Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1963 ggr
Milosmamma
0

Bygga kaninhus/bod?Pris?

Tänkte hör om de nån som byggt en bod att ha kaninerna i?

fundera på de då jag kom på att våran lekstuga inte kommer följa med nu när vi flyttar, plus att den ändå är för liten att bygga flerfacksurar i.

Nån som byggt nått? vad kosta det?

Salladshataren
0

Anders håller på att bygga ett stall till sina kaniner. Tror att han kommer skriva i denna tråd :)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Milosmamma
0

Putt

Thumper-KG
0

Det beror på hur stor den ska vara, och i vilket material…

Mitt kaninstall blir ca 22 m2, men det isoleras som vilket hus som hälst.
Nu är jag jobbat på sågen där jag hämtar mitt virke, så det är kompispris…

Milosmamma
0

10 kvm hade jag tänk, matrial, ja träkanske ;) jag vet inte, vilket matrial brukar de vara i?

Ja menar det gynnar sej väl om man bygger själv än om man köper en byggsats till en bod?

Thumper-KG
0

#4: Ja, det KAN det göra, men i dagsläget hittar man (i tidningen) "arbetsbodar" eller små kolonistugor som bortskänkes mot att man tar bort den själv.

Ja, trä är ju vanligast att bygga i, jag tänkte kanske mera på vad du ville ha för golv…betong är ju bra, för det släpper inte in råttor eller möss.
Med det är en hel del arbete med att spika form och sådant…

Mitt blivande kaninstall finns det en tråd om här på KiF  http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7cee10b5-a769-40b8-a02d-b4d3e51933e0, annars är bilderna här

Milosmamma
0

okej för ja har letat efter färdiga bodar, o ska man köpa från typblocket kostar dom 5 siffrigt.

Thumper-KG
0

#6: Hur många ninisar ska du ha plats för i boden, hade du tänkt ?

Milosmamma
0

jag tänkte bygga flerfacksbur på ena väggen, kanske 12-15 burar.

Thumper-KG
0

#8: Om vi då utgår ifrån minsta godkända mått, i 3 plan, så blr det 5 meter långt med full takhöjd. Då blir gången bara en meter, och i den ska du ha foder och HÖ & HALM, spån mm. Det är lite snålt med ytrymme tycker jag.
Bygger du på 3 meters bredd, med 5 meter långt, så får du MYCKET mera plats, och möjlighet till fler burar på andra sidan, eller bara burar i 2-plan. Dörren i ena gaveln(med fönster)  och ett i andra gaveln(öst, västläge).
Alla angivna mått är invändiga, men du bör isolera för sommarvärmen, så väggtjocklek tillkommer.

Milosmamma
0

Men jag vill inte ha burar längst ner mot golvet, hellre mindre burar då, alltså inte lika många.

Hö o halm o fåder tänkte jag ha under burarna, men en bod på 10 kvm borde väl ändå räcka? jag har ju ett rum i källaren som ja kan ha alla sakerna i.

Thumper-KG
0

OK, rita alla mått med en multippel av 600mm, alltså alla mått ska vara delbara med 60 cm, så kan du använda standard mått på brädor och dylikt = mindre spill…

Milosmamma
0

#11 smart, de va bra att du sa…

Thumper-KG
0

#12: Egentligen ska det vara 30 cm (en fot), då alla brädor utgår från det gamla måttet, efter de är hyvlade så använder man millimeter.

Typ en 2" * 3" (två tum tre) blir 45 X 70 mm

Milosmamma
0

#13 du tycker inte det smidigaste sättet var att du kom hit o byggde det åt mej ? ;) Haha..

Thumper-KG
0

#14: Hehe, jodå det kunde jag gjort, när jag är klar med mitt eget, men avståndet är liiiiite långt…

Följ mitt projekt, och lägg in dina egna ideer, så går det nog bra…