Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2121 ggr
[jenny-]
0

Rött kiss?

Såg för en stund sen att min lille kaninpojke hade kissat rött. :0 Det var inte blod, utan mer jättemörkt kiss. Tänkte att ni som har koll härinne kanske vet vad detta kan bero på, medans jag ringer runt till veterinärer.

Han är en innekanin, 3 år, okastrerad. Får komma ut i koppel dagligen (ute) och springer lös under uppsikt inne. Har inte ätit något annat än pellets och gräs (betat) och har alltid tillgång till hö och vatten såklart. Inget foderbyte (om det har med saken att göra).
Tacksam för svar! Man blir ju så orolig, jag vill inte att min ögonsten ska må dåligt.

[chriistina]
0

Det kan bli rött av att de äter maskrosblad. Så troligen är det därför det blivigt rött om han varigt ute och betat =)

[jenny-]
0

tacktacktack ^^

Jag e så dålig på såna grejer, så fort ngt inte ser ut som det ska/brukar så blir jag orolig >.<

PaaatyPalm
0

Om han går på spån, asså om han kissade på det så kan spånet ha färgat kisset rött.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Alfh
0

om han har ätit morot kan moroten färga kisset rött .:)

[jenny-]
0

tack för alla svar :) Han kissar ju alltid i sin bur och där är det ju spån så ^^
Morot har han inte ätit så mycket - han är inte jätteförtjust i det, fisförnäm herre ;)

[Wera]
0

Kan bli mörkt urin av maskros blad och sånt ^^ Men Bambi hade jätte mörkt och TJOCKT kiss och det är inte p.g.a maskros blad (han var sjuk då) men blev bättre av lite kamomill te och ris XD Men om det är tunt och bara mörkare än vanligt är det inget farligt.