Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 956 ggr
Tarja
0

Färghjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver lite hjälp med färgen på min lilla tös Saffran :)

Så jag behöver lite hjälp med färgen.. Lägger in bilder på henne.. (förlåt, bilderna kanske inte är de bästa, det är svårt att fota henne så färgen syns) Alltså hon har H-bevis med en färg men är lite osäker om hon verkligen är den färgen.. Har en annan kanin som ska ha samma färg men ser inte alls likadan ut.. Inte alls liknande ens.. :)

Jättetacksam för era idéer och svar!

teddykaniner
0

är hon från Hörröd´s? Vad heter föräldrarna? lite ot-från tråden men men.

Va står det i h-beviset då?

Med vänlig hälsning,
Jenny

Tarja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu en till på henne!

Tarja
0

#1 Ja, hon är från Hörröd's.. Föräldrarna är Färjbacken's Balton och Vanilj.. Vill höra först vad ni tror innan.. Skrattande

teddykaniner
0

#3;Okej,jag har 2 därifrån också! dem är jättesöta!

Då e mina släkt med Saffran,Vanilj e minas moster :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Granmor
0

Gul brokad kanske.

Har hon några svarta eller blåa fläckar?

teddykaniner
0

tror hon e brokad…

kanske viltgul/creme?

Med vänlig hälsning,
Jenny

Tarja
0

#5 Nej, hon har bara "gula" fläckar, hela öronen är "gula", har några vid nosen och några få på kroppen.. :)

Tarja
0

#4 Ja, vad roligt! :D

Jojsan
0

Viltgul brokad kanske.. Om hon nu inte har några svarta eller blåa prickar/fläckar förståss…

Tarja
0

#9 Nej, det har hon inte.. Läs inlägg #7 :) Endast "gula"

Granmor
0

Då är hon troligtvis gul brokad :)

Tarja
0

#11 Tack Maja! :) Du är alltid till god hjälp! :D

teddykaniner
0

vad stod det i h-beviset då?

Med vänlig hälsning,
Jenny

kyrkeliden
0

Hon är viltgul vitscheck

Hon har alldeles för lite färg för att vara brokad, så en vitscheck

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Tarja
0

#14 Tack! Har tyckt att hon har varit scheck då jag sett andra scheckar! :) Hon har verkligen inte alls mkt gult.. Jag tvivlade på att hon var gul/vit brokad som uppfödaren sa.. Men hon sa ju samtidigt att hon var brunögd men hon var ju blåögd… Haha x)

emms
0

Men hon kan väl inte vara vitscheck om hon är blåögd?

Emma

Granmor
0

Om hon är blåögd är hon wienertecknad!

Tarja
0

#17 Hon har bruna ögon (vad det ser ut som) med en blå ganska tjock rand runt om.. Lite konstig ögonfärg.. Haha x) Vad kan hon då för färg?

malinroth
0

#18 hon är inte oddeye då? både brun och blå?

Tarja
0

#19 Jag har en kanin med oddeye hemma men ögat ser inte ut som hennes oddeye.. Fast det kan ju vara så.. :D

matilds
0

#14 Det går ju inte att se utanpå kaninen om den är vitscheck! Brokade kan se precis likadana ut som vitscheckar, det beror ju på hur mycker vitt föräldern har. Det är möjligt att hon är vitscheck eftersom båda föräldrarna är Kk, men det går inte att fastställa det om man inte har parat henne med en enfärgad.

Tarja: Para henne med en enfärgad hane när hon är tillräckligt gammal. Om alla ungar blir brokade kan du vara säker på att hon är vitscheck, men om någon unge skulle bli enfärgad då är hon helt vanligt brokad :)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Tarja
0

#21 Tack Tilda! :)

Du är en pärla! <3 Kanske ska para henne med Mini i jul.. Haha x)

Tarja
0

Och dvs om de inte är släkt.. Ska titta i härstamningsbevisen.. :P Då får jag hitta en annan enfärgad hane.. Vi vill ju inte ha någon inavel.

Tarja
0

Såg nu att hon var släkt med alla våra enfärgade.. Victor är typ släkt med alla.. :'O Haha x)

matilds
0

#24 Är de släkt på nära håll? Du kan nog inavla om inavelsgraden inte är allt för hög :)

matilds
0

Såg nu att Balton är halvbror med Victor. Hm, jag tror inte det är någon fara att para dem. Jag vet uppfödare som parar kullsyskon utan problem, och eftersom Amanda inavlat flera av Myrans släktingar så tror jag inte det kommer ploppa upp något oönskat direkt :)

Tarja
0

Mini och Saffran: Tanja är Mini's Farmor och Tanja är även saffran's Farmor.. Är inte det för nära?

kyrkeliden
0

#21 har hört folk säga så förr. Pratat med en del uppfödare som föder upp manteltecknad, och visst går det att se. Vissa är mer eller mindre svåra, å när jag såg andra bilden på denna kanin så blev jag ngt osäker. Men det går att se.

Tina-lin
0

#28 Nej det går inte att se.

Tarja
0

#29 Tack Tina! ^^

kyrkeliden
0

Jag har hört annat av folk jag tror kan det här ganska bra!

Tina-lin
0

#31 Om du läser artikeln som finns här på kif om vitschek och kollar in på kanin-net så tror jag du kommer förstår. Där skriver folk som VET det här, de tror inte.  Man kan inte se utanpå om en kanin är vitscheck, det har med generna att göra. Lika lite som man kan se vad för DNA en person har bara genom att kolla på utseendet…

kyrkeliden
0

Det står att det kan vara svårt att skilja dem från varandra, inte att det inte går. Diskuteradt detta med de uppfödare jag känner, och ja jag har sagt det många säger här att det inte går. De säger motsatsen.
Birgit Lundberg är det som skrivit detr som finns på ena länken, tyvärr är avsnittet om vitscheckar inte med. Men ho skriver inget om att det kan vara svårt att avgöra. Men visst, sen kan det ju säkert vara skillnad på Avel med bra mantlade djur, där man kanske lättare kan se om det dyker upp en vitscheck, än med två brokade som kanske inte har så mkt färg själva.

Clariiz
0

#33; Det går inte att se på en kanin om den är KK.
Dock brukar de ha väldigt lite fläckar på sig, men det kan även brokade ha. Det enda sättet att veta att det är en vitscheck är när du parar den med en kk.
Du kan aldrig vara säker genom att titta på den.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

kyrkeliden
0

aja vi kommer ingenstans, jag tror det jag tror, thsat's it ^^