Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 686 ggr
Teek
0

Erfarenhet av teddy

Hej!

Jag skrev lite negativt om teddyvädur, men egentligen har jag ju ingen erfarenhet av rasen. Så jag skulle vilja höra av er som kan…

• Tycker ni att era kaniner verkar störas av sin långa päls?
  • Verkar de bli väldigt slöa nu när det är varmt ute tex?
  • Brukar ni klippa pälsen sommartid?

Skriv gärna positiva och negativa erfarenheter av era egna kaniner!

teddykaniner
0

1.nej,inte mina :)

2.Nja,lite slöare,dom vilar ju lite mer men det gör ju de flesta andra ;)

3.vissas pälsar brukar jag klippa,så dom får lite lättare med värmen!

men läs tråden teddyvädur,där finns lite till!

Med vänlig hälsning,
Jenny

Tarja
0

Fråga 1: Nej, inte alls! :) De ÄLSKAR pälsvård! Det upplevs som något possitivt, de bara lägger sig!

2: Nej :) Men man sätter ju inte ut varken lång/korthåriga kaniner i direkt sol! Det gäller väl de flesta djur

3: Inte alla, men vissa som har lång päls! :)

Teek
0

Jag har läs den, men ville veta mer… Glad

Tarja
0

Juste, mina har inget negativt! :)

Tina-lin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar teddydvärgväduren! Jag har haft kanin i 16 år ch har "testat" massor med raser, men aldrig riktigt fastnat för någon mer än dvärgväduren men när jag fick min första teddydvärgvädur smälte jag direkt.

Det är den lugnaste ras jag stött på, den snällaste och mjukaste! De är helt underbara till sättet och jag tror ingen som haft en teddydvärgvädur skulle säga att h*n inte gillade den.

Mina störs inte av sin päls, så länge man borstar den och ser till att de inte får tovor är det inga problem och lite pälsvård är inge jobbigt alls. Borstar man några gånger i veckan får man inga tovor.

Mina är precis som vanligt fast det är sommar, men som alla kaniner blir de mer slöa och ligger mest när värmen är som intensivast, men det har inget att göra med om de har mycket päls eller inte.

Jag har klippt ned två av mina, dels för värmen och för att de får så fantastisk fin päls när den nya växer ut. Man gör som man vill.

Sen är pälskvalitén olika på olika teddysar. En del har lättovig och en del får inte tovor alls. Men de flesta får lättskött päls när deras vuxen päls kommit :)

Teddydvärgväduren är helt underbar! Till och med de mest svårflörtade faller för dem. Som min granne sa "ska inte kaniner vara rädda och sprattliga?, de här är ju jättelugna är det något fel på¨dem?" de är helt underbara!

Men visst smaken är som baken.

KvirrZ
0
  • **Tycker ni att era kaniner verkar störas av sin långa päls?
    **Har aldrig märkt att de skulle störas av sin päls.
  • **Verkar de bli väldigt slöa nu när det är varmt ute tex?
    **Nej, de springer runt i sina hagar precis som de andra kaninerna. Om de blir varma lägger de sig bara och vilar en stund i skuggan.
  • **Brukar ni klippa pälsen sommartid?
    **Nej, har aldrig märkt att dom skulle behöva det. De har alltid skugga över hagarna så det blir inte speciellt varmt.

- Mvh Emma

Teek
0

Jag har två korthåriga kaniner som självklart har skugga, men tycker att man märker en viss skillnad när det är som varmast i alla fall. Undrade om det blev ännu jobbigare för en teddy…

Kul att läsa era svar allihopa!

KvirrZ
0

#7 mina har aldrig haft det jobbigt pga pälsen iaf :)

- Mvh Emma

Christinen
0

Putt!

[chriistina]
0

Pakk är ju pekinteddy, men svarar i alla fall.

Tycker ni att era kaniner verkar störas av sin långa päls?
Nej, Pakk har mest lång päls i huvudet men den stör honom inte. När han fälle kan den växa för ögonen men bara man borta den rätt så är det ingen fara.
Verkar de bli väldigt slöa nu när det är varmt ute tex?
Nej, mina kaniner med kort päls blir tröttare mycket snabbare. Tror det har med individen och inte pälsen att göra.
Brukar ni klippa pälsen sommartid?
Ja, Pakk har ingen jätte lång päls på ryggen. Men den klipper den ändå för att fällningen ska gå lättare.

Tarja
0

#5 Kan det vara våran lilla sötistjej Fläder, kanske? :)

[Niike]
0

1. Nej
2. Nej, inte värre än någon av mina andra kaniner faktiskt.
3. Det här är första sommaren med mina teddyvädurar, och jag har inte klippt dom än.

Tina-lin
0

#11 Japp det är det :)

Miiah
0

nej på allihopa.
förstår inte varför alla tror att teddysar lider mer än andra kaniner.
mina ser huuur perfekt som helst trots "all" päls och dem svettas ine ihjäl osvosv.

[Wera]
0
  •  Tycker ni att era kaniner verkar störas av sin långa päls? - Nej, inte alls men jag klipper runt ögonen se de kan se lite mer, men de går inte in i någon elr liknande.
  • Verkar de bli väldigt slöa nu när det är varmt ute tex? - Nej, ingen skillnad typ. 
  • Brukar ni klippa pälsen sommartid? - Ja, över hela, både kropp och ansiktet för det blir lite varmt (tror jag). Men det är lite luftig endå tycker jag XD

Jag har inga egna teddysar, men Veronica har ju två inlånade så.. ;D