Kostnader
Hej !
Jag undrar hur mycket det kostar att ha en kanin ett år , hur mycket kostar mat osv.
Tacksam för snabbt svar!!
Det beror nog på om man tex. tävlar / Ställer ut kaninen, eller har eget hö/halm etc.

Ändrade rubriken så man lättare förstår vad tråden handlar om :)
Medarbetare
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Det beror på Vilken ras? man har (belgiska jättar äter mer än dvärgharar), vad man gör (tävlar, inte tävlar), hur mycket saker man köper (selar, transportburar) osv .. Väääldigt olika!
www.frihetenskaniner.se
Sen beror det också på vart man köper saker till kaninen. Köper du spån, halm & hö i djuraffären kostar det en hel del. Men kan du köpa hö och halm hoss en bonde och spån i storpack (sont spån man har till hästar) så sjunker kostnaderna väldigt mycket.
Så du kan ha en kanin väldigt billigt (enligt mig). Men det kan även kosta väldigt mycket.

Vad för kaninras syftar du på? har du hö/halm eller spån hemma? :) nästan ett måste å veta om vi ska kunna svara ordentligt :)

Har man en dvärgkanin och köper mat o. spån från djuraffär/mataffär. Kostar det nog ca 100-150 i månaden skulle jag tippa på.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Precis, beror på vart du köper maten/hö/spån från. T.ex. jag frå både spån, halm och hö gratis, det är bara pelletsen jag betalar och den är billig, så det blir inte mkt för mig.
Som alla skrivit beror det väldigt mycket på.. Och även hur mycket grönsaker som dina föräldrar kanske köper som du kan ge till kaninerna och sådär, eller om du måste köpa det själv också.
Räkna på ca 150:- i månaden, även om det kan gå på bara ca 50:- om du får saker gratis (som #7) och säker 250 med större ras och dyrare saker. 150*12 = 1800/år
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Olika beror på hur stor ras^^ Jag får halm, spån, hö gratis och det är bara pellets jag köper :) Priset är vell som #8 skrev, håller inte koll på priset xD Det är mamma som köper maten ;)
Har 8 kaniner, 4 ungar på fyra veckor, samt 4 vuxna.
6 är dvärgvädurar, 1 är lilla tysk vädur (ca 3,2kg) och den sista är belgisk jätte (8kg).
Just nu går det åt 210kr/månad för pellets (14kg), 200kr för hö/mån. spån kostar 74kr/bal/månad.
Grönsaker köper mamma, och halm går inte att få tag på här just nu tyvärr.
210kr
200kr
+ 74kr
________
484kr (för 8 kaniner).
Dock kommer jag byta pelletssort, samt köpa hö från en jobbarkompis till pappa.
Så då kommer det gå på ungefär 90kr/månad för pellets, samt max 100kr/månad för hö.
Så då blir det istället ca 260kr för 8 kaniner/månad.
Vilket blir, om man delar det på 8, ca 32kr/månad. =P
Pelletsen och höet, samt spånet, räcker ju mycket längre om man bara har 1 kanin.
Speciellt om det är en liten kanin.
Det är nog väldigt billigt att ha en liten kanin :D
Sen kanske du vill köpa några selar, något koppel, några tillbehör osv..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vågar inte räkna ut hur mycket det blir på ett år för mig…
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#13: haha xD
the vanity, it becomes insanity
För mig blir det inte speciellt mycket. Får hö och halm gratis, och har all utrustning jag behöver. Ibland kanske man köper nytt, om något gått sönder. Annars är det bara pellets som kostar för mig, och grönsaker förstås.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Mina två damer kostar mig omkring 250:-/månad. Köper jag tillbehör blir det dock mer. Och grönsaker och så har jag inte heller räknat med..
Kan tillägga att jag köper spån "snorbilligt"…

ojojoj, jag har säkert redan lagt ner 2000 kr på mina detta året xD.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Jag har lagt ned över 3000 på mina kaniner i år. 2 kaniner (800 och 200 kronor), 3 nya selen, pälsvårdsutrustning, rosetter, hö, spån, pellets, skålar, toalådor, flaskor, en transportbur & massa annat ..
www.frihetenskaniner.se

Kostar ca 300 kronor för mig i månaden att köpa spån, hö och pellets och vi är på månad 8 detta år så det blir en hel del :)
www.frihetenskaniner.se

För mig kostar bara maten och hö . Min pappa är bonde så halmen är fixad. Hö köper vi för 20 :-/ stor bal och den räcker ett tag. :) O maten kostar 300:-/säck och det går väl åt 1½-2 st/år. O sen är det ju grönsaker och sånt med, fast det är ju inga stora kostnader.
Så för mig kostar det ca 470-490 :- per år. 

Kan tillägga att jag har två dvärgvädurar , varav en är dvv/löwen. Så om man har en BJ kostar det ju mer med mat oså. :)
Hmm… I månaden kostar det väl cirka 15 euro (~100kr?) för mig att ha två kaniner (snart tre men likadant). Och jag betalar i princip allt för kaninerna. Hö, burunderlag, grönsaker, pellets med mera.
Diverse utrustning är ju liksom engångskostnader, men jag brukar köpa en del nya saker varje år ändå, så. Vattenflaskor, matskålar, hus och andra småsaker brukar jag köpa ibland. Sen så kanske man bygger/köper nya burar eller hagar efter ett tag och det kostar ju en del. Selar byter jag ut när det behövs, samma med koppel och annat. Så det blir nog en del kostnader, men det är värt det!
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)