Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 478 ggr
millbert
0

Hjälp!!!

Hej

Jag behöver lite hjälp…jag är så nojjig. Jag har en kanin som heter Freja och hon är ganska precis ett år. För ett tag sedan fick hon gå på dejt med en av min morbrors hanar. De träffades bara en stund och troddes vara väl övervakade och att det inte klickade mellan dem så hon kom hem igen. Jag hade ingen aning om att hon var dräktig så  igår tog jag ut henne i hagen som vanligt och vid 17.00 råkade jag kika in i huset som hon har därute och hon hade fött två ungar där. Detta är alltså ute på gräset så jag flyttade in hela huset men hennes bo blev ju lite förstört eftersom det inte är nån botten på huset. Nu är jag bara så orolig att hon har övergivit dem för det….hon tittar ju inte ens in i boet. Är det normalt? Jag har för mig att det är det för jag har haft kaninungar förr för länge sedan men de ungarna låg inte i något hus utan jag kunde se boet och se att de blev matade ibland. Jag vill ju inte hålla på och gavla och kolla hur de mår heller för hon kanske blir stressad. Är det vanligt att de överger ungar eller biter de ihjäl dem isåfall? Freja bor inte i bur utan hon har en del i vardagsrummet som är avspärrat med kompostgaller. 

Jag är jätteorolig att de ska dö…Freja vill hellre gå ut än att vara inne med ungarna. Jag tittade till dem en snabbis medan hon var ute vid 12 tiden och då levde de och såg inte särskillt magra ut…hur länge lever de om hon har övergivit dem?

aliciia
0

-borttaget-

Zvintos
0

Honan matar vanligtvis ungarna 1-2ggr/dag, helst när ingen ser.
Resten av tiden ser hon ut att inte bry sig om ungarna.
Detta är en ganska naturlig instinkt.
För hur vore det i det vilda om kaninen sprang ner till hålan hela tiden och kollade?
Då ökar risken rejält att hon blir upptäckt och något tar sig ner och antingen äter upp ungarna eller både honan och ungarna.

Så länge de ser runda och goa ut, så får de mat. =)

aliciia
0

-borttaget-

ladysurprise
0

#1 För ett tag sedan fick hon gå på dejt med en av min morbrors hanar.

Skrev hon =)

millbert
0

Tack det låter jättebra. Men ska jag låta henne gå ut eller ska jag hålla henne inne?

[Wera]
0

#5 När jag har mina honor med kull så låter jag dom vara ute ca en timma, sedan gå in och sedan en timma till… Tycker iaf. 1 timma om dagen kan hon gå ut, hade en hona som fick en kull, och jag visste inte hur många veckor kaniner var dräktiga så jag lät henne gå ut hela dagarna, och hon rymmde och satt utanför buren och väntade för hon skulle mata sina ungar XD

PaaatyPalm
0

Får jag fråga utan att detta blir tänkt som ett på hopp :P

Men hur kan man igentligen tänka när man sätter ner en hona till en hane att det inte kommer bli ungar :S ?

Däremot har jag inget svar till din fråga då jag själv aldrig haft en kull.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Zvintos
0

#7: Hon kanske trodde honan gått tom?
Så tolkade jag det iaf.
Men du tolkade det annorlunda tydligen. =)

PaaatyPalm
0

#8 hehe, ja jag tolkar det som att de släpte ihop de för att de skulle "leka" och hälsa på varan eller så :P inte paras iallfall :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

millbert
0

Hehe nej jag ville att de skulle paras men det såg inte ut som att de gillade varandra på det sättet så ingen trodde att det hade blivit något.

millbert
0

Just det…i morse vid 9 såg jag att Freja gick in till ungarna och det smaskade som sjutton därinne Glad så nu känner jag mig lite lugnare.