Så dumt
Var i en djuraffär häromdagen, som jag tycker är jättebra förutom att dom ger gnagarblandning till kaniner och marsvin.
Dom har jättestora burar (150cm), och i en av dom samsades för tillfället två kaniner, och i den andra var det två kaniner och ett marsvin. Alltså inte överdrivet med djur.
Det jag tycker är så himla dumt är höjden på dessa burar. 49 cm! Det förstör ju hela buren. Den är ju inte ens godkänd.. 150x70x49 tror jag den var.. Varför tillverkas det ens såna burar, som inte är godkända?! "/
Jaa, jag tycker också att det är dumt, men oftast är det väl inte svenska tillverkare eller? Vet ju inte om det är samma regler i andra länder så det kan ju vara en av orsakerna :P
#1 Ja förmodligen är det väl så "/ Men det borde ju gå att hitta godkända burar också, men dom är väl för dyra för att köpa in >.<
#2 Joo det är klart, nog handlar det om pengar i det fallet :P
Gud vad knäppt!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Personligen tycker jag väl inte att 1cm påverkar kaninen särskillt mycket. Men visst borde de kunna tillverka burar efter i alla fall minsta tillåtna mått för liten, mellan och stor kanin. Bättre så!
Ja "/
#5 Någonstans måste ju gränsen gå..

#6: Håller med
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Om en bur ska vara 50 cm hög, då spelar det visst roll om den är 49 cm. En lag är en lag och man bryter mot den lagen om man har en bur som är 1 cm för låg.
Det är som när man köper lösviktsgodis. Man tar ju inte en extra godis, stoppar i fickan och tänker "det påverkar nog inte affären om jag bara tar en." Snatteri är snatteri även om man bara tar en ynka lite godisbit.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"
#8 Hellre en bur som är 1cm för låg/bred/lång än 10cm eller mer.
Dessutom så hoppas jag i alla fall att inga kaniner behöver sitta instängda i en bur hela dagarna, även om den håller måtten. Har man rastgård eller låter kaninen gå fritt inne på heltid så är det ju inte burens mått som räknas heller enligt jordbruksverket.
#9 Hellre en bur som håller måtten än en bur som inte gör det.
Om man tänker "Nej, men 1 cm spelar väl ingen roll?" kan man ju lika gärna tänka "Nej, men 3 cm spelar väl ingen roll?" och "Nej, men 10 cm spelar väl ingen roll?".
Så tänker folk, det är därför vissa kaniner får sitta i burar som är 80x40 dygnet runt, året om.
"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Tycker inte heller de borde köpa in nya burar och slänga dem för att de är 1 cm för små.. För de var ju jättebra på längden och bredden.. Men det är ju emot lagen.. Tror vi tog upp det i någon annan tråd, dvv som har neråtstående öron, de kan ju stå upp utan att nudda i taket, men kanske holländare (om de väger under 3kg, vet inte riktigt) måste ha minst 50 och hellre högre.. Äsch :) Tycker inte det spelar någon roll, men 5cm hade spelat roll..
Mvh Sigrid
Klart man ska följa lagar. Men 1 cm höjdskillnad har ju ingen som helst betydelse för kaninen.
För visst är det väl så att det inte finns några lagar om hur mycket spån/halm/hö man får ha som högst i buren? Folk lägger ju in allt ifrån nästan inget till kanske 10-15 cm som botten matarial. Så i verkligheten gör 1 cm ingen skillnad för kaninens hälsa, men visst ska man ändå följa lagen.
Och håller med, det är ju jättedåligt att djuraffärer har djuren i olagliga burar. För dom borde det ju vara ganska viktigt att följa lagarna.

#5 Håller med!

Gränsen måste ju gå nånstans. Om 1 cm inte spelar någon roll kan vi ju ändra måtten till 100*50*49. Och sen till 100*50*48, osv. osv.
1 cm spelar roll. Det är inte meningen att buren måste vara 100*50*50 , helst ska man ju ha en ännu större bur. Varför ska man ta det minsta möjliga måttet och sen en ännu mindre bur för "det spelar ingen roll med en cm" ?
Nej, jag syftar inte på någon särskild med detta inlägg, det är bara så jag tycker.
the vanity, it becomes insanity
Helt klart dumt att det ska vara så. Själv tycker jag att det kvittar om buren är 50cm eller 49 cm men a lagen säger ju att den ska vara det och så.
Den här buren skulle jag dock kunna köpa, den är alltså 150x70x49. Skulle kunna ha en sådan bur åt Stitch (vädur) och Knut (hermelin) dock ej till Lilo eftersom att JAG anser att hon har så pass långa öron och ganska högrest kropp eller vad man nu ska kalla det, att jag helst skulle vilja ha ännu högre än den hon har. Hon har typ 60 på höjden tror jag. De andra är dock såpass små och låga i både kropp och öron så dom skulle inte störas av att ha en mindre bur på höjden men skulle självklart vilja ha den ytan att springa på.
Jag personligen är alltså inte en sådan person som tycker att just det lagen säger är det viktigaste utan det viktigaste är att man har burar som djuren kan må bra i och att man sköter om dom noggrant, ger dem mycket kärlek och omsorg osv osv. Lagen finns ju till för att djuren ska ha det bra och kan jag se till att mina djur har det bra trots att jag bryter mot en lag med 1cm på höjden så bryr ag mig inte så mycket faktist. Slakta mig om ni vill :) Har även hänt att jag gått mot röd gubbe när det inte vart nån fara för mig själv och andra och säkert en del andra mindre företeelser också. Är oftast väldigt konsekvensetisk.
Måste dock kanske påpeka igen att jaa det är helt knäppt att man tillverkar en 150x70 bur som är 49cm hög, det käns mest som varför? varför är det så svårt att göra den 50? Sen kan man ju se det som dubbelmoral att ag samtidigt skulle kunna tänka mig att ha en sån till Stitch och Knut, men så är det.
Håller med er som säger att det är fel att ha en så liten bur. Jag har ju en bur som är ca 2 m lång, 150 cm hög och 130 cm bred. Men vi har ju byggt den själv också, men det är ju ändå bra för kaninen för att den får ju springa mkt och gräva och sånt.
Hur länge har den lagen funnits?
Egentligen är det ju onödigt att dom gör en sån stor bur ca 50 cm hög, då kan man ju inte ha den till raser över 3 kg (?), vilket annars hade gått "/
#19 fast på ett sätt kan jag tycka att det är bra…just bara för att det är jättebra att ha stora burar även till mindre kaniner, och dessa behöver ju inte högre. Fast jag håller med! Risken är väl större att nån trycker in en större kanin just för att ytan är ok…och det är ju superdåligt. Sen kan ju små kanin också ha höga burar, det är ju inget som kan vara dåligt på något sätt förutom att den kanske tar mer plats :)
#20 Ja, precis.. Tänk en BJ intryckt i en sån.. Längden och bredden är ju OK, men då kanske man glömmer av att kolla höjden när man köper den .. :S
Usch det är så himla synd att det är så vanligt att folk har så små burar till sina djur :/ Och det kan vara en fördom men det känns som att det vanligaste är att de som saknar kunskap oh förståelse för djuren också är de som kanske inte är så engagerade i sina djur (när de inte längre är söta små ungar) så de får sitta i sina små burar dag ut och dag in :/ Jag hoppas att det inte är sant men det känns som att det kn vara så…