Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 747 ggr
Jetaime
0

Bettfel

Eftersom det är så mycket med bettfel och sånt nu så blir man rädd man själv ska få in det i sina kullar..har funderat lite och undrar:

Hur tidigt kan man se på kaninungar om dom har fått bettfel, kan man se det direkt när dom föds eller efter några veckor? månader?

mintooo
0

Jag vet ej hur tidigt , men då dom är jätte små så har dom varken underbett eller överbett , det ändras , iaf vad jag har hört… ;P

Miiah
0

de som jag vet "bettfelskontrollerar" vid 8veckors ålder innan dem säljs..

Jetaime
0

#2 jo, det är klart men hur gamla är dm när dom bettfelskontrolleras då?

Miiah
0

#3, det skrev jag ju? 8veckor innan dem säljer dem

Miiah
0

bebisarna är 8veckor, så precis innan dem säljs typ

Jetaime
0

putt

lill-jarven
0

Det är ju väldigt olika.. käkarna kan ibland växa i olika hastigheter men tillslut hamna rätt, eller fel. Egentligen kan man nog inte vara säker på att kaninen är fri från bettfel förrän den är färdigvuxen..

Eller?

Jetaime
0

#7 Ja okej så är det kanske!

Pratade med en uppfödare innan idag som sa att man inte kunde se om dom hade fötts med bettfel fören dom va runt 3 veckor, för när dom va små så kunde käkarna (precis som lill_jarven säger) växa olika snabbt och man tror dom kan ha lite "underbett" (vet inte om det är sant) när dom föds för dom ska lättare kunna dia :)*

Men vissa bettfel kommer inte fram fören dom är ett par månader gamla..

Tina-lin
0

#8 Det stämmer Hanna! Bettfel kan man tidigast se vid tre veckor, man behöver dock inte vänta till åtta veckor för att se det. Men innan tre veckor så kan man inte se det.

Nej en del bettfel visar sig inte förrän kaninungen blivit ungkanin och käken växt klart…