Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 810 ggr
smillan
0

ny kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick hem en ny kanin idag. Det var en kompis grannes barnbarn som inte kunde ha kvar den. Fick informationen om att det var en dvv hona på 5 månader. Hmm ja det är knappast en dvv. Hon är lite större än November och MAGER. Hon ser inte så mager ut, men när man klappar henne så känner man tydligt ryggrad, höftben mm.

Jag misstänker att hon är köpt från en djuraffär, det lät som det och de hade fått informationen om att det är en dvv, men min kompis skall försöka få reda på det. Vad tror ni att hon är för ras. Själv tror jag en korsning mellan kanske frasse och dvv. Men är absolut inte säker. Och vad heter hennes färg?

Det är inga bra bilder, men det var svårt att ta för hon ville inte vara stilla..

smillan
0

en till bild. oxå dålig. November är med på bilden.

Zvintos
0

Färgen är lite svårt att se på den bilden.
Men kan iaf säga att det inte är en dvärgvädur. =)
En korsning mellan Frasse & Dvv blir som en Lilla tysk (se bild), som ursprungligen är den korsningen.
Tycker inte den är särskilt lik.
Hur mycket väger den, på ett ungefär?
Det kan vara svårt att exakt säga vilken korsning en kanin är.
Är den dessutom i dåligt hull, blir det ännu svårare.
Skulle tippa på att det är mer än 2 raser inblandade.
Det är iaf min gissning. =)

smillan
0

#2 Jag har ingen aning hur mycket den väger. Har ingen våg hemma. Men kan säga att hon känns lättare än November som är en dvv. Undra hur stor hon blir i slutändan. Tur jag skall bygga en bur som blir 240*80*80.

smillan
0

Kan även säga att jag kastade all mat som de skickade med. Pelletsen var småsmulor och i höet så var det en massa tveskättar (stavas?) och andra småkryp.. usch

[Wera]
0

Tycker det nästan ser ut som en belgisk hare korsning XD

MarHai
0

tycker den är väldigt lik en fransk vädur.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

smillan
0

Detta är den bästa bilden jag kunde få på hennes färg. Kan man se nu? Man ser ialla fall hennes stora öron

smillan
0

#5 Men kan det även bero på att hon är så mager? man känner ju benen när man klappar henne.

emms
0

tycker nästan det ser ut som belgisk hare blandat med ganska mycket vädur (någon/några sorters). Den är ju ganska lik en belgisk hare i ansiktet och lite i kroppen (men inte lika slank eller så) :) söt iallafall

Emma

[Wera]
0

På den bilden (#7) så tycker jag det ser mer ut som en frasse, och nästan som bourgogne färg.

Zvintos
0

Tycker hon ser ut att vara bourgogne.
Om inte mina ögon lurar mig.

MarHai
0

Tror inte att det är hare i den. Ser ut som en frasse i slyngelåldern :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

smillan
0

#9 hon är ännu sötare i verkligheten.

denisesalomonsson
0

söt var hon :)

ciss
0

Håller med Martina, en frasse i slyngelåldern. Men hon påminner lite om en hare faktist, jag skulle tro att hon är en frassekorsning med lite lite hare i sig, och att hon är i slyngelåldern.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

smillan
0

det skall bli intressant att se hur hon ser ut som vuxen ialla fall, alltså storleksmässigt och när hon gått upp i vikt.

Tack alla för hjälpen. Någon mer som tror något om färgen?