HJÄLP! Vilken ras?
Som alla säkert har hört vid de här laget så ska jag skaffa en kanin unge, jag har kollat på typ 1000 stycken nu på internett och sånt. Jag vill ha en kanin som är bra att ha som hopp kanin för jag tycker hoppning är kul. :) Har testat att hoppat 1 gång. Och fasnade direkt för det. Jag kommer gå med i nån hopp klubb sen när jag blivit lite bättre på det. Men nu till mitt problem
Jag tycker alla Löwen kaniner är sjukligt söta. Älskar alla ljusa Löwen kaniner. Men min vänn sa till mej att dom hoppar som stenar och att dom är agressiva i sättet och att de inte va en bra kanin för de jag skulle ha den till (gosa/hoppning). Men jag tycker dom är så söta.
Min fråga är ifall om de här stämmer eller bara att hon har dåliga erfarenheter av Löwen. och om hon har rätt vilken kaninras kan ni då rekomendera?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Jag har en kanin som är blandning med lejonhuvad i (löwen och lejonhuvad är samma ras, bara olika namn, löwen är det tyska namnet på lejonhuvad). Han är Hälften lejonhuvad och hälften rex.
Han är verkligen underbar! Har aldrig bitit mig och allmänt kelig. Han hoppar också bra, men han stannar alltid efter varje hinder för att nosa, markera och gräva.. Men ibland kan han vara riktigt bra och rusa igenom hela banan.
Men som jag sa så är han hälften rex också så han är ju inte renrasig lejonhuvad.

#1 Okej, men vad tror du om att ha en kanin som är ½ Löwen och ½ nån annan ras?
Hanna, 22år, Uppsala
#2 Beroende på Vilken ras? den är blandning med så kanske den inte ser ut som en lejonhuvad då.. Min hane som jag har ser inte ut som en lejonhuvad. Han har bara pyttelite man men annars är han normalhårad och ser ut ungefär som en rex i kroppen.
Så det beror ju på vad kaninen har för annan ras i sig. :)
Löwen kaniner är kända för att vara mer lugna och fösiktiga av sig än andra raser men absolut inte agressiva. Om du söker an kanin för hoppning skulle jag rekommendera dvärgvädur men annarskan du alltid finna en blandning mellan dvv och löwen.
Jag har två kaniner som har lite lejonhuvat i sig. Båda har mycket spring i benen och är medelmåttligt duktiga på att hoppa för tillfället.
Den ena "lejonblandningen" (lejon/hermelin/hoppkorsning) jag har är dock mindre än den andre och han har slankare kropp etc så han hoppar bättre och kommer nog kunna hoppa högre. Men om jag vore dig och vill ha en hoppkanin så kanske en hoppkorsning vore något?
jag har åxå hört att Löwenkaniner är väldigt lunga ^^
hoppkaniner brukar väll vara nått m hare, dvärghare ?

Jag har 3 löwen kaniner och dom är inte ett dugg agressiva. En av dom brukar jag hoppa lite med hemma men han hoppar inte så högt men han försöker iaf ;) Sen har jag en löwen/dvärgvädur och han är jätte duktig på att hoppa.

Svar till alla:
Så ni tror att jag ska satsa på en Löwen/dvärgvädur blandning?
och ni menar att Löwen är lugna och att dom inte är agressiva?
Hanna, 22år, Uppsala
jag tycker dvv / hermelin
#8 Löwen kaniner är inte agressiva men vist finns det rötägg det finns det i alla raser. Aggressivitet är en individ fråga men en löwen kanin är inte känd för att vara aggressiv.

# 10 okej, men dom är inga bra hoppkaniner, eller?
Hanna, 22år, Uppsala

#9 okej, men hermeliner är dom bra hopp kaniner?
Hanna, 22år, Uppsala
Jag tycker att dvärgvädur korsningar eller dvärgvädurar är bäst i hoppning :D *min åsikt* men jag tycker absolut inte att löwen är så där agressiva.