Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4074 ggr
Deco
0

Bärnät = fågelfälla?

På tjejernas rasthage har jag, som många andra, bärnät som "tak" för att hindra att andra djur som tex katter eller rovfåglar kommer åt mina små älsklingar. Det har fungerat jättebra fram tills i dag.

Jag och dottern höll oss på övervåningen till klockan 9.30. När vi sen gick ner för att äta frukost sitter vår ena katt i fönstret och slår hejvilt på rutan. Jag förstår så klart att nånting där ute fångat hennes uppmärksamhet och mycket riktigt. Hagen står mitt på baksidan ganska nära vår altan och där sitter en stackars fågel fast i nätet och försöker febrilt ta sig lös! Maken var olyckligt nog inte hemma då han började jobba igen IDAG efter sin semester. Så ansvaret att hjälpa den stackars fågeln låg ju på mig och jag är fullständigt livrädd för fåglar! Ta i fågeln fanns lixom inte i min värld men jag tog i alla fall mod till mig och tog en sax och gick ut och sträckte mig försiiiktigt fram till den och klippte loss den. Tänkte att bara den blir fri hela nätet kan den ju ta sig undan och sen ta sig lös. Jag trodde till och med att den kanske av sig självt skulle lossna från "resterna". Men se icke. I stället ser jag efteråt att den trasslat in ena vingen och förstår ju att shit, det där var inte bra… Får smått panik och vet inte vad jag ska göra. Avvaktar lite och håller koll på den inifrån huset, men den ser bara ut att trassla in sig mer och mer. Ringer hit svägerskan som tack och lov kommer och hjälper till, hon blev lika olycklig över den stackars fågelns öde som jag. Efter en lång stund med sax och en liten fågel i ett stadigt grepp lyckades hon trassla ut allt nät. Man undrar ju hur en sån liten bit kan ställa till med sån oreda. Till slut kunde vi släppa den lilla fri och den hoppade snabbt över till grannens gård. Tyvärr flög den inte men vi misstänker att det berodde på chocken för skadad verkade den inte vara så vitt vi kunde se.

Usch så hemskt det känns, jag hoppas att den piggnar till och kan ta sig vidare. Vi har i alla fall gjort vad vi kunnat. Hur länge den suttit fast i nätet har vi inte en aning om, vi vet bara att den inte satt där i går kväll. Den kan med andra ord ha suttit fast hela natten!

Hur som helst, vad jag tänkte höra var i fall det är fler här som råkat ut för samma sak? Är det vanligt att fåglar fastnar i bärnäten?

KvirrZ
0

ja det är vanligt. det är orsaken till att vi inte har nät över vårat bigaråträd. Vi vill inte ha en massa fåglar som fastnar när de vill äta bären

tur att ni fick loss lilla fågeln :)

- Mvh Emma

Tina-A
0

Oj, det har jag aldrig hört talas om förut..!

Vilken tur att ni fick loss den i alla fall!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Wera]
0

Ingen aning, har andvänt bär nät förut ett tag och ingenting hände, men nu har jag inte bärnät, men i min hundgård där endel kaniner bor brukar små fåglar flyga in (5x5cm stora hål) och ibland har de svårt att komma ut men de lyckas iaf. alltid komma ut.

G-son
0

Usch så hemskt, förstår precis hur det kändes. Inte för att jag är rädd för fåglar men för den stackars fågelns skull. Har fått ha ihjäl ett par fåglar som flugit i fönster och skadat sig så pass allvarligt att hoppet var ute och det lindrigaste var att ha ihjäl dem. Men fy så hemskt det är. Jag gör det inte själv om jag inte måste.

Vi fick hjälpa loss en liten fågel för många år sedan men då satt den fast i ett bärnät som satt på ett träd. Fick syn på den hos en granne som inte var hemma. Det var riktigt krångligt men det gick bra till slut och den kunde flyga iväg. Tycker man ser såna bärnät mycket mer sällan på träd nu för tiden men som du sa det är många som har dem till burtak. Man kan tycka att det borde vara skrämmande för fåglarna att sätta sig på nätet men det klart att gör de det så fastnar de nog väldigt lätt.

Hoppas att det gick bra för "din" fågel :)

Deco
0

Jag tror att den här fågeln hade kommit hoppandes på gräset (säkert på jakt efter mask) och hoppat över ett "hörn" som låg slätt efter marken och då trasslat in sig så. Frågan är ju om jag vågar fortsätta med sånt nät om man verkligen ser till att det aldrig ligger efter marken… eller så får jag fila fram någon annan smidig lösning. För taklöst kan jag bara inte ha :/

Fick höra av svägerskan att det inte bara är fåglar som kan fastna i dessa nät. Hon hade varit med och tagit lös en fågel som fastnat förut i ett likadant nät, men också en igelkotte. Den hade trasslat in sig och inte tagit sig lös och när den väl upptäcktes var den redan ihjälhackad av fåglar! Förvånad Nej gud, jag måste hitta nån annan lösning på tak!

Deco
0

Kan meddela att den lilla fågeln förmodligen inte är i livet längre. Vi såg inte till den mer i går men i morse tog grannens ena katt en fågel och när den vid ett tillfälle lyckades ta sig lös såg man att den inte kunde flaxa med ena vingen. Förmodligen var det samma fågel som fastnade i vårt nät. Jag skulle tro att den legat och tryckt i grannarnas häck sen den blev fri. Usch, det var hemst att se, man är ju inte riktigt van sånt när man själv har innekatter. Inte var det mycket att göra heller, en fågel som inte kan flyga har ju tyvärr inte så stora chanser :/ Men hemskt är det. Stackars liten…