...
Jag har märckt att många undrar på det här med skendräktig? o dräktig .. man kan igentligen inte veta när en kanin är skendräktig? och när den är dräktig men man kan ju fundera på att föra kaninen till läkarn.. kaninen är ca. 1 mån.. dräktig . kaninen bygger boet av hö och päls kaninen börjar riva av sig päls och bygga bo 2 veckor innan den föder.. man skall inte bli rädd fast kaninen drar bort mycket päls för det är normalt och så gör dom ..jag har själv nu en kanin som är dräktig och börja bygga bo
ps. kaninen är köns mogen vid 3-4 månar .. min kanin är en liten svart hermelinkanin som är 5 mån
när kaninen rycker av sig päls beror helt på honan, men ofta rycker hon av den precis när hon ska föda, men det finns dom som bäddar bara någon dag efter parningen.
5 månader?? alldeles för ungt.
- Mvh Emma
Ett tips? är ju också att läsa vår artikel om "Tecken på dräktighet"
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

5 mån . är faktiskt en lämplig ålder för en kanins första kull .. när det börjar gå över det kan det skada kaninen

och kaninen bygger bo 1-2 veckor innan den föder
#3: Över 1 år brukar man säga att riskerna sakta börjar öka.
#4: Alla är olika, men det är bra att utgå ifrån! Vissa bygger dock bo någon timme innan bara, men det är vanligare så som du säger.

jo exakt där har du rätt men 5 månar är inte fö ung för jag har kolla me veterinären

min kanin börja bygga bo i förrgår..
#7: Alla gör ju som dom vill, men många anser att det är för ungt. Honan är ju fortfarande väldigt ung och hon är ingen vildkanin som börjar föröka sig (för att kaniner ska kunna överleva) nästan direkt när hon blir könsmogen. Fast dom ungarna har ju lämnat mamman innan dom är 4 veckor också..
Tamkaniner är lite senare i utvecklingen och en hona måste också vara psykiskt mogen för att ta hand om kullen på bästa sätt.
Även temperamentet på honan kan variera i den här åldern i och med tonåren, och väntar man är det mycket lättare att se hur honan blir som vuxen och sedan kunna avögra om det faktiskt är en bra avelshona eller inte. Det är väldigt svårt när hon är så pass ung. Och man vill ju ha fina ungar med ett bra temperament, inte bara ungar "för sakens skull".

men alltså det var nog ett misstag ingen mening .. men kan det ska da vår kanin hona ?

jag parar honor vid minst 8 mån..
the vanity, it becomes insanity

#10 Det kan tyvärr gå väldigt fel vid födseln, som vid alla födslar. Ungar kan fastna, honan får inte ut alla och så vidare. Oftast går det bra, men eftersom din hona är ung så kan risken för komplikationer vara högre.
Hoppas det går bra:) Lycka till!

tack ..borde man föra den till veterinären? ..
Om det blir komplikationer, så ja. Annars kan honan dö. Nu finns det ingen anledning till det:) Men som sagt, blir det komplikationer vid födseln så måste hon till veterinär. Och det gäller vid alla födslar, inte bara hos unga honor.

Okej ..är risken väldigt mycket större för unga honor?
#16 Den frågan överlåter jag till någon av uppfödarna här på sajten, det är nog snart en av dom som svarar i tråden:) Jag vet ju en del, men inte allt. Eftersom jag inte är uppfödare. Men uppfödarna kan nog svara på din fråga:)

Okej..: ) en sak som jag inte förstår är att vid vissa ställen sejer dom att det är bäst att para dom vid den här¨åldern och en vissa att de kan bli farlit
Jag tror det beror mycket på Vilken ras? man har, vad man själv tycker är lämpligt och vad man själv fått "lära sig" genom andra. Din veterinär hade ju sagt att hon inte var för ung, och en veterinär borde ju veta det:)
Honan växer ju fortfarande när den är i din honas ålder, hennes bäcken kan vara för trångt för att få ut ungarna. Förhoppningsvis anpassar sig kroppen efter att hon ska föda, så att bäckenet töjer ut sig. Man ska heller inte para när honan blir för gammal, redan vid 1 års ålder börjar bäckenet stelna och det kan bli problem att föda fram ungarna. Men är honan i god kondition så kan man fortfarande ta ungar. Nu är ju din hona ung, inte "gammal", och din veterinär hade ju sagt att det går bra att hon får ungar nu så då är det nog ingen fara:)
Kramar/Carro

5 månader är enligt mig alldeles för ungt, min hona blev tjuvparad och födde när hon var 6 månader gammal och jag har aldrig i hela mitt liv varit så orolig, även om hon var tuff så var hon enligt mig inte alls mogen för att få ungar, men hon klarade det & födde 6 friska ungar.
Hur som helst så skulle jag aldrig para en hona yngre än 8 månader, jag tycker att kaninen fortfarande är ung.
Håller tummarna för att allt går bra för din hona, det är så mycket som kan gå fel, speciellt när hon är såpass ung som hon är!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Större raser ska man para senare än små raser, då dom utvecklas långsammare.
Det är en rekomendation att inte para innan kaninen är 6 månader. Jag skulle gärna vänta till 8 iallafall, så kaninen hinner växa färdigt.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

mm inte skulle jag heller men den blev tjuvparad

men man kan vel inte göra någånting om den blir tjuvparad elr kan man ? ..ingen skall komma till mej o seja att jag inte skulle vara orolig för det e jag ..

vad menar du me det marhai alltså ska man vänta ti åtta månader med hermelinkanin ? ..jag skulle ju inte ens villat ha en gravid kanin men när det var ett misstag så hur skulle jag då kunnat cänta med det ?

vänta*

det gick bra o de föddes 4 friska sööta ungar <3

och ni som nu kommentert här så har ni tänkt på större kanin raser för djur läkarn sa att hermelinkaninen har lättast att föda ju yngre den är o att den är mycket mognare än andra kanin raser !
#27 nej, vi har inte tänkt på större raser, de ska paras ännu senare.
om din veterinär sa så, byt veterinär. den kan tydligen inte mycket om kaniner..
- Mvh Emma

juu vet du en veterinär som int vet finns int ..men du e int veterinär ! ..de står också i kani böcker o min kanin e faktist redan 6mån..och då föder FINSKA kaniner bäst -

men det är ingen vits att tala om det nu eftersom allt gick bra och hon fick 4 friska söta ungar <3

#29 So? Kaninuppfödarna brukar oftast veta bättre än veterinärerna. I detta fall så kan KvirrZ mer om kaniner än din veterinär….
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#29 jodu, det finns många veterinärer som inte kan speciellt mycket om kaniner och andra smådjur.
jaha, så jag kan ingenting om kaniner bara för att jag inte är veterinär då eller?
kaninböcker är då inget man alltid kan lita på, man får vara källkritisk..
jasså, ni har värsta specialkaninerna i finland eller?
- Mvh Emma

INT VET JA NU HUR DET ÄR HELLER !! men så hörde jag och så sa både uppfödaren av min kanin och djurläkarn..jaa du kan kanske det men jag trodde nog at en djur veterinär som är specialliserad skulle veta ..men jag har nu friska ungar så ingen orsak till oroa sig ..dom är redan 2 veckor .

Graattis till ungarna ^^ har du några bilder ? :P

#33 De flesta veterinärer brukar behandla kor, hästar, hundar och katter. Men som KvirrZ säger, det finns väldigt få veterinärer som är duktiga på smådjur…
Undrar samma som KvirrZ, har ni typ specialkaniner i Finland? Hahaha…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
2 veckor O.o du skrev nyss att de föddes O.o

Hur kan du säga att kaninungarna e 2 veckor när du skrev att dom föddes idag ? O.o
Verkar som någon ljuger här…. (A)

Okej men nu vart ungarna friska, fina då utgår vi från det. Då gläds vi åt dom ungarna.
Nu har alla sagt sitt. (OT)Sen skulle det vara trevligt om folk kunde skriva lite mer noggrant, ibland fattar man knappt hälften.

#38 japps ^^

Jag ser inget fel i att para en hona, som är utvecklad när hon är 5 månader, men att para en hona så hon föder då hon är 5 månader är för tidigt. Men som sakt så beror det mycket på individen. (Jag pratar om dvärgkaniner)

JA FÖR JAG SKREV I MISSTAG SÅ !

#42 misstag ? ^^

men nu är dom 2 v. o kom ut sin förrsta gång från boet !
tack<3 elinpelin .. o milosmamma <3 nej tyvärr int än .

ja tro du jag ljuger elr ?

jag skulle inte para så tidit kanske vid 6-7 mån. men hon blev tjuvparad ..

#45 nae jag tyckte bara att det lät konstigt att hon fick ungar idag å dom e 2 veckor idag .. haru bilder ? :D
kaninungarna kan inte ens vara 2 veckor. i #0(29 juni) var hon dräktig, nu(6 juli) kan de endast vara max 1 vecka..
#46 det hade varit en mycket lämpligare ålder, men tjuvparningar kan inte hjälpas, har själv varit med om en :)
- Mvh Emma

ju uräckta jag menade nog en vecka elr igentligen vet jag inte riktigt när dom föddes för vi var på resa dåå men ca 1v e dom nog..tyvärr int ennu för min kamera har batteriärna är slut men kan lääga in sen när jag tar foton : )
#49 Skriv ordentligt! Man orkar inte läsa det du skriver…

du behöver int heller läsa !!
#51 Du behöver inte leka tuff -.-'

#50 hörru ? tänk på det du skriver! om du vill säga sånt så får du skriva det till henne via pm
#53 Var inte bara jag som kommenterade det? Men vi behöver inte vara otrevliga.. ;)

#54 jag sa iaf inte att hon skriver dåligt!

#53: ser inte felet med att Tarkie skriver så? Det kanske endast är för att hon inte vill missuppfatta något.
#55 omg! Skrev jag att du "sa" det O.o *skratt anfall*

#56 han menar du väll ? ;) .. nää men det låter inte så värst trevligt att säga att hon inte kan skriva bra
#56 Han* ^^

#57 -.-
#60 No comments…

#58 ´#58: sorry ;)
#62 Gör inget ^^

e de klart nu allt ! ?