Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 612 ggr
SaraA
0

Gör sönder mattan

Hej!

Jag har ett litet problem med min kanin, han går lös i min lägenhet o nu har han börjat "dra upp trådar" från en av mina mattor som jag har. Finns det något jag kan göra för att få honom att sluta med det? Spraya något på kanske?

Tacksam för svar! /Sara

Taci
0

Oj, det där känner jag sååå väl igen haha ^^ Mina kaniner har nog smakat på det mesta i mitt hem, har gnagmärken lite varstans ;P Hur som helst.. när Berit gjorde det var hon bara inne i nån period tydligen (inte tonåren), då hon helt enkelt kände för att jävlas, o förgrep sig då på mattan ^^ Sen när det inte var kul längre så slutade hon. Dock kanske man inte vill vänta tills mattan är helsönder ^^ Jag vet inte vad du skulle kunna spraya, ättika fungerar ju ibland att gnida in kablar med, men frågan är om det blir fläckar?

SaraA
0

Hehe, då är inte jag den enda som haft det problemet då, känns lite bättre iaf.. =) Kan hända att han också är inne i nån sån period, han är ju bara drygt två månader o världens spralligaste o måste utforska å testa hur allt smakar^^ Funderade också på detdär med ättika om det ger fläckar eller ej. Känns inte som att jag vågar testa riktigt.. kanske kan späda ut det lite med vatten eller nåt.. Håller tummarna för att han tröttnar snart iaf =)

BuffaloHorizon
0

Åh det känner jag också igen. Här hemma är det trasmattorna som åker och jag börjar fatta vinkeln med varför det just heter trasmattor >.<. Vet dock inte så mycket man kan göra mer än att hoppas på att det går över utan att förstöra mattan. Det du kan göra är ju att ta bort mattan under en längre tid och sedan lägga tillbaka den för att se ifall kaninen kommer ihåg sitt mattgnagande eller också lägger du en pinne på mattan och visar kaninen att det är pinnen den ska gnaga på. För min del räcker det med att säga fy en gång så slutar mina kaniner men det är inte alla kaniner som lyssnar på det :).

smillan
0

Jag tog ättika på vissa ställen på mina tapeter och på min ytterdörr när jag bytte lägenhet (det var en katt som hade rivit där och jag ville inte at mina skulle markera över det en massa) och det gav det inga fläckar eller missfärningar. Jag hade 24% ättika. Testa annars på ett litet hörn så märker du om det missfärgar mattan.

SaraA
0

Vet att det är en gammal tråd men eftersom detta problemet kvarstår så undrar jag om någon annan har nåt tips? på hur jag kan göra för att få honom att sluta bita sönder min matta. Känner att jag har börjat tröttna rejält på detta och har testat massa grejer utan att det fungerar.

SaraA
0

putt, ingen som har något tips??

smillan
0

har du testat ättika? man kanske kan ta citron eller något annat som kaninen inte tycker är gott? smakar det pyton så borde den inte fortsätta. På de sakerna som katterna och kaninerna inte skall vara på sprutar jag en blandning av ättika och citron. De har aldrig rört något av de. Blandar i en sprayfaska och har jag har inte fått någon fläck av den blandningen.

[Wera]
0

Ättika gillar inte kaninen, det kan man spraya på mattan.