Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1122 ggr
Taci
0

Spraybalsam?

Är det här något man kan använda till lurviga kaninpälsar? Är egentligen till hund o katt. Bianca har väldigt lätt för o få bajs som fastnar i pälsen, o det luktar inte alltid så gott, så jag tänkte om man kanske kunde spraya i lite sånt här när man borstar :)

Länk

Innehåll - Avjoniserat vatten, cetylstearat, silkprotein, B5, C & E vitaminer, E 202.

denisesalomonsson
0

om det funkar på hundar & katter, måste det ju funka på kaniner ;)

Taci
0

#1, tycker ju det :)

Putt!

Tina-lin
0

Jag skulle inte använda det. En person ringde mig för flera månader sedan för att få tips? om hur hon skulle reda ut tovorna på sin teddylöwen. Hon hade använt hundbalsamspray (måste ju vara liknande det på länken) och det hade gjort att pälsen "klumpat" ihop sig och blivit en stor tova…Slutade med att hon fick raka kaninen hos veterinären :/

Om de fastnar bajs får hon antagligen för mycket grönt, minska på det och klipp bort pälsen runt könsöppningen för att det inte ska fastna.

smillan
0

Ursäkta om jag "snor" tråden lite men kan man använa olivolja? För jag fick tipset om att man kan ha det i sitt eget hår, de ska mjuka  upp, vårda och man får lättare ut tovorna (vet inte själv om det fungerar, har aldrig testat).

Taci
0

#3, ok.. men det här är ju till just för att hjälpa till att reda ut tovor ? Har själv använt det till tre långhåriga hundar , o där tovade det iaf inte ihop sig..

Hon bajsar inte löst eller så alltså, det är vanligt bajs. Det går lätt att bara plocka bort, men det lämnar lukt ändå..

#4, starta en egen tråd om det.

Tina-lin
0

#4 Nej det är inte bra för pälsen, det lägger sig "på" pälsen och gör den fuktig och klibbig. Det är jättedumt att använda på sitt eget hår också (i alla fall om man som jag har skandinaviskt hår) det gör håret jättefett och äckligt…

Tina-lin
0

#5 Ja men kaninerna har en annan slags päls än vad hundar och katter har, speciellt teddyn som har en väldigt mjuk päls, sån har inte hundar…

Bäst är i alla fall att klippa bort pälsen runt könsöppningen om det fastnar, det ska inte fastna om bajskluttarna är normala men om de är lite geggiga fastnar de lätt :(

Taci
0

#7, det fastnar inte vid könsöppning utan på benen o lite här var eftersom hon gärna lägger sig i sitt bajs haha ^^ O ligger hon där ett par timmar så sitter det kvar sen.. :P