En hund dödade Lova
(Kopierar från min blogg, eftersom jag inte orkar skriva om allt. Ni får ursäkta språket också)
Nu vet vi vad som dödade min älskling. En hund, ett jävla hund-helvete, som jag hälsat på flera gånger. Ägaren var här igår (jag pratade inte med henne, utan det gjorde pappa). Hon var självklart sjukt ledsen, men jag kan tyvärr inte känna något medlidande. Är så jäva förbannat arg på den hunden och jag kanske låter hemsk men jag vill att den ska dö en lika plågsamm död som min flicka fick. Jag ska få 1500 kr. Inte för det egentligen spelar någon roll. Alla pengar i världen skulle inte ens ersätta Lova. Det är väll för helvete inte friskt beteende för en vanlig familjehund, som inte jakttränats eller något, att slita upp gallret på en bur och skrämma livet ur en kanin. Och inte nog med det heller, igår hoppade hunden in i Simbas (min kompis kanin) hage och höll på att skrämma ihjäl honom också. Alltså allvarligt talat, ska det få vara såhär? Att ens kanin inte ens är säker i sin bur. Fyfan jag är så jävla arg och ledsen. Höll fan på att bryta ihop på riktigt igår. Just det, det som händer är att hunden aldrig mer kommer få gå lös. Det känns ju endå jävligt osäkert när det hänt att den sprungit till kaninerna två gånger på två dagar! En sak är säker mina kaniner kommer inte få vara ute i hagarna själva från och med nu.
Förstår att du är upprörd.
Men att hunden "bara" skräm ihjäl kaninerna, innebär inte att det är något fel på hunden.
Är inte hunden van med kanin, så kan den reagera hur som helst.
Jakthund som icke jakthund.
Hade det varit en tränad jakthund, så hade den troligen gett sig på och faktiskt haft ihjäl kaninen själv och inte enbart skrämt den.
Så att säga att hunden ska dö en lika plågsam död som din kanin, tyckte jag var lite väl sagt.
Det är inte hundens fel att den var lös, utan ägarens.
Hade samma problem som dig, men under 2 års tid!
Ingen av mina blev ihjälskrämda som tur var, men inte långt ifrån.
Ändå kände jag ingen direkt ilska åt hunden, utan de inkompetenta ägarna!
Denna hund var fram och skällde vid kaninern och sprang runt.
Och det var ingen tränad jakthund alls, utan enbart en familjehund (storpudel).
Det jag ville ha sagt var, att det självklart är enormt synd att din kanin dog.
Ingen kanin ska behöva bli dödad eller ihjälskrämd.
Men det är inte alltid hundens fel, utan till 99,9% ägarnas fel.

Nejj gud vad tråkigt! :'(
#1 Ja, jag vet. Var lite arg när jag skrev det här kan jag också säga. Men man skyller ju liksom på hunden endå, även fast det är ägarnas fel egentligen. Jag förstår precis vad du menar också.
Tror att den här hunden också är en storpudel (är inte bäst i världen på hundraser)…
Ush, så hemskt! Förstår att du är arg.
Men det är ägarens fel som Ninni skriver, inte hundens. Min ena lillasyster med familj har en stor leonberger som gör likadant. De har själva en belgisk jätte som deras hund bröt upp buren för och satt och flåsade över. Den klarade sig i alla fall.
Så var de på besök hos våra föräldrar där minsta lillasystern fortfarande bor med sin kanin. Samma sak hände där.
Det är ju inte heller en jakthund, men den vet väl inte hur den ska beté sig…
Usch vad hemskt, men skönt att ägaren står för det!
Har haft hundproblem i flera år, en av grannarna har en aggressiv Akita som har dödat en av mina kaniner och jagat och skrämt flera.
Den har även dödat kaniner och katter hos andra grannar.
Men dom blånekar! "våran hund är så snäll så". Yeh right!
Den hunden morrar på folk, rymmer, går på vägen helt orädd för bilar(jag håller tummarna för att den ska bli påkörd).
Hon kan gå in på andra gårdar och morra åt folk!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Men snälla nån! Jag beklagar sorgen men man kan inte säga "Jakthund eller ingen jakthund". ALLA hundar har jaktinstinkter och kaniner som springer triggar deras lust att jaga. Och eftersom den där hunden inte BET ihjäl kaninen så ville den säkert bara leka/undersöka. Skyll inte på hunden, den har rätt att leva, skyll på ägarna som inte har någon koll på sin hund. För ingen hund ska få springa lös, oavsett hur snäll den må vara.
Jag kan säga att jag blir fullkomligt gaalen på katterna som springer runt här, alla mina grannar har minst 1 katt var, och jag kan inte rasta mina kaniner utan att de kommer och försöker undersöka/hoppa på/lappa till. Men jag tycker inte att de ska dö för den sakens skull, det är naturliga beteenden, precis som med hundarna. Jag låter mina kaniner och hundar leka ihop, de trivs med varandra. De hundar som inte lever med kaniner har lite svårt att förstå att man inte får jaga/göra illa.
Naturliga beteenden, behöver jag säga mer?
Ännu en gång, beklagar sorgen! Vill inte låta elak, men jag blev arg.
Nej vad hemskt! :'( Beklagar verkligen..
En i mitt område har en hund som inte ägaren skulle orka hålla imot ifall den skulle få för sig att springa in på våran tomt där kaninerna är.. men endå ska hon gå med den precis där jag bor fast hon vet att jag har kaniner som hunden skulle kunna gå på om den fick chansen! Och flera gånger om dagen går hon förbi oss med hunden, blir arg bara jag ser henne :/
Jag beklagar veerkligen! Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om detta hände mig, vi har 2 jakthundar och 1 tax på gården nedanför, och faan för ägarna om dom skulle komma hit pchs krämma ihjäl/äta upp nånn av mina kaniner, skulle fan skjutit hundarna! okej kanske itne men fy vad arg man skulle bli.
R.I.P <3

Fruktansvärt…finner inga ord…
Ge tillbaka de 1500:- till hundägaren, med orden:
"Använd dem till avlivning av hunden, du ska känna samma sorg som jag."
Och spänn ögonen i ägaren:
"Tror du att du kan köpa dig fri från ansvar" !!??
jag vet vad jag hade gjort…
Mina kaninungar blev dödade av en katt förut, när jag bodde hos mina föräldrar, tycker ni jag skulle gått och sparkat ihjäl katten för det???
Ni är ju inte kloka…

#9 klockrent, jag hade inte tvekat !
Synd om kaninerna, synd att dom är så lättskrämda dom små liven, har själv råkat skrämma skiten ur mina när man kommer fram lite hastigt o lustigt till buren.

#10: Vi vet…
Gu vad tråkigt! tröstkramar! <3
#9 Så du saknar empati för hundägaren totalt eller? Om man nu själv vet hur hemskt det är att mista ett djur så förstår jag inte hur man kan önska livet ur någon annans. Då är man ju värre än ägaren till hunden.
det där hände mej också, på min födelsedag!
jag hade just fyllt 11, eller vardet kanske 12.. aja.,
jag hade mina marsvin ute i en stor kaninbur, bara på dagarna hade jag dom utomhus, och så kom grannens 5 hundar ner på gården och lekte med min hund,
en av hennes hundar fick syn på mina tre marsvin och tänkte säkert nått i stil med "ooh levande mat., go for it" och bet upp gallret, hon bet i hjäl min marsvins hane, och min ena marsvins hona, den andra hoppade ut och så jagade hundarna, (typ tre st) henne till en skog, 100m. och marsvin kan ju inte springa så jätte fort så hon fick minstsakt panik,
där antingen hunden eller en katt åt/tog i hjäl henne, jag var inte glad.
och sen när jag cyklade genom den skogen såg jag håret efter henne. :'(

#15 åh fy, RIP Marsvinen
RIP Lova

två av mina kaniner har också blivit dödade av en hund :'(
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Synd :( Som de i början sa; ingen kanin ska behöva dö av en hund (bli ihjälskrämd..), tycker det är hemskt.. Men somsagt; det är inte hundens fel (förlåt om jag säger det igen, vet att du redan vet det..) och det är bra att ägaren står för vad hunden har gjort, istället för att bara neka..
Vi hyr vårt hus av en "jaktfamilj" och för kanske något år sedan så (när vi hade andra kaniner, korsningar, stora som harar med kraftigare lixom) kom den äldsta sonen kanske 22 år då hem med min kanin i famnen som var lite blöt i nackskinnet och sa att Charlie, en av deras jakthundar hade kommit med honom till Wille (som han heter).. Han hade burit honom i nackskinnet. Och kaninen hade inte tagit någon skada! Duktiga Charlie som inte bet ihjäl kaninen då.. Kaninen blev lite chockad men klarade sig och blev helt "återställd", egentligen så hände inget utan han blev lite chockad som vilken kanin som helst skulle ha blivit, om den inte hade dött..
Förlåt för lite OT, :(
Mvh Sigrid
Usch det är jättehemsk när detta händer! tyvärr alldeles för vanligt. Är man hundägare ansvarar man för vad hunden gör! Så enkelt är det. Vila i frid Lova <3
Åh vad hemskt..
Beklagar :(
Respekterar att det finns dom med andra åsikter. Förstår också att hundar har sånn instinkt, men jag tycker inte det bör gå så långt att den springer in på andras tomtar och gör sönder buren. Det är självklart också ägarens fel eftersom dom inte hade bättre koll. Jag var väldigt arg och upprörd när jag skrev inlägget. Men om det aldrig händer igen tycker jag kanske inte dom behöver avliva den. Men man känner ju så, om någon dödar någon man älskar så vill man ju att den ska dö. Fast jag vill inte heller att dens ägare ska behöva genomgå samma sak som jag fick. Oj, jag skriver lite konstigt. Men ni kanske fattar endå.

Nämen herregud nu får ni ta och skärpa er! Det låter inte alls som om ni e så¨värst bra djurvänner .. Jag menar okeej visst hunden skrämde ihjäl kaninen .. hur skulle hunden kunna veta att en kanin kan dö av att hunden bara e nyfiken ?? Det är för f*n inte hundens fel! Det e ägarens fel , och det #9 skrev Det var f*n inte seriöst i huvudtaget !!! jag e riktigt arg nu hur f*n kan ni säga sånt om ett annat djur ? jag förstår att du e välldigt ledsen emma men endå `? hunden kan inte veta att genom att den e nyfiken så kan den skrämma ihjäl kaninen ..

Förstår hur du känner Emma, det är helt fruktansvärt det som hänt men samtidigt kan jag inte tycka att man ska ha ihjäl hunden.
#9 Menar du allvar?? Herregud jag hade väntat mig en sån komentar av alla små barn som skriver här men av dig … en vuxen karl!!!

#9 omg
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Neeej, va tråkit!! *tröstkramar*<33
Våran granne har också en hund, men den är alltid fast.Utom nån gång som den har rymt. men den bryr sig inte om kaninerna, bara om katten ,men den är van och inte alls rädd och hunden är ganska liten.
Beklagar ännu en en gång! R.I.P Lova!
Vad hemskt!
Otroligt oansvarigt av ägaren att inte hålla koll på sin hund! ;( Jag tycker inte att hunden borde avlivas(vilket några här verkar tycka), men jag tycker verkligen att den borde kopplas på promenaderna(ägarna måste ha bättre kontroll över sin hund) och att man ska träna bort det där dåliga beteendet. Tycker inte att hundar borde hoppa på andra djur av ingen anledning ;/
Händer det att hunden biter ihjäl någons djur igen tycker jag dock att det inte är mer än rätt att man tar slut på dens liv innan den tar livet av ännu fler..
Som jag brukar säga:
Händer det en gång kan det ju stanna som en engångsförteelse, men händer det två gånger är det en gång för mycket!
Beklagar verkligen vad som hände! Usch, vågar inte ens att tänka mig själv i samma situation… så tragiskt.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#14, 23: Det är mycket ni inte förstår, då ni sätter min person i samband med att hunden ska avlivas!
Det gäller att skilja på SAK och PERSON på ett forum…
SAKEN är "ägareansvar", om ägaren till hunden inte kan i sin vildaste fantasi se att hunden kommer att skada 3:e person eller dennes egendom, så brister ägaren i sitt omdömme, och då ska de inte ha hund. (Omdömme & hänsyn).
#9: ALLA gnäller om "jämnlikhet", då är det **LIKA-FÖR-ALLA..
**"Du ska inte ha gnagarblandning, det är lag på bolåda och sitt hylla" o.s.v.
Det finns LAGAR som reglerar förhållandet mellan grannar också, och eftersom de inte följs, så har vi en anarki hos hundägarna idag..
Jag känner visst då empati för hundägaren, som säkert är alldeles förtvivlad(får man ju hoppas), och även för de svältande i Somalia, MEN jag har mer empati för -Emma-, men det handlar inte om känslor, utan det handlar om LAG & RÄTT!!!
#23: Varför ska man inte kunna ha sina EGNA djur ute på sin EGEN tomt, bara för att det finns hundar i området, jo därför att de går fria från straffansvar med den inställningen ni har.
Ett sådant påhopp till på min person, och jag anmäler direkt!

Herregud.. Beklagar Emma, är verkligen ledsen för din skull. Men jag håller med #1. Det är nästan aldrig hundens fel, utan ägarens. Sen kan jag verkligen inte förstå #9. Finner inga ord, bara ren ilska.
Fyf*n :'(
Ska man ha sin hund lös ska man bannemej ha koll på dom också!

#30 Håller med. Tycker även att det borde gälla alla kattägare. Ok, bor man på landet och har långt till närmsta granne, så visst. Men i lägenhetsområden verkar det tydligen också vara helt ok att ha lösspringande katter. En granne till oss har två katter som är ute jämt UTAN bjällra. Oftast upptäcker jag dem inte när de smyger på mina kaniner, utan märker det först när min katträdde kaninhane fryser till is, då ser jag katten/katterna precis innan de skall ge sig på min kanin. USCH! Det borde vara lag på att man skall hålla ordning på sina katter! Att inte ens ha bjällra på dem är ju skamligt, då katterna mer än gärna tar fågelungar, som inte ens verkar vara deras naturliga föda, då de inte äter upp dem.

Hm.. #9, #27.. Förstår hur du menar.. Men alltså, det hade varit en annan sak (inte för att hunden skulle ha avlivats då, men!) om hundägaren bara struntade i det och sa typ att hon fick skylla sig själv eller något, det är ju bra att hundägaren är ledsen över det som har hänt och betalar 1500.. Tycker dock aldrig pengar kan ersätta ett djur.. .. Ska hunden avlivas för att den var nyfiken (antagligen) och kaninen skuttade omkring, antagligen stampade, det låter ju t o m "roligt" för hunden, .. så svårt för hunden att motstå att vilja gå fram o nosa.. hunden BET ju trots allt inte ihjäl kaninen.. (det stod inte att hunden bet ihjäl kaninen, jag uppfattade det som att kaninen blev ihjälskrämd..)
Mvh Sigrid
Det råder koppeltvång i hela Sverige, om man inte har sådan koll på sin hund så att den inte stör folk och fä.
Sådant här ska inte behöva hända!
Kräv att hundägaren ska ha koppel på sin hund i fortsättningen!
Om den attackerat andra djur en gång kan det hända en gång till.
Beklagar det som hände med din kanin :(
Stackre! OOm det hade varigt min kanin som hade dött på sånt sätt så hade jag stått och sktikit sjukt mycket på hund ägaren!

beklagar sorgen.
Tycker som #33. att den som äger hunden ska ha koppel. och att ni försöker säga det.
Tycker dock inte att de är hundens fel pgr. dens naturliga insitingt. Tycker de va ägarens fel att inte ha den kopplad när den vet att de finns smådjur i närheten. (som jag antog att dom hadde koll på)
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

#14 håller med!!!
men beklager VERKLIGEN!! synd att förlora ett husdjur, det e jätte synd!
Ska man ha DJUR ska man ha koll på dom. Gäller inte bara hund och katt. Gäller alla djur. En förymd hamster kan skapa ett helvete till grannarna.
Gnag gnag gnag i väggarna så man inte kan sova. Eller äta på kablar och skapa bränder. Nej ska man ha djur så ska man ha uppsikt.
Sedan om man vet att det går hund i området eller man lämnar en kanin oövervakad i en så pass dålig bur så får man nästan skylla sig lite själv.. Tyvärr ;-)Nu ser jag till att inte ha kaninen ute oövervakad om inte i en stabil bur.
Jag lämnade min kanin hane ute i en stor över del till kaninbur med hus och skydd. samt satte fast kompost galler under.
Men ändå fick ett lodjur tag i honom.
Djur ska inte få skapa otrivsel till grannarna eller störa överhuvudtaget. katt kiss i sandlådan. En kanin på rymmen som gräver upp, en hund som skrämmer djur.
Allt är instinkter som vi människor ogillar och vill ha bort. Man kan inte klandra en hund för att den jagar något kul som springer. Eller en kanin som gräver ett hål på fel ställe och en katt som ser sandlådan som en toalett.
Man kan endast klandra ägaren.
Ok fine en gång kan jag godta att en hund skulle kunna komma in och försöka jaga min kanin. En andra gång så skulle jag direkt sätta ägaren på plats eller anmäla. Kaninen kunde ha varit ett barn som sprang på fel sätt så hunden tolkade det som jakt/lek.
Men sedan tycker jag att alla som har djur utomhus bör tänka efter vilka rovdjur som finns omkring.
Jag tittade till min egen kanin på natten. Knappt en timme senare ringer grannen på och säger att ett lodjur varit på min tippex. Visst det var kanske natt. Men alla andra vilda djur som finns.
En kungsörn kan så lätt plocka upp en hermelin eller en vildkatt/iller/räv ect är snabba om de väl vill.
på gotland plockade en räv grannens kattunge utanför vårat fönster när vi åt mat på sommarstugan.
Jätte trisst att förlora ett djur och förlåt att jag skriver väldigt mycket. Så utråkad.
Men det är alltid ägarens fel att inte ha koll, uppfostra eller skydda sina djur på bästa sätt-
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tycker att man aldrig kan äga en katt ^^ Men självklart så ska man ju försöka se till att den inte ska kissa i andras sandlådor, men lite svårt. Lättare att ha koll på sin hund, man MÅSTE ha koll på sin hund..
Mvh Sigrid
Du äger din katt lika mycket som du äger din hund, med exakt samma ansvar! 
Enda skillnaden är att det kan vara svårt att hitta ägaren till en utekatt om det händer något. Folk har nämligen mer koll på hundar än på katter, av någon anledning… 
Ledsen för din skull, Emma!
En glad nyfiken hund som inte förstår vad som kan hända när den leker med en icke hundvan kanin, kan inte vara den skyldige här. Tänk om det varit familjens egen hund? Då hade iof kaninen varit van och det hade inte hänt.. Men om ens egen hund skulle smita och skrämma ihjäl grannens kanin? Vad gör man som hundägare då? Avlivar sin hund för att den inte tänker som en människa?
Om det varit fetaste råttan som hunden haft ihjäl? Råttan som varit i kaninburen och ätit maten och som man gärna ville ha bort? Hade hunden varit lika illa ute då också eller kanske t o m duktig? Instinkter!
Nej, ansvaret ligger alltid på djurägaren (oavsett vilken djurart som skapar problem) och i detta fallet gör ju ägaren så gott hon kan, ersätta Lova kan hon ju aldrig!
Jag tycker också att tonen i flera inlägg inte är förenliga med att man kallar sig djurvän.

#40 håller med dig till 1000!!

#38 Kattägare har minst lika stort ansvar som alla andra djurägare, även om de inte tycks begripa det. Vet inte hur många annonser jag sett den senaste tiden om bortsprungna katter. Det är anmärkningsvärt att kattägare inte har bättre kolla. Personligen tycker jag katter skall hållas inomhus med tillhörande utegård. Alla blir så sura när man nämner innekatter, men de innekatter jag träffat (minst 10 st) har trivts ypperligt med tillvaron. Dags att kattägarna skärper sig!
Koppla era hundar för guds skull! Det är hemskt att en oskyldig kanin måste sätta livet till innan någon fattar. OM någon ens fattar.
Hoppas ingen tar illa upp, men det ränner lösa hundar runt mina kaniner hela tiden och ägarna bara står där med ett fånigt leende på läpparna och säger "Han är så nyfiken" eller "Han älskar smådjur!" eller "Han gör aldrig en fluga förnär!"
Men rätt som det är så har just den hunden skrämt livet av en kanin som inte alls förstår vad "Han gör inte en fluga förnär!" betyder. Det beror inte på hunden, det beror på den idiotiska ägaren som inte fattar att en hund kan vara skrämmande för en liten kanin.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
#44 hemska hundägare det bor nära dig :/
Har själv hund och har henne absolut inte kopplad hela tiden. Men de betyder absolut inte att hon gör vad hon vill och att jag inte har kontroll över henne, det måste jag ju självklart ha både för andras (hundrädda, tamdjur, vilda djur, och ja alla) men även för min egen och hennes skull.
Tycker det är hemskt olika det där. Som många skriver finns det en hel drös med oansvariga och nonchalanta hundägare som beter sig helt respektlöst gentemot sin omgivning. Sen kan det ju alltid hända olyckor, som att hunden smiter av någon anledning (engångsföreteelser) och då skulle "lyckas" komma åt eller skada en kanin eller någon/något annat tycker jag personligen att det är mer "acceptabelt" (såklar lika jobbigt för den som blir utsatt) än alla dessa onödiga tragedier som är resultatet av att hundägarna är medvetet obrydda och liknande. Min systers hund smet ut ur bostaden då en gäst öppnande dörren, han sprang ut på vägen och blev påköd av en bil. Detta var såklart inge kul, samtidigt som det var bättre än att han skadat eller skrämt ihjäl någon annans djur. Hade detta hänt hade ju dock min syster vart ansvarig trots att hon inte gjort något förutom att ha sin hund okopplad inne i bostaden. Det är stor skillnad på olycka och olycka beroende på hur olyckan orsakades.
Jag tycker att det är synd om emma och kaninen. Jag tycker att ägaren gjorde rätt som betalade och nu i efterhand att allt är löst. Jag förstår hur ledsen emma var, jag hade varit skitledsen om en hund dödat min kanin. Men ägaren gjorde inte rätt att ha hunden lös, men nu har väl ägaren lärt sig en läxa. Förut när jag hade en hund brukade vi ha den lös, men väldigt många klagade och var livrädd för våran hund eftersom det var en pitbull. Det var faktiskt så att hon inte gjorde en fluga förnärr, hon älskade kaniner och tog hand om dom som hennes egna barn. Hon vaknade dom och skulle aldrig bita en kanin. Men det skulle lätt kunna hända att hon anföll en katt te.x när vi hade hon lös. Men nu i efterhand om jag skaffar mig en hund igen så ska jag ha den kopplad.
Lite OT visst..
jag förstår det me !! Det är hund ägare s fel man ska inte ha hund lös i område eller anans trägård,måste titta kåll på hunden inte spiter in til någon grane ska ha hunden i koppeln :jag har me en grane som har sin hund lös den springer lös i område dom täncker inte för det kan nogon kan vara rädd för hundar det är fel för hundägare dom täncker inte att hunden kan springa ut på vägen me.man kan ha sin hund i sin egen trädgården inhängade så inte hunden smiter ut
jag tycker att hundägare ska estätta en ny kanin om hunden döda annans kanin in kan polis änmälja hund ägaren
man ska ha hunden i koppel
inte alla hund ägare har inte uppsikt för sin hund dom täcnker inte för dom bara släper sin hunden lös inte ser eller täncker för att små djur, barn,vuxna folk kan blir rädd för hundar undar jaqgar katter
gävla hundägare in måste täncka för andra av
håll era hundar koplade som van!! ni ska inte ha hund täcnka för innan ni skafar ha hund!?
man blir så arg när man ser lösa hundar i område sådan stälen me
jag vill inte träfar på en lös hund som kan bitas
när det står hund skylt inte visat lös i område ska de följas de inte bryssig om den bara gå med sin hund är lös så är flasta hund ägare är lata inte ta upp hund bajset efter sin hund i område nä man tramapa iden .
det ligger bajs på gräs mattorna är det trevligt va?
Tänck på istället va!!!!!!
#47jag förstod inte riktigt vad du menade men du menar alltså att alla hundar ska vara kopplade alltid? Finns väl bra och dåliga hundägare som med allt annat. Det är väl ingen här som inte tycker att det är hundägaren som har gjort fel och bär ansvar för det hemska som hänt? (RIP Lova) Förstod som sagt inte riktigt vad du menade med ditt inlägg men om det var något som hade med mitt inlägg eller så att göra kan vi gärna ta det i pm så vi inte förstör Emmas tråd.

Klart det inte är hundens fel. Och om det nu är en storpudel så ÄR den ju faktiskt en jakthund från början också, så den gjorde liksom bara sitt jobb.
Det är ägaren som har ansvar för detta, inte hunden. Men en olycka kan hända alla och hundar kan smita, och i och med att hon bett om ursäkt och dessutom betalat (en hög summa om ni frågar mig) så har hon verkligen gjort allt rätt.