Saltsten
Man ska ALDRIG ge saltsten till någon kanin, förutom digivande honor & dräktiga honor. De kan orsaka njursten.
Not your mom, not your milk.

fins en tråd som gjordes precis också om detta :S , vaf starta en när hennes fins ??
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

#1 Okej men vissa afärer och sånt säger att man ska ha det.

#2 vi gjorde den samtidit. Men man kan ju låsa den här tråden då
#3 - Dom snackar isåfall, bullshit. Gå ut & ta bort den genast ! x)

#3 afärer gör allt för att sälja..
20 årig djurgalen moder*

#4 aha xD, såg bar aatt din kom senare xD sorry (A)
20 årig djurgalen moder*
#3 De i djuraffären är inte utbildade, de har ingen aning om vad man ska ge eller inte ge, de säger det mesta för att få sina varor sålda. Att kaninen sen får leva på godis ("gnagarblandningar") resten av sitt liv, sitta i för trång bur eller får njursten för att den har haft en saltsten struntar dem helt i.

Jag läste en bok alldeles nyss en kanin bok där det stog:
¨Kaniner behöver en saltsten dessa kan du köpa i djuraffären och fästa i gallret på kaninburen. På detta sätt försäkrar du dig om att din kanin får de mineraler den behöver för att hålla sig frisk¨
#9 - Måånga djurböcker är dåliga, men alltså skyll dig själv om du inte litar på oss. (sorry, om du tkr att jag är otrevlig) Men dina kaniner kan få njursten, till och med njursvikt, vilket kan vara dödligt.

#8 det finns människor som kan kaniner i vissa affärer. Men håller med om att det oftas inte kan någonting.
#11 Visst finns det undantag, det finns det alltid vad gäller allt. Men till 99% så är säljarna inte utbildade i djurskötsel i djuraffärer.
Det står mycket dumt i kaninböcker jag vet inte om det gör det i nya kaninböcker men i äldre är det fullt med dumma och helt tokiga råd…Det är i alla fall dokumenterat att kaniner lätt får njursten (som leder till döden) om de har daglig tillgång av saltsten.
Använd sökfunktionen.
Tex finns trådar som "Vf inte Saltsten?" och "Kalksten"
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Okej, okej
Nu börjar jag bli lite förrvirad!!!
Vissa säger att saltsten är bra och kaninerna behöver de i deras diet
Medans vissa säger att det är dåligt och att man får kalksten av det.
Ni på Kif värkar tycka att Saltsten = Dåligt
Och jag tror er för ni på Kif brukar veta mycket,
Men tänk om det inte är så..
Och så vill jag säga att det finns jätte bra affärer. Bara att det inte finns så många.
Jag LOOOVAR på mitt liv ätt det är dåligt !
Saltsten är onödigt och kan göra mer skada än nytta på en vanlig kanin.
Kaniner som är dräktiga och digivande kan behöva ett tillskott av salt och då passar det bra att sätta in en saltsten till dessa honor.
Övriga kaniner på ett bra foder behöver inget extra salt. Sätter man in en saltsten då kan dessa kaniner få ett överskott av salt och drabbas av njursten.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Det kan vara så att kaninen slickar för mycket p saltstenen, för att den tycker att det är gott, å då får dom för mkt salt i sig och då kan dom få olika sjukdomar.

Jag har ingen salt eller något annat sånt till min kanin, jag har läst jätte mkt om sånt, då har det stått att det har varit dåligt för dom. Jag trodde från början att dom skulle ha sånt, bara för att det skulle vara gott. Men efter allt det dåliga jag läst ville jag helst vara på den säkra sidan.
Jag har läst att en kanin kan leva hela sitt liv på hö, och jag ger henne hö, mat, frukt och grönsaker m.m.. har hon allt det kan hon ju vara utan en saltsten. Jag vill hellre ha en levande kanin än en död.. :/