Rosa 110 - inte bra ?
Idag när syrran och jag var och öron märkte ungarna så frågade vi uppfödarn (det är inte vi som öron märker) vad för pellets hon använder, hon sa iaf. att hon använder får pellets och Rabbfor. Vi frågade iaf. om hon vet vart man kan köpa Rosa 110 och det visste hon inte och dessutom sa hon att det är onördigt att byta till Rosa 110 det är inte bra, hon vet en uppfödare som bytte från sitt vanliga kanin pellets till Rosa 110, 50% av alla hennes kaniner blev mkt dåliga i magen och alla dog! Eftersom det är kalv pellets och inte kanin pellets ;D
Så jag vill tipsa till er att inte använda det. Om det nu är sant?
Känner många som använder det utan problem.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jag med…
#1 & #2 men om man använder det länge så kan kaninen bli värre och värre och tillslut dö. Det blir ju inte så på bara en dag ;o
#1 och #2 Vet att många andra uppfödare använder det men hur kommer det sig att alla dom kaninerna dog då :S *Har svårt att fatta* XD
#3 jag tror de som dom känner har använt det ett bra tag.
- Mvh Emma
Ring till en veterinär eller liknande och rådfråga. Skulle själv aldrig använda det till mina kaniner efter det du berättade nu.
Det behöver inte ha med fodret att göra att kaninerna blev sjuka och dog…
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Antagligen har de uppfödarna infört det fodret i kosten lite i taget, som med alla nya foder….
Vet också massor med uppfödare som använder det utan problem.
Är du säker på att det var fodret och att dom inte drabbades av någon sjukdom? Låter väldigt otroligt att fodret skulle påverkat hennes kaniner på det sättet, men så få andra kaniner. Inga jag hört talas om iaf.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
"9 Nej jag vet inte mer än vad Åsa sa (som märkte ungarna) ;D Det kan kanske varit en sjukdom elr ? ;S Vet inte ^_^ men hon sa iaf. att Rosa 110 inte är bra.
#10: Antagligen tycker hon inte det är bra eftersom hennes kaniner dog, men hon vet ju inte orsaken. Att bara hennes kaniner dör verkar ju tyda på att det inte var fodrets orsak, eftersom andra kaniner äter det utan att må minsta dåligt.
De kanske bytte för hastigt? Eller så kanske dom fick en dålig säck eller nåt? Låter hemskt vad det än var!
#11 Det var inte hennes kaniner som dog, utan en annan bekant uppfödare till henne som använde fodret. (Spelar ju ingen roll men men^^)
;/ Det är iaf. hemskt.

Rosa 110 är verkligen inget kalvfoder! Det är till för mjölkkor! Man ska egentligen ha special kraftfoder till kalvar för då de ej tål det kraftfoder man har till mjölkkorna.
Jag tror också att kaninerna var sjuka…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#14 Jaha ojsan, mitt fel XD Har för mig att jag läste att det var för kalvar ;S ?
Irmas uppfödare hade/har Rosa 110, jag tkr det är jättebra. Inget fel alls. ;S
Not your mom, not your milk.
Jag tycker man ska hålla sig till KANIN foder och inte kor och får foder för det kan vara faligt till kaniner. Kanin foder är ju till för kaniner. Det är vad jag tycker^^
#17: På vilket sätt kan det vara farligt?
#18 det kan inheålla saker som inte kaniner tål? ;o
#19: Som tex?

#20: Animaliskt protein, t.ex.
#21: Ojdå, det visste jag inte att det innehöll! Säker på det? Kossor äter ju annars i största utsträckning gräs/hö

Är du riktigt säker på det Anders?
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Kaninpellets behöver inte alls vara bättre. Att det är gjort för kaniner, humpf..tja…pratat med folk på skolan (avd. djurens utfodring & vård), och enligt dem så är det som finns i kaninpellets, marsvinsfoder oftast resterna av övrig prod. av t.ex. ko/får foder. Dessa djur prioriteras mer vad gäller foder prod.
Sj har jag använt tackfor. Bytte ett tag till stampe då jag flyttade till uppsala och drog ner på kaninantalet. För mina kaniner (tävlngskaniner) är det enligt mig helt värdelöst. De gick ner i vikt, å mängden jag var tvungen att ge dem för att hålla hullet var både oekonomisk och dessutom åt sällan kaninerna upp allt. Så bytt tillbaka till tackfor som jag tycker funkar utmärkt!
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

#22, 23: Nej, absolut säker är JAG inte, men det är ju inte så länge sen som det gick ett program på TV om just "djurfoder", där det framgick att döda djur maldes ned och blev djurfoder till andra djur. Stor skandal för fabrikanterna..
Jag skrev #21: mer som svar på #20:, med #19: som ursprung.
Själv använder jag ett foder från Belgien, detta
Det är tillverkat av 100% vegetatebiliskt material(enl. tillverkaren), och mina kaniner mår bra av det.
Jag har inte haft några oförklarliga dödsfall(inga andra heller för den delen), så det verkar hålla vad det lovar…
jag gav mina kaniner ko mat. dom mumsade på dom
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower