gläde och energi?
#1 Ja, kanske det.. men adreling utlöses väl om man är rädd eller?
#2 Själva namnet "glädjeskutt" säger mg faktist inte så mycket :P Jag tänkte om det kanske var samma sak som när hästen bockar..
#3: Inte enbart.
Adrenalin och noradrenalin är till för att förbereda kroppen inför en stressituation.
Det gäller både positiva och negativa stressituationer.

#3 Jo men det borde vara ungefär samma sak som när hästen bockar, åtminstone när den gör det av glädje 
#4 Så typ att kaninen stressar upp sig för att det är så kul att vara ute i hagen och sprnga t.ex.?
Det borde ju vara av glädje, mina har aldrig gjort det när de är rädda iaf ^^
tex när Kotten kommer ut i den stora hagen så springer han fram till mig och grymtar, sen springer han runt och "flyger". man ser på honom hur lycklig han är :)
- Mvh Emma
Att den känner sig säker och trygg i situationen?
En Rädd kanin lägger sig ju intill marken eller flyr för att komma undan rovdjuret, en kanin som gör glädjeskutt vill ju synas.

putt
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
#8 Smart tänkt, så kan det kanske vara
Bra fråga, undrar också…

mina ungar dampar loss totalt när man städat buren :P askul, synd att buren ser ut som skit igen efter att dom sprungit omkring och fräst bort all spån :P
Det ser ut som om min lilla kaninunge får elektriska stötar och flyger in i gallret fram och tillbaka, ser ju nästan farligt ut…
Jag tror det är positivt alltså när de är glada, mina kaniner gör det när jag släpper ut dem i sina rasthagar. Min lilla kaninunge gör det också när jag släpper honom lös i mitt rum, då snackar vi riktiga skutt ;)
När mina kaniner är rädda så springer de runt och stampar, inga hoppskutt direkt, så de gör nog glädjeskutt när de är glada och lyckliga :)
Kastanjegårdens Kaniner