Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 799 ggr
sofijans
0

halm & blött gräs?

sarahs (cezilsarah) kaniner brukar äta halmen i bolådan, och sen har dom spytt upp den.

Så har sarah för sig att hon har läst att kaniner inte ska äta blött gräs, men mina kaniner brukar äta blött gräs.

snabb fråga nu då, kan kaniner äta halm?

och en till fråga, kan kaniner äta blött gräs?

aliciia
0

Kaniner kan inte spy, så jag tror inte att hennes kaniner spyr upp halmen :S

Yuki
0

Klart dem kan äta blött gräs…? Men det är väl inte precis bra, antar jag.

*Frågetecken*

cezilsarah
0

#2 Varför är det inte bra?

aliciia
0

#2  kaniner kan få Trumsjukan av Blöttgräs

Yuki
0

#4 Ja, kanske var det det jag läste om förut. Inte är det bra i alla fall.

ciss
0

Kaniner kan inte spy. Så det är omöjligt att hennes kaniner kan ha spytt upp halmen ^^

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

[Zoie]
0

tänkte säga det som alla andra skriver jag också.

Tina-A
0

Kaniner kan äta halm.

Kaniner kan, men ska helst inte om de inte är vana, äta blött gräs. Det kan i värsta fall leda till döden för en ovan kanin.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Wera]
0

Kaniner kan äta halm ja

G-son
0

Mina kaniner äter nästan hellre halm än hö. Det är nån sorts smaskig havrehalm vi fått :)

Äter kaninen blött gräs med en gång så är det väl ingen fara? Då är det ju som om de äter gräs och sedan dricker vatten efter. Eller?

Däremot ska man ju aldrig låta blött, plockat gräs bli liggande då det kan jäsa och då bli farligt för kaninen att äta.

Hermelina
0

det är lite som knäckebröd för dom tror jag :)

sofijans
0

okej, men sarah sa att dom hade spytt.

denisesalomonsson
0

spy? haha, nejnej det kan dom inte göra :D

Alfh
0

Men asså, om det inte är bra för kaniner att äta blött gräs- hur gör då vilda kaniner ? :o

Det var bara en liten fråga, inget illa menat mot nån. 

Zvintos
0

#14: Det är som #10 skrev i sitt inlägg.
Kaniner kan äta blött gräs, om de äter det på en gång.
Nackdelen med blött gräs (som man ryckt upp och lagt in i buren) är att det blir dåligt mycket fortare än icke blött gräs.
Äter kaninerna då utav detta, kan de bli dåliga och ev få trumsjuka.
Blött gräs direkt ifrån gräsmattan, som fortfarande sitter kvar, ska inte vara någon fara.
Så länge kaninen är van med gräs.
Är den inte det, så spelar det ju ingen roll om gräset är blött eller inte, för då kan kaninen bli dålig vilket som.

Alfh
0

#14 Okej . Tack.:) För mina kaniner går i en stor Hage av kompostgaller (20-25 galler) och jag blev lite orolig för de sitter ute när det regnar (jag har en "trekantsbur" i hagen, med en bo-del så de kan ju gå in), men det är alltså ingen fara ? :)