Tränning med sele..
Hej nu har jag skaffat sele! Men kaninnen har sin egenvilja. Hur gjorde ni när ni skaffade sele?
om du undrar hur man ska göra för att få dom att gå (typ) !!!!
Jag gick dit dom villa men i bland spände jag kopplet så att dom inte kunde gå längre T.ex. om dom vill gå under något…………..det är nog nästan omöjligt att få en kanin att gå rakt/eller dit man vill,,,,,,,,

Titta bland artiklarna!

Asså du kan ju börja med att ha han/hon selet på sig när hon är i hagen ett tag. sen när hon kan slappna av och nästan halvsova eller nja njuta mena jag xD. Så kan du tästa o ta ut henne i kopplet och bara först hålla stilla kopplet och inte så, inte långt kopper heller. Sen när hon trivs i det så kan man tästa på mer. Men det kanske inte funkar i första taget, utan man får kanske göra detta om och om igen.
Fast jag har inte tästat detta själv då alla mina har varigt sele tränade och inta haft några problem med det.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
1# Nej promblemet är inte att den går vart den vill utan att den inte går någon stans.
Jätte tack för alla svaren!
Min kanin la sig platt på backen i början när hon hade sele. Hon fattade inget alls, men nu när hon har fått ha den på sig inomhus när hon skuttar runt så bryr hon sig inte längre. Så nu har hon varit ute ett par gånger och ligger inte platt utan är uppe och skuttar och nosar.
För mig fungerade det bra att ha på henne selen och gosa och klappa en stund, då kopplade hon ihop det konstiga hon hade på sig med kel och verkade acceptera selen snabbare.
Testade med sele förra året och då fick jag nästan ha 4 armar för att få på den och sen låg hon platt som en pannkaka och vägrade röra sig. Så det blev en annan taktik nu.

Jag har bara satt på selen på mina kaniner och gått ut med dem. Alla har legat still enstund, sedan har de hoppat runt som om de vore lösa. enda gången de blir irriterade är när jag stoppar dem från att springa in i snåriga buskar etc. Anv. Flexi mini-koppel f.ö. kan varmt rekomenderas!
Kommer iof ihåg min första kanin nu, som alltid sprang lös. Han hatade att gå i koppel, men följde mig som en hund när han var lös. Felix hette han, en bourgogne (ursäkta stavningen) dvv. Jag var åtta år och världens lyckligaste. En sådan kanin får man nog aldrig igen, även om de jag har nu är supermysiga, spec Dixxie, som är supersocial.
Okey. Han fick ha på sig selen hela dagen igår och jag tycker att han är lung, men när man tar på honom kopplet så går det inte alls, men vad jag förståt så gäller det att ha tålamod.
MVH