Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 659 ggr
Alfh
0

Hane eller hona?

Hoppas någon kan hjälpa mig med det här! :)

Jag har en dvv/löwen hane (kastrerad,) och en dvv hona. Jag skulle gärna vilja ha en till kanin, en teddydvvlöwen. MEN vilket är bäst en hane (som jag senare kastrerar) eller en hona? Hanen, Laban, är ca 1 år. Och honan, San, vet jag inte riktigt hur gammal hon är, men runt ett år är hon nog.

Så vad tror ni? :) 

(visste inte riktigt i vilken kategori det här skulle legat i)

Alfh
0

Jag skulle helst vilja ha en hona. så jag kanske kan ta ungar senaree.  :)

KvirrZ
0

ska dom bo ihop?

- Mvh Emma

Alfh
0

2# haha. ja. Annars hade det ju inte varit något större problem . ;)

sofijans
0

man brukar ju inte kunna ha två hanar tsm fast än dom är kastrerade, så ta en hona.

Alfh
0

Men kan inte honor bli sura på varandra om de inte har bott tillsmmans sen de var små? Jag tror jag har läst det någonstans!

KvirrZ
0

det kan bli problem med båda könen. hanar går nästan aldrig ihop och honor kan bli aggressiva mot andra könsmogna honor.
största chansen är väl med en hona, men även där är inget säkert.

sen kan det bero lite på burstorlek, hur stort ska de bo ihop?

sen finns det inget som heter teddydvvlöwen.

- Mvh Emma

Alfh
0

#6 Okej. kaninerna ska bo i en "trekantsbur" som är ca 3x1,5 m, eller liknande. Med en stor Hage av kompostnät runt.Det är bara på natten de är instängde i trekntsburen. På vintern ska de bo i en box i stallet. En stor box.

Nähä, jag läste det på uppfödarens hemsida, ursäkta mig.

Alfh
0

tror ni buren räcker ?   Fundersam

Alfh
0

putt .:)

PaaatyPalm
0

vad är en teddyddvlöwen xD ? har aldrig hört talas om den rasen iallfall.

jag personligen skulle inte stoppa i en till kanin i en sån bur, fast det räcker säkert. Hur hög är den ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Alfh
0

#10   den är ca 1 m hög eller nått . Men får höra med uppfödaren vad hon tycker annars! =)

Jetaime
0

#10 tror hon menar en teddydvärgvädur?

Alfh
0

#12 Nej, jag menar inte teddyvädur. Jag läste teddudvärgvädurlöwen på uppfödarens hemsida. Det var därför jag skrev det. Och nu var det inte så att det var något om rasen jag ville veta. Så ni behöver inte diskutera det mer. :) Okej?

KvirrZ
0

#13 vad heter uppfödaren då?

- Mvh Emma

Alfh
0

#14  skullebo tror jag. :)

Tina-A
0

En hona är nog "säkrast", även om det är väldigt stor risk för bråk. Men du kan ju prova. Köper du en unge på ca 8 veckor ökar chanserna för att det ska funka. Ett litet tag åtminstonde. Du får övervaka dom när ungen börjar bli könsmogen och se om du måste sära på dom. Därför bör du ha en annan bur i beredskap.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

I vår artikel om kastrering finns en bild på 1 hane och 2 honor som jag har för mig aldrig bråkat! Så det kan funka. Men jag vet inte om dom bor i samma bur alla 3 eller bara träffas på golvet ibland.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Taci
0

Hur ska du kunna ta ungar med en kastrerad hane ? ^^ Eller menar du med en anna hane ? ;D

Hur som helst.. skulle absout rekommendera att skaffa en ung hona till honom, du måste ändå räkna med att dom kan få bo i separata burar, men i de flesta fall funkar den kombinationen bra ;)

KvirrZ
0

#18 hon har redan en hona till honom, nu är det frågan om en till ;)

- Mvh Emma

Alfh
0

#16 Ja, jag ska köpa en så ung som möjligt är det tänkt. Förut hade jag 3 kaniner två kastrerade hanar och en hona. Det hade inte bott tillsammans hela sina liv, och jag har för mig att de inte bråkade. Men en hona är säkrast alltså? :)

Alfh
0

#18 Nej, det förstår väl jag med ;p Jag ska ju para med en annan hane!

Alfh
0

Vet någon nån som föder upp tedduvädurar i Linköping, Motala trakterna? :)