För tidigt?
Jag har nyss köpt en dvärgvädur. Pancakes heter han =) Han är ca 7 veckor gammal och jag köpte honom i en djuraffär. Djuraffären var faktiskt bättre än de flesta djuraffärer, med tanke på att kaninerna där hade en stor inhägnad i ett rum att röra sig i istället för i en liten bur som de andra djuraffärerna har.
Jag köpte Pancakes i torsdags (ca 3 dagar sedan) och han är då inte ännu tam.
Just nu så bor han i en stor bur, med skydd från solen.
Jag är såå orolig ifall jag kommer misslyckas som matte åt honom. jag har haft en kanin förut som blev ganska tam. när vi var inne i huset och jag satt i soffan så brukade han placera sig någon meter ifrån mig på golvet och sedan ta sats och hoppa snabbt upp i mitt knä xD han var verkligen jättesöt. Men tyvärr så kidnappades han av en pojke för något år sedan. i alla fall enligt ett medium jag gick till.
hursomhelst så undrar jag när det är ok att ta in kaninen i huset och när det är ok att låta den springa runt på marken i en inhägnad?
när jag är hos Pancakes nu, när han är i buren, så är jag bara hos honom i några minuter. när jag sträcker fram handen så luktar han försiktigt på den och blir lite rädd och skuttar några steg undan. men jag förstår ju att han är rädd eftersom allting är så nytt.
jag är bara rädd ifall jag inte kommer ägna tillräcklig mycket tid hos honom på dagarna. det känns ganska dumt att bara stå där vid buren och inte kunna klappa honom eller nåt.
jag är så rädd ifall han då inte kommer bli så tam eftersom jag inte är med honom mer än en halvtimme varje dag.
jag går ut till honom flera gånger om dagen.
tror ni att det är för tidigt för att bara ta in honom i huset och bara ha honom i knät hela tiden? utan att sätta ned honom på golvet då såklart.
Jag tycker iaf. det är OK att låta kaninen springa på golvet och vara i huset för att bli tamare osv..

Du bör ha honom nära dig, typ i ditt knä eller så, inte på golvet….det är också nytt för honom….det är bara dig som han ska vänja sig vid, som en kompis…