Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 925 ggr
repekka94
0

Köpeavtal

var får man sånna ifrån?

repekka94
0

asså sånnt där pappar den som köper skriver på

[Wera]
0

Asså köpavtal har jag bara till hästar när jag köper, då köper jag det i Hööks, tror det finns hos Lantmännen också. 50:- kostar dom. Men köpavtal till kaniner? Det har jag aldrig.

flisan93
0

Du gör det själv;) Det är stamtavla som du får av föreningen. Köpeavtal finns det ingen mall för.

flisan93
0

#2 Jasså, finns det. Visste inte det. Men då är det som du säger inte för kaniner:)

repekka94
0

ok då gör jag en själv

felicia93
0

varför ska man ha köpeavtal till kaninerna :S

Devin
0

#6 Det är bra att ha om kaninen blir sjuk m.m

Retzina
0

när vi säljer en kanin får köparna skriva under ett köpeavtal. Där står ett antal punkter som vi vill att de ska följa, som att de ska tävla under det namnet, att kaninen aldrig får paras med en kanin med någon känd defekt mm.

repekka94
0

japp ett sånnt emn nu har dom redan hämtat kaninerna men dom fick skriva köpeavtal XD

[Wera]
0

Men hur ska de kunna skriva köpeavtal om de t.ex. skulle få hjälp av en annan som transporterar då ;D ??

zickan
0

handksrivna köpe avtal håller inte om personen vägrar det som står efter påskriften.
Kan endast ge som en riktlinje även om det skrives på utav både med 3 vittnen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

repekka94
0

jag vet men det var med 4 pes som skrev på =P hade tur alla var hemma

zickan
0

tyvärr så är hjälper det inte ens med 20 vittnen. egen gjorda kontrakt gäller inte enligt lag. Ska det vara lagligt så måste man dra in advokat och det kostar mer än vad man har råd till :-/

repekka94
0

ja men ofta alla perssoner är så oseriösa så att dom nekar allt

felicia93
0

#8 vad skulle du kunna göra åt det om de avlade med en kanin med en såkallad deffekt ? är det exempel bettfel m.m ?

fast jag gillar iden man ska inte avla med sjuka kaniner eller kaniner med deffekter.

Retzina
0

#15 Ja bettfel är ett exempel. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra mer än att försöka kräva att det blir avelsförbud på ungarna och att de som får t ex bettfel tas bort.

zickan
0

Borde stå att om man ska avla så ska man göra detta under kaninavelförbundets rekomendationer.
Bett fel är ju genetiskt och när man är så seriös att man håller på med seriös Avel så ska man ju givetvis inte avla på gener med problem eller liknande. Det gynnar ju ingen att avla på en kanin för att den är söt om den hade tex en mamma med bettfel i sina gener. Då lär ju tex detta bett fel dyka upp förr eller senare igen. Bättre att välja linjer som man vet är friska.
Men sedan så är det svårt att veta allt om man inte har en stamtavla som går låångt tillbaka i släkten. Alltid bra att skriva med det som du gör på köpte kontraktet i förebyggande syfte.

Men för att igen upplysa er så kan köparen välja att inte lyda kontraktet om denne inte känner för det. Egen skrivna kontrakt utan advokat är ej bindande och ger inte så mycket mer än riktlinjer till köparen om hur uppfödaren vill att man ska behandla och följa.
Bra att veta om ;-)