varför ta bort hanen?
jag undrar om man kan låta hanen vara kvar hos honan. De har nu varit ett par i 4 veckor och hon boar för fullt, tror att det snart är dags för ungarna att komma ut. de träffades på en kärlekssemester i trädgården och har bott i en utebur med en jättestor Hage ända tills för en vecka sedan när jag flyttade honan till sin vanliga utebur som står på vår altan. hanen deppade ihop totalt och avreagerade sig på vårt äppelträd som blev av med barken. honan har också sett ledsen ut och när han fick komma på besök blev det ett kärt återseende. de verkar oskiljaktiga. är jag en romantiker som gör fel när jag inte särar på dem
Om du har dem boende ihop kommer hanen ständigt vara på henne. Det kan leda till en jobbig död för honan om hon ständigt får ungar, hon behöver vila. Hanen kan även döda ungarna. Och tröttnar hon på att han är på henne, kan hon kastrera honom.
Vill du ha dem tillsammans kastrera honom.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Om jag har förstått rätt så vill du att de ska bo ihop? Men hon är även dräktig och väntar en nedkomst snart? Eller, jag förstod inte alls så bra men förklara gära så kan jag nog svara :)
Håller med #1
om hon boar måste hanen ut nu!
hon är väldigt bra på att säga ifrån när han närmar sig rumpan på "fel sätt" hon behöver bara knorra lite så fattar han vinken. hon är inte alls sugen nu men när ungarna kommit ut gissar jag att han får komma till. jag har tänkt på att kastrera honom men han är inte min. inte än ;)
#5 - Ta ut hanen, GENAST ! Han kan döda ungarna, om han får chansen.
Not your mom, not your milk.
(#6)
och honan kan döda hanen, för hon vill försvara sina ungar ( rätta mej om jag har fel )
Om du inte tar bort hanen nu så kommer han att para om honan direkt efter födseln.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

han måste bort från henne så fort som möjligt helt klart.
Det är ganska säkert att nån av dem kommer dö tillslut om du låter de gå tillsammans. Antinge ungarna (som blir dödade av hanen) , eller hanen som dödas av honan. Eller honan som dör av att få så många ungar.
Är inte säkert att det blir så men jag skulle verkligen inte riskera nått.
det är oansvarigt att ha en hona och okastrerad hane tillsammans, sära dem direkt
the vanity, it becomes insanity
det finns en risk att han biter ihjäl ungarna säger ni. men det kan ju även honan göra aldeles själv.
jag har läst någonstans att kaninpappor är jättebra pappor. när får dom vara det då?
#8 men det finns också risk att honon får mer än en kull nu inom dom närmsta veckorna eftersom dom har suttit tillsammans så länge..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Om dom saknar varandra kan inte hanen bo i en bur brevid honan?
en människa kan inte bli gravid medans hon är gravid menar du att kaniner kan det?
Jag skulle definitivt tagit bort hanen av följande anledningar:
Hanen kommer med största sannorlikhet para sig med honan direkt efter ungarna är födda.
Vilket då innebär en till kull, som tär på honan.
Att fortsätta ha de ihop, och låta de para sig, leder till en för tidig död för honan.Hanen innebär ett stressmoment för honan, vars instinkter är att försvara ungarna.
Honan kan i sina försök att försvara ungarna antingen ha ihjäl dem (för att försvara dem ifrån hanen) eller ge sig på hanen (i värsta fall kastrera/döda honom).
Hanen kan då ha ihjäl (trampa) ungarna när han försöker undkomma honan.
#13: Ja, kaniner kan faktiskt det.
Av den anledningen att de har två livmoderhorn.
Öppningen till det ena ska normalt sett stängas, när en hona blir dräktig.
Men det är inte alltid det gör det.
Så då kan hon bli dräktig med 2 kullar samtidigt, som kan födas samtidigt, eller vid olika tidpunkter.
ok jag tänker gå ut och sätta honom i en bur bredvid. vill inte riskera någons död och ska han kastreras föredrar jag nog om veterinären gör det. men ni skulle se dom tillsammans dom är hur goa som helst med varandra. dom sitter bredvid varandra, ligger bredvid varandra och har det så himla mysigt ihop. hon har en bur som är över två meter lång och han stressar henne inte. snarare tvärt om, när han inte var där satt hon mest ihopkrupen i ett hörn ihopkrupen. nu när han kommit till henne igen så ligger hon utsträkt och myser.
det är hon som bestämmer det märks. han flyttar på sig om hon vill ligga där han ligger. men sedan lägger hon sig bredvid honom tätt tätt intill.
Bra att du ska kastrera honom då så att de kan få vara lyckliga och bo ihop senare när honans ungar även har flyttat :)

Hanen biter ju oftas ihjäl sina ungar tyvärr.
Hur gammla är mamman & hanen :)?
Honan är tyvärr lite för gammal, det är hennes tredje sommar. straxt över två år blir det. hanen är tolv månader precis.
jag jobbar på att få ägaren till hanen att ta en av ungarna istället. så kan jag få behålla hanen. vill kastrera honom men inte förrän vi har fått överlevande ungar.
det där med att kaninhanar ska vara utmärkta pappor. var har jag fått det ifrån då? stämmer det inte alls?

#22: ingen aning… där imot vet jag att hanhundar brukar vara bra pappor xD
the vanity, it becomes insanity
Nej, det tror jag inte stämmer, då hanens hormoner styr honom så han "bryr" nog sig inte om att det är hans ungar (Rätta mig om jag har fel)
#16 Att honan verkar "mysa" ligga utsträckt i buren är för att hon är dräktig, det är den "skönaste" ställningen för en dräktig hona, det har inget att göra med att hon är lycklig. Kaniner är kolonidjur så de behöver inte varandras sällskap och jag tror knappast att hanen är så "förälskad" utan han är helt enkelt kåt och blir väldigt glad över att få para sig med honan.
Jag antar att du inte är med dem 24 timmar om dygnet? Alltså vet du inte hur trött honan antagligen är på hanen. I naturen så drar sig honorna undan när de är dräktiga, de vill inte vara nära en hane då… Honan är med största sannolikhet stressad och med tanke på hennes ålder och vad jag förstår, första kullen för en så pass gammal förstagångsmamma, så kan följderna bli katastrofala. Störst chans för att hon ska klara förlossningen har hon om hon inte är överviktig.
#22 Kaninhanar är inte perfekta "pappor". Har man en hane tillsammans med en hona och hennes ungar så dödar antingen honan ungarna (för att hanen inte ska göra det) eller så dödar hanen ungarna för att honan återigen ska bli parningsvillig. Kastrerade hanar kan dock ibland gå bra ihop med ungar, men inte för att de är bra "pappor" utan för att de är just kastrerade.
Du kanske inte visste om att kaniner förökar sig eftersom du satte ihop en gammal hona med en hane. Men sära på dem bums och kastrera hanen. Du har tur om ungarna föds levande och honan klarar förlossningen.
Lycka till!