Sommarbetes bur!?
jag har byggt en sommar bur till min kanin där han kan beta på gräs osv. Men ska jag ändå ge han pellets eller ska man strunta i det??
Är det något man ska ge förutom vatten?
Och på kvällen är det bra om man typ lägger något täcke över buren så att den skyddar sig bättre från djur??.
Kramar / Julia (=
putt snälla svara
Kramar / Julia (=
Lite pellets kan du ge endå.. men du behöver inte ge lika mycket som på vintern tex. Hö ska alltid finnas!
Har han något hus han kan krypa in i hagen?
putt
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja det har han det är ca 50 cm typ med golv.
Kramar / Julia (=
Så om det regnar så slipper han fukt men jag ska nog lägga in spån där i
Kramar / Julia (=
Det ser lite finare ut
#2 Men jag ger han 3 msk ska jag då ge han typ 2 msk eller mindre?
Kramar / Julia (=
bild :)?
Snart jag kan ju gå ner och fota den nu i garaget där den står men den är inte helt klar
Kramar / Julia (=
Snygg :)
Tack!
Kramar / Julia (=
Den var väldigt enkel att bygga det tog bara 2 dagar.
Kramar / Julia (=
Jag ger inte mina kaniner pellets när dom är i gården, de får de när de kommer in i buren under natten.
Men kan en kanin vara ute i en sommarbur hela dagarna också?
Är det bra att lägga ett täcke över buren då så den skyddar sig mot andra djur jag är så räd för att något ska hända.
Kramar / Julia (=
#16 Om du har hönsnät på gården (ser så ut) så är det inte bra att låta kaninen bo där hela natten, för den kan ta sig ut, men att ha ute från morgon-kväll har jag alltid när vädret är bra.

Snygg! :D Har velat bygga en sån där bur men har inte hittat nå bra instruktioner :S kan jag få dina så jag kan bygga en sådan efter din? :)
fin bur :)
som #17 säger, det är inte bra att ha kaninen ute på natten om det är hönsnät
- Mvh Emma
kaninen måste ha mat ge kaninen lite pelltes måste ha alltid ha hö till kaninen om kaninen ha höns nät så kan inte du ha kaninen i den på natten det kan komma räv eller andra små djur göra sönder näten ta kaninen från dig,
Vilken bra nät till buren är rävnät till kaninen både sommarbur utomshus bur jag har inte mina kaniner ute på natten jag har ingen sommarbur som dig jag fick slänga min bur jaghade den va sönder stället så har jag gonpostgaller till mina kaniner
räv nätet kostar är någ dyrt!!
vilken fin bur du har byggt?
Men kan man inte ha typ täcke över??
#18 Först köpte vi sånna långa pinnar eller nått nånt som vi delade i 2 st 150, 1 typ 170 nånting för det är handtag där uppe och 9 60 cm och asså det är så svårt att förklara jag är så ledsen men det är bara att inprovisera från buren lite och be om hjälp från dina föräldrar så ska det nog gå.
Kramar / Julia (=
Jag måste liksom nästan ha honom ute ändå för att jag ska till gotland snart och då kommer ingen att vara hemma i lägenheten därför måste den bo i sommarburen.
Kramar / Julia (=
Finns det något man man göra för att förbättra den
Min pappa är bara så svår att övertala han fattar inte hur mkt jag bryr mig om honom.(min kanin)
Kramar / Julia (=
Men säg att den kan dö? Om ni har Hönsnät
men min pappa hade en kanin som bode i en sådan bur med hönsnät och den dog typ inte så jag har sagt det men han bryr sig ju ttyp ändå inte.
Kramar / Julia (=
ni som har kaniner för det mesta bor nog inte här i göteborg mitt i stan typ utan ni bor väl mer på landet och där finns det mer vildjur men här hemma hos mig har vi inte sett något annat djur än råtta och rådjur men asså jag ska ta hit han om imorgon och övervaka han.
ska också se hur min katt reagerar
Kramar / Julia (=
#27 hundar?
- Mvh Emma
#28 Va?
Kramar / Julia (=
#29 du säger att det inte finns vilddjur, men finns det inga hundar i stan där du bor? dom tar ju lätt en kanin med hönsnät.
- Mvh Emma
jo men det gör dom väl ändå inte bara på 1 vecka ellr två
Kramar / Julia (=

Samma dag som ni åker kan det komma en hund och ta kaninen. Vet flera som har råkat ut för olyckor som slutat med att kaninen dött, och dessa olyckor hade inte kunnat ske om de hade haft starkare nät.
Jag skulle ALDRIG ha mina kaniner i hönsnätsburar. Det heter hönsnät av en anledning, just därför att nätet är till för höns och inte kaniner. Många säger "men mina kaniner biter ändå inte" men jag tycker att man ALLTID ska vara på den säkra sidan. Det behöver inte vara kaninen som biter, ett annat djur kan lätt ta sig in till kaninen.
Vad menar du med att det inte är någon hemma i lägenheten? Kaninen måste ju få mat och vatten varje dag?
Jag tycker absolut att du ska byta nät :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Sen kanske du kan ha spån & halm i bo-delen så h*n kan dra sig in där när det börjar bli kallt^^ varmt & skönt där inne då. (Blir som många vet kallt under nätterna)
#32 Om jag fattat det rätt bor normalt kaninen och hon hoss hennes mamma i lägenhet. Men i sommar när de ska iväg ska kaninen bo hoss hennes pappas som har trädgård. Så den kan därför inte bo kvar i lägenheten då ingen är hemma där utan måste bo hoss hennes pappa där den blir skött.
(lite rörigt beskivet)
Precis så ligger det till men asså jag funderar på om man kanske ska lägga över något tjockt täcke eller så på kvällen det ä väl bättre än att ha hela buren synlig då slipper han också bli rädd för min katt om han kommer för nära.
Kramar / Julia (=

Det finns faktiskt hönsnät som är fin maskit där inte kaninen får igenom nosen så den kan inte gnaga!
#36 då är det ju inte hönsnät ^^

#36 När jag kolla på det stod det hönsnät. men en kanin kan omöjigt få igenom nosen och gnaga.