Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 596 ggr
RobiaS
0

dålig i magen.

Keso har inte ätit pellets på ca 3 dagar och idag märkte jag att han var väldigt dålig i magen och så hörda man ljud ur magen det kurrade, ungefär som när vi mäniskor är hungriga.

Nu ska jag ta bort pelletserna och låta han ha hö och vatten men han har ju halm i buren måste jag ta bort det oxå?
Skulle gärna vilja ha tips? så vad jag kan.

Mandaah
0

Upp.
Tror inte du behöver ta bort halmen, men jag vet inte riktigt.

[chriistina]
0

Nej, halmen kan vara kvar. Om man skulle äta halm är det ju som att äta hö fast med mindre näring. Det är väl snarer ut ren städsynpunkt det kan vara lättare utan halm, och du ser bättre all skit då. Men för kaninen skull kan halmen vara kvar.

RobiaS
0

Okej.

RobiaS
0

Alltså han är jätte dålig i magen och nu när jag läser artiklarna börjar jag bli orolig. Och varför kurrar hans mage? han är inte lika pigg som han brukar. :(

malinroth
0

Låter som att du borde ringa veterinären. De kan ge tips? och råd och vet om du bör åka in med honom eller inte. Har han löst bajs eller diarre?

Kurrandet tror jag dock inte är så farligt men att han är dålig i magen och slö är ju ett tecken på att nåt inte är som det ska..  Lilos mage brukar låta högt då och då, första gången var det lite läskigt men hon var inte dålig i magen eller såg ut/verkade må dåligt alls utan var precis som vanlig.

RobiaS
0

Inte löst bajs utan diarre.

Rabbits
0

Har du gett henne mycket grönsaker som innehåller mkt vatten och syra eller så tillexempel sallad för mkt gurka tomat, då kan detta problemet uppstå, plus hon/han kan ha ätit någon giftig växt eller så har hon ätit mkt av höet hon har kissat i.

RobiaS
0

Nej, han fick jätte lite sallad igår jätte lite, och det var ett några veckor sen jag bytte pellets och då bytte jag sakta och vänjde in han vid den nya maten.

Så jag förstår inte hur det kom så plötsligt. :(

flisan93
0

Gud så trist:( Jag tycker att du ska ringa till veterinären BUMS! Det kan vara något mycket allvarligt.

Lycka till Keso och du såklart!

Tina-lin
0

Hur gammal är han?
Om han bara är några veckor så är det jätteallvarligt, ungar tappar fort i vikt och blir snabbt uttorkade. Om det är diarée och inte bara lös bajs som de kan få när de ätit för lite hö och för mycket grönt…

Ring en veterinär och rådgör!

flisan93
0

#10 Han är två år tror jag.

[chriistina]
0

Blåbärs ljus, eller färska blåbär om man har tillgång till det ska vara nyttigt vid dåliga magar.

Baralisah
0

jag tycker du ska ringa veterinär, det är bäst!
Dom ger dig tips? eller så säger dom att du ska åka upp..

hoppas allt blir bra!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Tina-lin
0

Två år och diarée, det är inte vanligt. Diaréesjukdomar drabbar oftast kaninungar och ungdjur. Men ring en veterinär så får du bra råd om hur du ska gå tillväga!