Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 734 ggr
nike04
0

Sätta ihop kaniner!

Hej allihopa!

Tänkte att ni på sidan som har mer erfarenhet än mig! vet hur jag ska göra!

Har en hona 1 år och fem stycken underbara "bäbisar" på snart 5 veckor, vi tänker behålla 3 st.

Vilka kan vi ha ihop längre fram, kastrera hanen och ha den  tillsammans med honan 1år ?!?

Honan+ en tjejbäbis??!!

2 tjejbäbisar ihop??!!

ungarna är 2 honor och en hane

Just nu har mamman och bäbisarna en bur på 5kvm.

Ni som har erfarenhet kan väl hjälpa mig, så är ni jättegulliga

Dixxie
0

Jag har haft ett par ihop, en kastrerad dvärgvädurshane och en hermelinkaninhona. De var jämnåriga och det fugerade bra för det mesta. Fast det var jobbigt emellanåt när hon brunstade, han parade sig och hon blev skendräktig? och byggde bo. Däremot gick det inte släppa in ytterligare en hona till dem - då blev de vansinniga på den nya kaninen, så det är nog stabila grupper som gäller.

När det gäller att ha två honor ihop, så är det nog väldigt individuellt. För cissa går det kanonbra, medan det går illa för andra. Själv försökte jag sätta ihop min kaninhona, med min systers och det slutade med att min blev livrädd och sprang iväg ifull karriär, med min systers kanin efter, som bara ville hälsa. Då gav jag upp och lät dem vara var för sig. Mamma och dotter verkar dock fungera har jag sett. Tyvärr brukar det inte visa sig om det verkligen fungerar förrän kaninerna blivit könsmogna. Riksförbundet för svenska kaninavel rekomenderar att man INTE har kaniner ihop, så jag vet inte. Mina verkade dock glada över att få vara tillsammans.

Några fler kanske kan bidra med sina erfarenheter?

nike04
0

inga fler förslg och erfarenheter!?

Lendsi
0

När dom är fullvuxna och om du då fortfarande ska ha alla fyra ihop (mamman + de tre ungarna) så måste du ju skaffa en större bur :) Minsta mått är ju 100x50x50 för en kanin på små raser och 4 kaniner måste ju självklart ha mer yta. Om jag skulle vara du skulle jag nog kastrera hanen när den blir könsmogen och låte hanen gå tillsammans med en av sina systrar och mamma med en av ungarna (den sista tjejen alltså) Och för två kaniner så bör väl buren vara minst 150cm lång. (?) 
När de gäller inneburar så är de störta måttet 150cm och jag vet inte vad det är för regler på längd, bredd & höjd för 2 kaniner i en bur. Men om de ska vara mer är 150 cm, så får ni ju antingen bygga uteburar eller bygga inneburar :)

Kristall
0

Jag har erfarenheter av att ha flera kaniner tillsammans, dock inte av att sätta ihop två vuxna kaniner tillsammans.

Jag har då haft syskon tillsammans. Systrar i en inhägnad och bröder i en annan. Och ja, det var okastrerade hanar som gick tillsammans och ja, det funkade bra. Men de hade ett x antal kvadratmeter att bo på och en massa rör, bon etc. så det var nog mest därför det funkade så bra - det är väldigt ovanligt att två okastrerade hanar kommer överens (vad jag vet åtminstone) så det är nog inget man ska försöka sig på.

Håller dock på att flytta ihop Biomon och Saga (mina två honor), eller vi får se, men de bor just nu i alla fall i en bur där de kan se och nosa på varandra genom gallret. Sedan senare så ska jag låta dem träffas i en Hage, på neutral mark så att säga.

Men jag har i alla fall hört att hona + kastrerad hane ska bruka passa bäst ihop, men du kan ju t.ex. ha två systrar och mamman + hanen (kastrerad) ihop i två olika burar. Systrarna har ju i alla fall växt upp tillsammans och det kan då finnas en större chans att de kommer bra överens. Se till att de får en stor bur i alla fall så att de inte behöver bråka om reviret så mycket, och ha minst två hus/bon/sitthyllor/krypin åt dem så att de får komma ifred från varandra då och då.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

nike04
0

Tack så jättemycket för era erfarenheter och förslag!

Våra kaniner kommer att ha gått om plats, som tur är har vi ett rum över på 16kvm som vi ska göra något skoj med för våra älskade kaniner. Min man är jättehändig på att bygga så det blir nog bra!

Tack för en toppen sida