Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2396 ggr
molly__totte
0

kanin tycker inte om mig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla kanin Molly sprattlar ,och efter varje gång jag luft upp henne eller kelat med henne och sätter ner henne efter så stampar hon ALLTID med bakbenen varenda gång!

sen vill jag ha henne tamare asså att hon gillar mig och att inte bara jag gillar henne :S

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
PaaatyPalm
0

vad va frågan ? Men däremot kan jag säga att din kanin är rädd för dej.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

molly__totte
0

oki men hur gör jag för att få den att inte vara rädd för mig och lita på mig ??

Taci
0

Alltså.. det där förstår jag inte riktigt. Berit, min 6årshona har alltid, alltid stampat när jag satt ner henne. Jag tror inte hon hatar mig för det, eftersom hon alltid kommer fram, snabb som en kanonkula så fort jag kommer in till henne. Hon springer efter mig i lägenheten, kommer när jag ropar, när jag lockar med godis, kan ligga o blunda då jag klappar henne.

Så jag skulle faktiskt inte påstå att hon är rädd för dig för det. Men klart det kan vara så. Det enda är väl egentligen att umgås med henne mkt, men på ett väldigt lugnt sätt. Kanske ska du ta det lite lugnt med att lyfta henne ett tag? Tills hon börjat "lita" på dig, o kommer fram till dig självmant. Lite som att börja om på nytt, som man gör med en liten kaninunge. Det är vad jag skulle gjort iaf :)

OMG, sorry för långt inlägg ;D

molly__totte
0

oki silken gp hona du har <3

PaaatyPalm
0

#5 koko, ja jag vetinte. Det är vad jag har fått veta, att de stampar för att varna andra kaniner (= att de varnar andra kaniner för fara)

20 årig djurgalen moder* 

Taci
0

#7, jo jag vet. Därför tycker jag det är lite märkligt också, jag kan liksom inte hålla med sådär strikt att "stampar = rädd för dig" :) För som du läste om hennes "andra beteenden" så verkar hon långt ifrån rädd ^^

molly__totte
0

ja kan ni hjälpa mig med mina andra pbroblem??

Tina-A
0

Vilka?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

molly__totte
0

ja hon gillar ju inte mig :(

hon springer i från mig

PaaatyPalm
0

#8 hehe, ja men det kanske kan vara typ Lycklighet också ? . För när mina är i hagen gör de så också xD sorry OT, eller ?

#11 du har inte gett oss någon sån fråga eller så. Lixom hur ska vi kunna hjälpa dej så du kan hjälpa henne så hon gillar dej ? , Det ända jag skulle kunna komma på är det som #5 skrivit. Och springa ifrån mej hade mina också gjort om det inte va skoll hett ute.

20 årig djurgalen moder* 

molly__totte
0

men hon kommer alldrig fram till mig och om jag tar uppe henne i knät hoppar hon bar ner och och stampar

lill-jarven
0

#13 Du måste få henne att lita på dig. Lyft inte upp henne på ett tag och visa att hon kan komma fram till dig utan att du lyfter henne. Ta det lugnt och ge det tid. Stressa inte

PaaatyPalm
0

#13 jag förstår inte frågan. Allt är bara krongligt typ. Men sätt dej i hennes rasthage och bara sitt där, tills hon kommer fram till dej.

20 årig djurgalen moder* 

molly__totte
0

oki och när hon kommer fram till mig ??i

lill-jarven
0

låt henne nosa på dig utan att du gör nåt.. efter ett tag (kan ta dagar eller veckor) kan du pröva klia henne i pannan eller nåt sånt, fortfarande utan att plocka upp henne.
tillslut kommer hon förhoppningsvis lita på dig så mkt att hon inte har något emot att du lyfter och bär henne :)

PaaatyPalm
0

#16 du ska bara sitta och ingnorera henne, även om hon kommer till dej.

20 årig djurgalen moder* 

molly__totte
0

oki kan bli svårt :/

lill-jarven
0

javisst kan det bli svårt, men det är väl värt det?

Taci
0

Visst är det jobbigt ( o jävligt tråkigt) att sitta sådär. Men det är värt det, det lovar jag :)

molly__totte
0

okej ska göra det !!:P

liee
0

kämpa på de e värt de när de e över. . . min kanin va jätte jobbig i början bet mig å sprang ifrån mej å stampade de tog oss tre envisa månader. . . nu säger min sambo att de inte går å skilja oss åt =) kaninen är alltid med mig i lägenheten. . .

Rafflan
0

Ang stampar, som Taci oxå sa. Min hona stampar med när jag sätter ner henne i buren, sen ställer hon sig på bak benen å vill att jag ska ta upp henne igen å när jag ska fånga henne när hon e ute så stampar hon åt mig :P

Det är inte räddsla, bara att hon inte vill det jag vill XD

Å hon gillar inte att sitta i knät å gosa eller bli buren på så mycket, kanske är så med din Molly med? För jag håller inte på mer än vad som behövs med min kanin (tex bära till å från hagen,  klo klippning, tand koll å allmän koll)

Taci
0

#24, jo exakt :) Alla kaniner gillar ju inte o bli burna o sitta i knät. Molly kanske gillar mer då du bara sitter hos henne o hon kan komma själv, o du klappar henne o gosar utan o lyfta upp henne. Försök som sagt att bara sitta i hagen (om du nu har en rasthage) som Malin sa (lilljarven).. Jag vet, det är svintråkigt. Men det är såå roligt när kaniner gör framsteg. För det kan jag nästan lova att hon kommer göra till slut! Bara man inte har för bråttom, tålamod är viktigt :)

molly__totte
0

okej! jag vet att hon är en gelegris! det var hon i början men vi gled i sär :P men nu ska vi bli ett i gen :P

hur länge ska jag sitta med henne??

ja det är värkligen SKITTRÅGIGT :(

Taci
0

#26, så länge det behövs. Sitt där tills hon kommer fram till dig självmant, o låt henne då undersöka dig o klätta på dig om hon så vill.

Sedan när hon gjort det så kan du börja klappa henne lite, o gå Väldigt långsamt framåt.

DodeN
0

Min ena stampade ofta när vi kom in i rummet eller lyfte henne för att göra något. Hon gillar inte alls att bli lyft utan tycker om när saker sker på hennes villkor.

Ofta så sitter eller ligger jag på govlet så får hon komma och klättra på mig. Hon älskar att sitta på min rygg när jag står på knä, då sitter hon och spanar. Ibland vill hon att man ska klappa och klia men hon vill stå på marken och inte vara i famnen.

Den andra jag har är jättekelig och vill bli buren hela tiden, så det är stor skillnad. Alla älskar inte att bli burna och gosade med, precis som människor och då får man ta det lungt.

Ta med en bok eller liknande och sätt dig i hagen och läs, gör det regelbundet och när kaninen kommer och nosar låt den göra det och försök sedan att den kan nosa på din hand, när det funkar se om du kan klappa lite försiktigt osv. Bara att ta det väldigt lungt.

Ja det är mer jobb än om kaninen hade varit jättegosig direkt, men det är värt jobbet.

molly__totte
0

oki satt hos henne förut när jag kom ut till buren satt hon och totte tillsammans men när jag sätte mig ner så kom hon med en gång fram till mig och luktade på mig :P sen sprang hon runt lite sen la hon sig på sin favorit plat :P sen hoppa hon upp i mitt knä<3

sen sprang hon lite sen satte hon sig vid mina ben och börja tvätta mig :')

hon satt där och puttsa mitt knä ! sen hoppade hon in i buren!

var det bra ?

Rafflan
0

ja, det var ju jätte bra :D
hon tycker visst om dig ju ;)

molly__totte
0

ja vad bra <3

Kawaiih
0

Min kanin sprattlar bara när jag precis tar upp henne och sätter ner henne och ibland när man holler i henne. och när man sitter ihagen kommer hon fram och börjar klättra på en och om man ligger på mage och buffar lite lätt med näsan på ett av hennes öron så börjar hon slicka på mej. Sen när man kommer till buren hoppar hon fram och slickar mej i ansiktet. Men hjämt när man bär henne ifrån rasthagen till natt buren så sprattlar hon non stopp istort sätt och när man kommer till buren så hoppar hon konstigt där inne de låter som hon stampar men jag har kommit på att hon gör så när hon bajsar alltså typ gör stänk skutt för att stänka över spån. Så hon blir antagligen toa-nödig när jag bär henne och hon sprattlar då på tillbakavägen och sen helt änkelt täcker över det när hon kommer ner i buren.

Har du kollat om hon har bajsat eller liknande efter hon har stampat. eller är de riktiga stamp eller bara lite "konstig" gångstil som låter stampaktigt för att täcka över avföringen?

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

molly__totte
0

ja det kanske det är :Phar inte kollat :P

ska jag bara fortsätta så här då ??

Kawaiih
0

Japp, hon kommer lita på dej till sist. och när hon gör det kommer hon nog göra det till 100 %  :)

Hanna, 22år, Uppsala

molly__totte
0

okej vad bra !:P

Kawaiih
0

fast som många andra har sagt så kommer det ta mycket tid och tålamod. Du kommer tröttna bra många gånger innan du lyckas så ha tålamod ^^, och ingen annan kan göra det åt dej så försök att hitta på roliga saker under tiden. Typ. läs, rita, skriv, pysla med papper (när man viker saker) då kanske hon blir nyfiken vad du gör (a)

Hanna, 22år, Uppsala

molly__totte
0

oki ja jag ritade inan då kom hon och lyktade på alla pennor Xd hon ville med rita XD

molly__totte
0

ska gå ut till henne nu :P

Sirocco
0

Jasså har molly förvandlats till världens kelgris nu vad roligt :P

Kramar / Julia (=

Kawaiih
0

okej, kolla om de va så som jag sa att min kanin gör? :)

Hanna, 22år, Uppsala

molly__totte
0

oki ska se det sen :P molly gillar inte stora tröjer1 typ om jag har på mig pappas  T-shirt (stavas?) som är jätte stor för då mbiter hon i den :P satt ute och då så bet hon i tröjan :P det gör hon ofta! biter i kläder asså  hur får man bort det ??

Kawaiih
0

#41 har inte en aning faktiskt. Min har gjort så några gånger. men de gör hon då hon inte orkar sitta stilla längre eller så bara smakar hon. Men de stör egentligen inte mej så jag har inte tänkt så mycket mer på det.

Hanna, 22år, Uppsala

sofijans
0

#42 samma här. Det stör mig inte.

Kawaiih
0

#43 eller vist nån gång när hon har råkat naffsa igenom så de känns riktigt mycket då blir man ju lite störd på det men de händer lixom inte så ofta och de svider i början och sen känner man det inte så jag har inte lagt ner så mycket på det. De är ju inte hennes fel lixom. De är ju hennes naturliga beteende typ =)

Hanna, 22år, Uppsala

molly__totte
0

ja det är det ju :P

hon slickar på mig varje gång nu !:P